سه مرگ دیگر؛ براده‌های گداخته آهن
بر تن کارگران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سقوط چرثقیل و مسمومیت گازی

نبود شرایط و وسایل ایمنی در محیط‌های کار همچنان تعداد بیشتری از کارگران را به کام مرگ فرو می‌برد. در تازه‌ترین مورد دو کارگر بر اثر مسمومیت و ریخته شدن براده گداخته آهن در یک کارگاه گازی و کارگر دیگری بر اثر سقوط جرثقیل جان خود را از دست داده‌اند.

 معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی اهواز درباره حادثه روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در ایستگاه گازی میاحی اهواز که به کشته شدن دو کارگر بر اثر مسمومیت گازی منجر شد، گفته است: “به دلیل اشتباه محاسباتی درباره محل قرار گرفتن این دو کارگر هنگام برش لوله، براده‌های گداخته به روی کارگران مسموم ریخته است.”
 محمود روزبهانی به خبرگزاری ایلنا گفته، حادثه زمانی رخ داده این دو کارگر برای عملیات جوشکاری تا مسافت ۲۰-۳۰ متر به داخل لوله پنجاه متری گاز با قطر تقریبی یک متر و نیم رفته بودند.
به گفته این مقام آتش نشانی اهواز: “ساعاتی پس از آنکه از این دو کارگر خبری نمی‌شود، همکاران آنها برای کسب اطلاع از سلامتی آنان وارد لوله گاز شدند اما پیش از آنکه به آنها برسند با اعلام اینکه داخل لوله هوا سنگین است و خطر گازگرفتگی وجود دارد خارج شدند. پس از خروج همکاران دو کارگر جوشکار از داخل لوله، محل استقرار آنها تخمین زده می‌شود و عوامل پیمانکار شروع به بریدن لوله برای نجات این دو کارگر می‌کنند.”
این دو کارگر هنگام کار تجهیزات ایمنی از جمله ماسک تنفسی، کپسول اکسیژن و دستگاه تهویه هوا در اختیار نداشته‌اند.
 محمود روزبهانی، گفته است: “عوامل پیمانکار برای نجات این دو کارگر بدون در نظر گرفتن فاصله ایمنی لازم اقدام به بریدن لوله مورد نظر کرده و در نتیجه کارگران حادثه دیده در زمان خارج شدن از داخل لوله براثر براده‌ها
و گازهایی که از فعالیت دستگاه هوابرش داخل لوله ایجاد شده بود دچار سوختگی و مسمومیت شده بودند.”
روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، تنها دو روز بعد از روز جهانی کارگر نیز گزارش شده بود که دو کارگر دیگر در عسلویه، منطقه اقتصادی پارس جنوبی به علت کارنکردن دستگاه تهویه در مخزن گاز یک واحد صنعتی و تنفس گاز
نیتروژن یا سولفید هیدروژن جان خود را از دست داده‌اند.
یک روز پیشتر هم یک کارگر زن ۳۰ ساله در سنندج هنگام کار در کارخانه بستنی‌سازی به داخل دستگاه کشیده شد و به طرز فجیعی جان باخت.
بر اساس گزارش‌ها در این حادثه ابتدا دست این کارگر در دستگاه خط تولید این کارخانه بستنی‌سازی گیر می‌کند و سپس بدن او به داخل دستگاه کشیده می‌شود.
دو هفته از این حوادث هولناک کاری نگذشته که خبرگزاری ایلنا، با یک هفته تاخیر از مرک “یک کارگر با سابقه پارت پلاستیک خراسان” بر اثر سقوط جرثقیل خبر داده و گفته است مقصر وقوع این حادثه هنوز معرفی نشده است. هر چند این خبرگزاری احتمال داده که راننده جرثقیل یا کارفرما به عنوان مقصر مرگ این کارگر معرفی شوند.
منابع کارگری در تشریح وقوع حادثه کارخانه پارت پلاستیک خراسان گفته‌اند: “بار جرثقیل که یک دستگاه تزریق پلاستیک بوده است، هنگامی بر روی این کارگر سقوط کرده که او برای آزاد کردن شیلنگی که احتمال می‌داده مانع
حرکت جرثقیل شود، به جرثقیل نزدیک شده است.”
بر اساس گزارش‌ها، تسمه جرثقیل هنگام جابه‌جایی بار پاره شده که باعث شده است دستگاه تزریق پلاستیک بر روی این کارگر سقوط کند.
این حوادث، به جز مرگ کارگر زن در سنندج، همگی بعد از اعلام سازمان پزشکی قانونی مبنی بر کاهش حوادث ناشی از کار در سال ۹۳ خبری شده‌اند.
روز یکشنبه، ۱۳ اردیبهشت، اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که‌ تلفات حوادث کار در سال ۱۳۹۳ معادل یک‌هزار و ۸۹۱ نفر بوده که ۱۳ نفر آنها از کارگران زن بوده‌اند. درسال ۱۳۹۲ حوادث کار منجر به مرگ یکهزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۲۷ زن شده بود.
براساس این آمار در حوادث کار سال گذشته، سقوط از بلندی با ۴۵.۶ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن، اصابت جسم سخت با ۲۲.۱ و برق‌گرفتگی با ۱۵.۱ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی‌گیرند.