ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تجمع در نقاط مختلف

برای چندمین‌بار در ماه‌های گذشته، معلمان در نقاط مختلف ایران در اعتراض به شرایط معیشتی خود، با تحصن مقابل مجلس و ادارات آموزش و پرورش، از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کردند. بیشتر این معلمان به بودجه درنظرگرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش در سال آینده و اعمال تبعیض بین کارکنان دولت اعتراض دارند و خواهان آزادی معلمان زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی از جمله ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران، روز یکشنبه، ۱۰ اسفندماه، معلمان در استانهای تهران، خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان کردستان، خوزستان، فارس و قزوین در اعتراض به وضعیت خود اقدام به “تجمع سکوت” کردند.

بر اساس این گزارش تجمع تهران مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده و حدود دو هزار از کارکنان اداره آموزش و پرورش در آن شرکت داشته ‌اند.

معترضان در بیانیه‌ای که در پایان این تجمع قرائت شده، علاوه بر مطالبات صنفی و معیشتی خود همچنین خواستار آزادی “بی قید و شرط” معلمان زندانی از جمله رسول بداقی و محمود باقری شده‌اند؛ آموزگارانی که با احکام قضایی از پنج سال پیش در زندان به سر می‌برند.آنها همچنین خواستار لغو کلیه احکام هیات‌های تخلفات اداری علیه فعالان صنفی ـ فرهنگی، شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا از حضور مشهود ماموران امنیتی در تجمعات روز یکشنبه خبر داده‌اما گزارشی از وقوع درگیری یا بازداشت معترضین منتشر نشده است. تجمعات روز یکشنبه بدون سر دادن شعار برگزار شده و معلمان تنها با حمل پلاکارد و قرائت بیانیه، مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

در پلاکاردهای معلمان از جمله این شعارها دیده می شد: “ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر”، “معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید”.

 

جابجایی بودجه برای تزریق به آموزش و پرورش

کانون صنفی معلمان ایران که در سازماندهی و اطلاع رسانی تجمعات اخیر معلمان فعال بوده، چند روز پیش از وزارت کشور برای راهپیمایی مقابل مجلس در تهران درخواست مجوز کرده بود اما تا دیروز گزارشی مبنی بر موافقت وزارت کشور با تجمع منتشر نشد.

 معلمان ایرانی ماه گذشته با امضای طوماری خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به “برخوردهای سیاسی با مشکلات معیشتی” اعتراض کرده بودند.

شش هزار امضا کننده این طومار خطاب به رئیس مجلس نوشته بودند: “بیشتر معلمان در ایران در تامین نیازهای اولیه زندگی‌ خود درمانده‌اند، زیر خط فقر به سر می‌برند، به منزلت‌شان آسیب رسیده است و انگیزه‌های شغلی خود را از دست داده‌اند”.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، روز سوم اسفندماه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته بود: “فرهنگیان درارتباط با موضوع بودجه سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش و مشکلات معیشتی اعتراضاتی دارند که مجلس نقش مهمی در تحقق خواسته های آنها دارد.”

به گفته او “فرهنگیان بر این باور هستند که با توجه به کاهش قیمت نفت که امسال کشور با آن مواجه است نباید از دولت توقع افزایش حقوق داشته باشند اما در ردیف های بودجه بخش هایی قابلیت جابجایی برای تزریق به آموزش و پرورش دارد.”

 

اعتراض به “تبعیض در سیستم آموزشی”

معلمان معترض در تهران به ایلنا گفته‌اند که دلیل اعتراض آنان تبعیض‌ در سیستم آموزش کشور و اجرانشدن بندهایی از قانون خدمات کشوری مرتبط با کارکنان دولت است.

به گفته یک معلم که در تجمع مقابل آموزش و پرورش قزوین شرکت کرده “تبعیض‌های صورت گرفته در سیستم آموزشی کشور بین فرهنگیان و همچنین اجرا نشدن قانون خدمات کشوری که منجر به تبعیض‌های گسترده بین فرهنگیان و کارکنان دولت شده است از دلایل اصلی این تجمع سراسری است.”

فرهنگیان خواستار اجرای فوری و بی‌قید و شرط بند ۵ مادهٔ ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند که به دولت اجازه می‌دهد برای مشاغل هم سطح کاردانی حداکثر ۷۰۰ امتیاز برای کار‌شناسی ۱۵۰۰ و برای کار‌شناسی ارشد به بالا ۲۰۰۰ امتیاز برای افزایش فوق العاده شغل در نظر بگیرد.

 

از کردستان تا خوزستان؛ حضور پررنگ زنان معلم

یکی از ویژگی‌های دور اخیر اعتراضات جامعه معلمان ایران فراگیری و گستردگی جغرافیایی آن است.

 کنش‌گران صنفی جامعه معلمان در قزوین گفتهاند که حدود ۴۰۰ معلم در تجمع اعتراضی مقابل اداره آموزش و پرورش این استان حضور یافتند. در قزوین علاوه بر معلمان تعدادی از فرهنگیان بازنشسته و دانش‌آموزان مدارس نیز به جمع معلمان‌شان پیوستند.

این تجمعات در مناطقی مانند مریوان با استقبال چشمگیر معلمان روبرو شده است. به گزارش ایلنا صبح روز یکشنبه نزدیک به ۱۳۰۰ نفر از جامعه ۲۵۰۰ نفری معلمان مدارس مریوان در اعتراض به تبعیضی که از نظر آنها در نحوه افزایش دستمزد سال ۹۴ وجود دارد در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع سکوت برپا کردند.

در سقز، دیگر شهر استان کردستان هم معلمان حضور چشمگیری در تجمع روز یکشنبه داشته‌اند. خالد توکلی، پژوهشگر و فعال سیاسی ساکن سقز که خود نیز در مدارس این شهر تدریس می‌کند با تاکید بر اینکه تجمع با سکوت و در کمال آرامش برگزار شده در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “در اعتراض قبلی، نیروی انتظامی با باتوم با معلمان برخورد کردند اما امروز از نیروی انتظامی خبری نبود یا اگر بود باتوم نداشتند و از دور مراسم اعتراض را نظاره می‌کردند.”

آقای توکلی همچنین نوشته حضور زنان و بازنشستگان در این تجمع نسبت به سالهای گذشته بیشتر بوده است.

این معلم کردستانی روز دوشنبه، ۶ بهمن ماه، هنگامی که برای نخستین بار تجمعات و اعتراضات فرهنگیان رسانه ای شد، در مصاحبه با روز گفته بود: “مهمترین علت اعتراض، وضعیت نامناسب معیشتی فرهنگیان است که تورم چند سال گذشته به شدت قدرت خرید آنها را پایین آورده است. علاوه بر کاهش قدرت خرید معلمان آنچه ایشان را نگران ساخته و رنج می‌دهد کاهش منزلت و افت جایگاه اجتماعی معلمان از یک سو و شیوه مدیریت آموزش و پرورش از سوی دیگر است که هیچ چشم انداز روشنی از تلاش برای بهبود و حل مسائل و مشکلات معلمان ندارند.”

در تصاویری که از تجمع معلمان سقزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، برخی از معلمان با حمل پلاکاردهایی همچنین خواهان “آموزش به زبان مادری” و اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی” شده‌اند.

روز یکشنبه علاوه بر شهرهای استان کردستان، تهران و قزوین، معلمان در شهرهای استانهای خراسان رضوی، خوزستان، فارس، لرستان و هرمزگان هم تجمع کردند.