سیاست؛ فرصت خوبی برای
خرج‌کردن پول کثیف

نویسنده
مریم کاشانی

» ابعاد دخالت‌ها در انتخابات جمهوری اسلامی

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا درمجلس، طی گفتگویی با روزنامه شرق ابعاد تازه ای از دخالت دولت سابق و هواداران محمود احمدی نژاد در انتخابات را افشا کرده است.

او در این گفتگو به ماجرای چند سال پیش در استیضاح کردان، وزیر کشور وقت دولت احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته: “موعد استیضاح کردان بود و آقای رحیمی چک‌های پنج‌میلیون تومانی را آورد. ادعایش این بود که به بیش از ۱۴۰نماینده، نفری پنج‌میلیون‌تومان پول داده است. البته بهانه‌اش کمک به بهبود وضعیت مساجد بود….. گفت که این پول را به نمایندگان داده، قضاوتش از عهده من خارج است. ما هم جزو امضا‌کنندگان استیضاح کردان بودیم. همین ماجرای چک‌ها را یک‌هفته پیش از استیضاح کردان افشا کردیم و اثر‌گذار بود.”

نماینده شهرضا با اشاره به سخنان اخیر وزیر کشور درباره نقش پولهای کثیف در صحنه سیاسی ایران گفت: “در دوره احمدی‌نژاد تخلف‌هایی اتفاق افتاده و رانت و تخلف مالی کم گزارش نشده، به هر شکل هر آدم عاقلی می‌داند این پول‌ها زمانی پنهان می‌شود زمانی دیگر پیدا. سیاست هم فرصت خوبی برای خرج‌کردن پول‌هایی از این دست است.” حیدرپور همچنین گفت: “خیلی اوقات پول قاچاق، رانت و پول کثیف وسط کار می‌آید که باید از آنها حذر کرد. متاسفانه دوباره فضای انتخابات فعال شده و به‌جز رحیمی که روانه زندان شده، بقیه تیم همگی فعالند.”

این نماینده مجلس با اشاره به این که هزینه نمایندگی مجلس در مجلس هشتم حد ود ۸۰ میلیون تومان و در مجلس نهم ۲۰۰ میلیون تومان بوده، پیش‌بینی کرده: “هر نامزدی که بنای نماینده‌شدن دارد، باید رقمی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند. حالا تصور کنید از همان‌ساختمان معروف تماس بگیرند که ما شما را حمایت می‌کنیم. سیاست هم این روزها ‌گران شده و نمی‌شود همین‌جوری ورود کرد.”

او درباره پولهای هنگفتی که در دولت سابق هزینه شده نیز گفته: “پول کثیفی که رحمانی‌فضلی به آن اشاره کرده در سرمایه‌گذاری‌های منسجم دولت گذشته دیده می‌شود؛ از هتلداری و بانکداری گرفته تا برخی پولشویی‌ها. برای نمونه در دوره گذشته فلان بانک یا سلسله هتل‌های زنجیره‌ای راه‌افتاده که حالا سودش توی جیب برخی خواص خواهد رفت یا همین ماجرای زنجانی. […] هنوز که از پول زنجانی چیزی به بیت‌المال بازنگشته است. آنها در دوره قبل دست بابک زنجانی را حسابی باز گذاشته بودند، اتفاقا برای همین روزها. ما هم از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم پیگیر باشند. سرنخ اینها می‌رسد به همان ستادی که برای انتخابات مجلس قد علم کرده است. “

 پیش از او غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس نیز طی گفتگویی با خبرگزاری ایلنا با تاکید بر ابعاد گسترده‌ دریافت پول توسط نمایندگان از محمدرضا رحیمی، گفته بود: “به جد بر این باورم که اگر در این زمینه کنکاش بیشتری شود، هزینه‌کرد دولت سابق در انتخابات، و مداخله آن برای کسب کرسی‌های مجلس بسیار بیشتر از اینها بوده است….اگر افرادی که پول گرفته‌اند، شناسایی نشوند و اقدامی در این زمینه انجام نشود، ما مدافع واقعی حقوق ملت نخواهیم بود.”

