تقابل روزافزون پایداری با دولت در مجلس

نویسنده
فیروزه متین

» ششمین کارت زرد به نعمت زاده رسید

با وجود سخنان هفته گذشته آیت الله خامنه ای مبنی بر اینکه «همه بدانند من از این دولت حمایت می کنم»، روز گذشته مجلس شورای اسلامی به ششمین وزیر کابینه حسن روحانی هم کارت زرد داد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ششمین وزیری است که پس از علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، علی جنتی وزیر ارشاد، رضا فرجی دانا وزیر علوم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، در کمتر از یک سال از مجلس کارت زرد دریافت می کند.

علت اصلی دریافت این کارت زرد اما آنطور که خود نعمت زاده اعلام کرده به دولت قبل باز می گردد و او تاوان مصوبات دولت احمدی نژاد را پس می دهد؛دولتی که مورد حمایت اکثریت اصولگرای همین مجلس بود.

کارت زرد نعمت زاده پس از آن داده شد که حسن کامران نماینده راستگرای اصفهان اعلام کرد از توضیحات او در خصوص واگذاری اختیار صندوق بازنشستگان فولاد که در مهرماه ۹۱ با مصوبه دولت وقت به زیر مجموعه وزارت رفاه افزوده شده بود، قانع نشده است.

کامران از وزیر خواسته بود علت پرداخت نشدن مستمری و تأخیرهای چندین ماهه در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت ذوب آهن و فولاد کشور را توضیح دهد. نعمت زاده هم در پاسخ گفته بود: “در قانون ادغام وزارتخانه ها مقرر شد که صندوق‌ها در وزارت کار جمع شوند اما متاسفانه این مصوبه در دولت قبل انجام نشد و کارکنان صنعت فولاد ۵ ماه حقوق دریافت نکردند از این رو دولت یازدهم با حضور وزیر کار، مسئولان سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد جلسه‌ای تشکیل داده و در این راستا تصمیمی مصوب شد تا مشکلات موجود را رفع کنند.این مساله در حیطه وظایف وزارت صنعت نیست اما من این نوید را می دهم که حقوق بازنشستگان فولاد به زودی پرداخت می‌شود”.

اما با وجود تاکید نعمت زاده بر حل شدن مشکل و اینکه ریشه این معضل در دولت قبل بوده و همچنین تاکید او بر عدم ارتباط وزارتخانه اش با موضوع سئوال، کامران از پاسخ او قانع نشد و مجلس نیز با ۱۱۱ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر به نعمت زاده کارت زرد داد.

کارت زرد نعمت زاده در هیاهوی اعتراض نمایندگان حامی دولت به وی داده شد.

این نمایندگان اصرار داشتند که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، طرح این سئوال از وزیر صنعت بلاموضوع است. اما باهنردر مقام رئیس جلسه فقط اعلام کرد: “برخی نمایندگان مجلس انتقاد داشتند که چرا فرصت بیان تذکر نداشتند و معتقد بودند این موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط نمی‌شد بلکه به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مرتبط بود، از نمایندگان مجلس می‌خواهم نظرشان را در رأیشان لحاظ کنند”.

سایت تدبیر درباره ششمین کارت زرد اصولگرایان به دولت نوشته است: “اگرچه موضوع سئوال کامران مربوط به سهل انگاری‌های دولت قبل بود اما باز هم گویا قرار است دولت یازدهم چوب تخلف‌های دولت محمود احمدی‌نژاد را بخورد. نعمت زاده حل مشکل را داد اما محافظه‌کاران انگار گوششان بدهکار نبود و مصمم به دادن کارت زرد به نعمت‌زاده بودند. انگار سهمی است که باید به هر وزیر دولت تدبیر و امید داده شود”.

این سایت افزوده است: “گفته‌های بسیاری از نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب مجلس نهم نشان می‌دهد پشت بیشتر سئوال ها از وزیران و کارت زرد دادن‌ها، جبهه پایداری است. یعنی همیشه پای جبهه پایداری برای تخریب و تضعیف دولت حسن روحانی درمیان است. طرح استیضاح وزیر علوم و اصرار پایداری ها بر انجام آن و همزمان انتقادها و سئوال های پیاپی از وزیران نشان از برنامه ای دارد که قصدش ایستادن تمام قد برابر دولت یازدهم است”.

عابد فتاحی نماینده حامی دولت نیز درباره تقابل روزافزون محافظه کاران و پایداری چی ها با دولت به سایت “تدبیر” گفته است: “اتاق فکری وجود دارد که به صورت حرفه ای سناریو هایی را علیه دولت طراحی می کند. ما نام و نسب مشخص این حلقه ها را می دانیم.اگر تلاش این افراد برای سقوط دولت ادامه پیدا کند من و تعدادی از نمایندگان،فهرست این اتاق فکر ها را به مردم گزارش می کنیم”.

او افزوده است: “اگر شخص علی لاریجانی دخالت نمی کرد باور کنید که نیمی از وزیران دولت تا الان توسط محافظه کاران مخالف دولت از کرسی وزارت پایین کشیده شده بودند و کابینه روحانی ساقط شده بود.در واقع یک جدال مداوم بین آقای لاریجانی و اتاق فکر خواهان سقوط دولت و کابینه روحانی وجود دارد.شاید برای برخی، تلاش تندروهای مخالف دولت برای سقوط کابینه دور از ذهن باشد اما واقعا این تلاش ها وجود دارد”.

همزمان با این اقدام وابستگان جبهه پایداری، هاشمی رفسنجانی نیز به تقابل های موجود با دولت انتقاد کرده و در یک سخنرانی گفته است: “یک اقلیت محدود که اتفاقاً خود را ولایتمدار می دانند، برای ناکامی دولت تلاش می‌کنند”.

او علت این تقابل روز افزون را نگرانی از حل و فصل بحران هسته ای دانسته است.

در همین حال، گزارش ها از مجلس حاکیست که طیف پایداری با وجود دادن کارت زرد ششم به دولت، کماکان بر افزایش سئوالات و ارائه طرح های استیضاح بر علیه کابینه روحانی اصرار دارد و به دلیل مقاومت هیات رئیسه با این تاکتیک، با ۱۰۰ امضا از آنها شکایت کرده است.

حمید رسایی دیروز به فارس گفته است: “‌با توجه به عملکرد سلیقه‌ای و خلاف صریح آئین‌نامه مجلس و همچنین قانون اساسی توسط هیأت رئیس خانه ملت در نحوه اعلام وصول سؤالات نمایندگان از وزرا و طرح‌های استیضاح وزرا، ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس به کمیسیون‌های اصل ۹۰ و آئین‌نامه داخلی شکایت کردند تا این کمیسیون‌ها به این موضوع رسیدگی کنند”.

گفتنیست، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که تعداد کارت زردهای یک وزیر به عدد ۳ برسد، زمینه استیضاح او در مجلس فراهم می‌شود.