وزیری که فقط
پولش را می خواهند

نویسنده
مازیار رادمنش

» درباره صادق محصولی

بالاخره دیروز پس از فراز و نشیب های فراوان، سه وزیر باقی مانده کابینه احمدی نژاد از مجلس رای گرفتند.  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه با رای به حمیدرضا حاجی بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو گزینه های پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش ، رفاه و تامین اجتماعی و نیرو کابینه دهم را تکمیل کردند. نمایندگان مجلس صلاحیت “حمیدرضا حاجی بابایی” را با 217 رای موافق، 33 رای مخالف و 13 رای ممتنع، “صادق محصولی” را با 149 رای موافق 95 رای مخالف و  21 رای ممتنع و “مجید نامجو” را با  210 رای موافق، 36 رای مخالف و  19 رای ممتنع  برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش ، رفاه و تامین اجتماعی و نیرو  تایید کردند.

هفته گذشته پس از تاخیری طولانی، احمدی نژاد سه وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد. در نامه معرفی وزرا به مجلس آمده است: “در اجرای اصول 77 و 134 قانون اساسی جناب آقای حمیدرضا حاجی ‌بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش،‌ آقای صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی و آقای مجید نامجو به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو جهت اخذ اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.” نمایندگان مجلس با شنیدن نام‌ حاجی‌ بابایی با فریاد 4-4 موافقت خود و هنگام اعلام نام صادق محصولی با فریاد 2-2 مخالفت خود را با پیشنهاد احمدی نژاد نشان دادند. محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی روز یکشنبه را برعهده داشت از برگزاری جلسه رای اعتماد این وزرا در یکشنبه هفته آینده، ۲۴ آبان خبر داد.

ساعتی بعد، نامه استعفای محمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده تبریز که از طرف محمود احمدی نژاد برای تصدی معاون پارلمانی دولت دعوت شده در مجلس قرائت شد. به این ترتیب 4 عضو جدید دولت دهم را تکمیل خواهند کرد. از این میان 2 نفر از نمایندگان مجلس و دو نفر دیگر از مجموعه دولت به مجلس معرفی شده اند. مهدی سنایی رئیس فراکسیون اقتدار ملی مجلس از برگزاری جلسه روز سه ‌شنبه 19 آبان ماه این فراکسیون برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خبر داد. اکثر نمایندگان اصولگرا معتقدند که سه وزیر پیشنهادی رای خواهند آورد، اما به نظر نمی رسد که صادق محصولی که پیش از این بارها و بارها توسط احمدی نژاد در هرجایی از کابینه استفاده شده است، بتواند رای اعتماد بگیرد. شاید آیت الله خامنه ای لازم بداند برای انتخاب محصولی هم وارد صحنه شود.
مجلس شورای اسلامی در شهریورماه از میان 21 وزیر تنها به فاطمه آجرلو، گزینه پیشنهادی احمدی ‌نژاد برای وزارت رفاه، سوسن کشاورز، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و محمد علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو رای اعتماد نداد. علت رای آوری اکثر وزرای پیشنهادی، صدور حکم حکومتی و شفاهی رهبری نظام مبنی بر کمک مجلس برای شکل گیری دولتی یکدست و هماهنگ با رئیس جمهور کودتا بود. باهنر گفته بود که اگر دستور صریح آیت الله خامنه ای نبود، حداقل نه وزیر کابینه احمدی نژاد رای اعتماد نمی آوردند. این روند پازل کودتای رهبر- رئیس جمهور را کامل کرد. بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور تنها سه ماه فرصت دارد تا برای وزارتخانه‌ های باقیمانده وزیر معرفی کند. چندی بعد و در نیمه شهریور احمدی‌نژاد، فاطمه آلیا و علی ذبیحی را به عنوان وزرای پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و رفاه به مجلس معرفی کرد.


صادق محصولی کیست؟
صادق محصولی سال 1338 در ارومیه  و درخانواده مذهبی متولد شد. پدرش کاسب و مادرش خانه دار بود. کودکی وی در همان شهر سپری شد و سپس با ورود به دانشگاه، به تهران کوچ کرد. وی دانش آموخته عمران از دانشگاه علم صنعت تهران و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است. محصولی، برادران ثمره و احمدی نژاد دوستانی قدیمی و از زمان دانشگاه علم صنعت هستند. این گروه از سوی آیت الله مهدوی کنی ماموریت می یابند تا شورش مردم شمال غرب کشور را خاموش کنند.

