وقتی آزاد شوند حقیقت آشکار
می شود

لیلا طیری
لیلا طیری

در حالی که فعالان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات 22 خرداد، در پشت درهای بسته و در دادگاههای غیر علنی محاکمه می شوند، صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی زندانی از سویی و ادامه بازداشت های گسترده از سوی دیگر همچنان ادامه دارد. صدور حکم هشت سال حبس تعزیری برای عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، ارسال پرونده شاپور کاظمی به دادگاه انقلاب، تعیین زمان دادگاه محسن میردامادی و مصطفی تاج زاده و بازداشت مزدک علی نظری، روزنامه نگار و سلمان سیما از فعالین دانشجویی، از جمله اخبار دو روز گذشته بوده اند. “روز” در گفتگو با خانواده برخی از این زندانیان، آخرین وضعیت آنان را جویا شده است.

 

8 سال زندان برای عبدالله مومنی

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم که از اول تیرماه در بازداشت به سر می برد، به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد. فاطمه آدینه وند، در گفتگو با “روز” ضمن تایید این حکم گفت: آقای مومنی، به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی مردم در حوادث پس از انتخابات، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده، این در حالی است که ایشان در هیچ تجمعی شرکت نداشته است.

به گفته خانم آدینه وند، آقای مومنی، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی نیز که مربوط به پرونده قبلی این فعال دانشجویی است، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

همسر آقای مومنی ضمن اعتراض به حکم صادره اظهار داشت: این حکم ناعادلانه است و عبدالله را در دادگاهی غیر علنی و بدون حضور وکیل مدافع محاکمه کرده و رای صادر کرده اند.

سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت در حالی به 8 سال حبس تعزیری محکوم شده است که بر اساس اعلام خانم آدینه وند، درد کلیه و ناراحتی قلبی او در زندان افزایش یافته واو را در شرایط بسیار بد و وخیم جسمی و روحی قرار داده است.

 

سحرخیز هر روز ده قرص می خورد

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی، هفته گذشته در دیدار با دادستان تهران که در زندان اوین صورت گرفته نسبت به تمدید دوماهه بازداشت خود اعتراض کرده است. مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار به “روز” گفت: پدرم در ملاقات با مادرم گفته که نسبت به تمدید قرار بازداشت اش اعتراض کرده است.

وی افزود: پدرم به دادستان تهران گفته است که هر چقدر هم او را در زندان نگه دارند وقتی که آزاد شود همگان خواهند دید که چگونه دنده او را شکسته اند.

به گفته مهدی سحرخیز، آقای سحرخیز به دادستان گفته است که پرونده اش مطبوعاتی است و بر اساس قانون نمی توانند او را به مدت طولانی در زندان نگه دارند.

پسر این روزنامه نگار در باره وضعیت جسمی او نیز گفت: پدرم هر روز ده قرص در زندان مصرف می کند و ما نگران وضع جسمی او هستیم.

 

پرونده شاپور کاظمی در دادگاه انقلاب

پرونده مهندس شاپور کاظمی بر اساس اعلام دادستان تهران، به دادگاه انقلاب ارسال شده است. شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد است که پس از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده است. جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از زمان محاکمه و همچنین اتهامات انتسابی به آقای کاظمی، سخنی نگفته است.

 

ادامه دادگاههای غیرعلنی

دادگاه محسن میردامادی و مصطفی تاجزاده، هفته آینده برگزار می شود. هوشنگ پوربابایی، وکیل این دو فعال سیاسی به واحد مرکزی خبر گفته است در مراجعه به شعبه 15 دادگاه انقلاب متوجه شده است که دادگاه تاج زاده و میردامادی هفته آینده برگزار خواهد شد اما وقت دقیق دادگاه هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که دادگاه محسن صفایی فراهانی که قرار بود روز گذشته برگزار شود به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاد. هوشنگ پوربابایی در این زمینه توضیح داده است: بنابر ابلاغ وقت قبلی قرار بود صبح دیروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات مهندس صفایی فراهانی رسیدگی شود و ما صبح امروز در مقابل شعبه حاضر شدیم اما به دلایل نامعلوم موکلم را از زندان به دادگاه نیاوردند. به همین دلیل جلسه رسیدگی به اتهامات موکلم به تعویق افتاد.

 

بازداشت یک روزنامه نگار و یک فعال دانشجویی

مزدک علی نظری، روزنامه نگار و سلمان سیما از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد، جدید ترین فعالان بازداشت شده هستند که طی روزهای گذشته خبر بازداشت آنها تایید شده است.

آقای علی نظری، سردبیر سایت خبرنگاران صلح است که در تماسی کوتاه با خانواده اش خبر از بازداشت خود داده اما از محل نگخداری خود ابراز بی اطلاعی کرده است.

سلمان سیما نیز که بر اساس گزارش سایت تغییر، از زمان آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با افزایش دامنه‌ اعتراضات در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد، به ویژه دانشگاه محل تحصیلش، واحد تهران مرکز، بارها مورد تهدید و احضار نیروهای امنیتی قرار گرفته بود، روز گذشته در هنگام خروج از منزل، توسط مامورانی که در مقابل منزل، انتظار او را می‌کشیدند، بازداشت شده است.

براساس این گزارش، ماموران، پس از بازداشت سیما، با ورود به خانه، مقداری از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر او را با خود برده اند.

به گفته خواهر سلمان سیما، در حکم بازداشت وی، محل انتقالش، بند ۲۰۹ زندان اوین عنوان شده بود. ماموران همچنین به خانواده او گفته‌اند، جهت پیگیری وضعیت فرزندشان به شعبه ۴ بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب به ریاست بازپرس امیرخانی مراجعه کنند. سلمان سیما در تیرماه ۸۷ نیز از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده و بیش از ۴۰ روز در بند ۲۰۹ به سر برده بود. سیما از اعضای ستاد شهروندی مهدی کروبی در زمان انتخابات اخیر بوده است.