وی یک سال پس از بازگشت اش به ارومیه در سال 1360، به سمت فرماندار ارومیه منصوب شد. هنوز یک سال از خدمت وی در فرمانداری نگذشته بود که به فرماندهی منطقه 5 سپاه پاسداران [استانهای آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل] منصوب شد. در همان سال 60 احمدی‌نژاد به فرمانداری ماکو و مجتبی ثمره‌هاشمی به معاونت استانداری آذربایجان منصوب شدند. سید پرویز فتاح وزیر سابق نیرو نیز قائم مقامی فرماندهی لشگر ویژه سپاه پاسداران آذربایجان غربی را بر عهده داشت. همزمان با پایان جنگ، صادق محصولی از سپاه جدا شد و در بخش خصوصی مشغول شد و سپس در انتخابات سال 84 پشتیبانی مالی تیم احمدی نژاد را برعهده گرفت. 
به گفته خود صادق محصولی دارایی اش [در سال 84] 160 میلیارد تومان است، که این میزان سرمایه را طی 10 سال در بخش ساخت و ساز مسکن و بعد از خروج از سپاه به دست آورده و آن را قرار است در زمان ظهور در اختیار امام زمان قرار دهد! اما ثروت بادآورده در راه کسب رای اعتماد مجلس هفتمی ها ( وزارت نفت) برای وی دردسر ساز شد. دردسرهایی همچون انتشار تصاویری از منازل مجلل مسکونی اش درمناطق شمالی تهران با قیمتهای چند میلیاردی، اخباری از پرونده ی قرارداد 6.5 میلیون دلاری مربوط به معاملات غیرشفاف نفتی با تاجیکستان، زمین خواری در شمال تهران.

محصولی در زمان استانداری احمدی نژاد در اردبیل در یک مناقصه نفتی 6 میلیون دلاری موسوم به نفت تاجیکستان برنده می شود. در این پرونده شائبه های فراوانی وجود دارد که به همین علت در کمیسیون اصل نود مجلس از زمان مجلس پنجم در حال بررسی است. در سال 1378 صادق محصولی باغی به وسعت 10 هزار متر را در نیاوران تهران خریداری می کند. پس از تفکیک حدود هفت هزار متر از این باغ به علت تغییر کاربری [از زمین زراعی به زمین مسکونی]، به شهرداری تعلق می‌گیرد، اما محصولی ضمن تبانی با شهرداری منطقه در آن به برج‌سازی می پردازد. لازم به یادآوری است که این رویداد همزمان با ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شهرداری تهران روی داده است.

بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز، صادق محصولی وامی بالغ بر 4000 میلیارد ریال از دولت گرفته و نام او در لیست 200 نفره‌ وزارت اقتصاد و دارایی در شمار وام‌ گیرندگان کلان دولت قرار دارد.

سرانجام، بیستم آبان ماه سال 87 اسم محصولی دوباره در تیتر خبرها قرار گرفت. محصولی پس از استیضاح کردان وزیر سابق کشور، برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد مجلسی ها را چند ماه پیش از انتخابات کسب کند و آن افتضاح را رقم بزند. وی که خود وزارت کشور را عهده دار بود، یکسال پیش از انتخابات، ستاد انتخاباتی احمدی نژاد را فعال کرد و تمام زمان انتخابات سال 88 آنچنان که خود گفته رقمی بالغ بر 10 میلیارد تومان در حمایت از احمدی نژاد هزینه کرد. محصولی به همراه کامران دانشجو مجری انتخابات شد اما به خوبی آن را مهندسی نکرد. به نحوی که اکثر مردم متوجه تقلب صورت گرفته در انتخابات شدند. انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با آمارهایی که نشان از تقلب وسیع و گسترده داشت و باعث شد تا موج گسترده اعتراضات علیه دولت نهم شکل بگیرد، تنها دستآورد دوست میلیاردر رئیس جمهور پابرهنگان بود. انتخاباتی که ده روز پس از اعلام آرای آن، نیروهای تحت امر وزارت کشور، حداقل باعث کشتن هفتاد نفر از معترضان انتخاباتی شدند.

اگرچه گفته می شود که صادق محصولی بنابه اظهار خودش در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، میزان ثروتش تغییر نکرده است، اما حضور او در جلسه سه نفره تدوین بودجه، که احمدی نژاد آن جلسه را جایگزین مجموعه بزرگی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کرد، و همچنین سیاست فروش دولت به سپاه، که هر روز یکی از معاملات آن تائید و روشن می شود، نشان می دهد که محصولی احتمالا در دولت اقتصادی نظامی که احمدی نژاد برای آینده ایران تدارک دیده است نقش دارد.

با تشکیل دولت دهم، محصولی تمایل داشت وزارت کشور را دوباره برعهده گیرد، اما ضعف مدیریتی او در جریان خاموش کردن شعله اعتراضات که به حمله به کوی دانشگاه، مجتمع سبحان، تیراندازی به سوی مردم، حبس معترضین در زیرزمین وزارت کشور ختم شد و موج کینه مردم سبب شد که احمدی نژاد وی را به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی نکند. امری که موجب قهر محصولی شد. با این همه وی در سمت مشاور باقی ماند و بالاخره به عنوان وزیر رفاه به عنوان مسئول 270 کارمند ( که مجموعه وزارت رفاه را می سازند) به مجلس معرفی شد. وزارتی که آنچنان که در مجلس شنیده می شود تا یکسال دیگر در وزارتخانه های دیگر ادغام خواهد شد. به اعتقاد نمایندگان مجلس فرزند و داماد روحانی محصولی، عاملی موثر در گرفتن رای اعتماد او از مجلسیان محسوب می شود. وی همچنین باجناق علی اکبر ولایتی است و در مواقع لزوم از حمایت های او بهره می برد.