ابعاد دخالت دولت احمدی نژاد در انتخابات‌های مختلف آنچنان گسترده است که به نظر می‌رسد کسی حاضر به پیگیری این ماجرا نخواهد شد. چنانچه در هفته‌های اخیر و پس از نامه رحیمی به احمدی‌نژاد که بخشی از ماجرای پرداخت پول افشا شده بود، تعداد نمایندگانی که خواستار بررسی ماجرا شده بودند، تنها ۲۳ تن بودند. پس از آن، چند تن از نمایندگان سرشناس مجلس همچون محمدرضا باهنر و غلامعلی حدادعادل نیز طی سخنانی از گرفتن پول توسط این نمایندگان حمایت کردند. حداد عادل حتی تهدید هم کرده بود که “همین افرادی که نسبت به این ۱۷۰ نماینده مجلس هشتم انتقاد دارند، همان ها به نمایندگان طرفدار خودشان در مجلس هشتم حتما پول داده‌اند و زیاد اصرار کنند آن منابع مالی هم فاش می‌شود.”

با اینهمه اخبار اندکی که از هزینه‌های گذشته و برنامه‌ریزی‌های آینده این گروه‌ها منتشر شده است، می‌تواند بخشی از ماجرا را روشن‌تر کند.

چند روز پیش یک نماینده مجلس که بدون نام با خبرگزاری ایلنا گفتگو کرده، اعلام کرده بود: “برخی از مفسدان اقتصادی که در دولت پیشین ثروت‌های بادآورده به دست آورده‌اند، قصد دارند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را با خریدن رای مردم تحت تاثیر قرار دهند….گزارش‌هایی به دست من رسیده که براساس آن، این افراد قصد دارند به صورت سازمان یافته در انتخابات آتی مجلس دخالت کنند و تحت عنوان نهاد‌های خیریه آرا مردم را خریداری کنند. این افراد فتنه‌انگیزی می‌کنند. فکر می‌کنم این کار‌ها سازمان‌یافته است و توسط دستان ناپاکی انجام می‌شود که می‌خواهند خواست جامعه برای مبارزه با فساد‌های کلان را منحرف کنند و ذهن مردم را به سمت تخلفات کوچک‌تر یا مسائلی که اصلا تخلف نیست، بکشانند.”

این نماینده مجلس اضافه کرده بود: “اواخر دولت سابق تعداد کسانی که ثروت‌های میلیاردی نا‌مشروع کسب کردند بسیار زیاد است، همین افراد امروز بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند، هر کجا بخواهند موج ایجاد می‌کنند، در هر بخشی از عرصه اقتصادی مسکن ارز پتروشیمی بازار سهام و…! حتی می‌توانند در انتخابات آینده مجلس نیز دخالت کنند.”

پس از آن سایت خرداد، در گزارشی با عنوان “نهادهای خیریه؛ اسب تروای احمدی‏‌نژاد در انتخابات مجلس” نوشت: “فضای سیاسی کشور هنوز تحت تاثیر تلاش برای افشای پشت‌پرده کمک‌‏های مالی محمدرضا رحیمی به نامزدهای انتخابات سال ۸۶ است. در این میان اما خبرهایی می‌‎‏رسد که حکایت از تغییر تاکتیک برخی‏‌ها برای تکرار دخالت‏‌های مستقیم در انتخابات مجلس دهم دارد. در حالی که نگاه همه همچنان به سوی محمدرضا رحیمی است گویا این انجمن‏های خیریه هستند که قرار است در اسفند سال ۹۴ نقشی جدی در انتخابات بازی کنند”.

نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “این اما تاکتیکی است که به نظر می‌‏‌رسد از خیلی قبل‏‌تر در دستور کار برخی از گروه‌‏های سیاسی قرار گرفته است. از جمله در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مشخص شد که یکی از اتفاقات دوران حضور سعید مرتضوی در این مجموعه، کمک‏‌های مالی او از حساب تامین اجتماعی به موسسه خیریه‏ای بوده که خود وی عضو هیات مدیره و نایب رئیس هیات مدیره آن است. در گزارش اولیه تحقیق و تفحص به اسناد مروبط به کمک ۴۳۰ میلیون تومانی سعید مرتضوی به موسسه خیریه «کانون عدل تهران» اشاره و بعد از آن این اسناد منتشر شدند. حال سوال اینجاست که آیا قرار است این دست پول‏‌ها در اسفندماه سال ۹۴ آثار اصلی خود را نشان دهند؟ تا اینجا که به نظر می‏رسد برنامه برخی از سیاسیون چیزی جز این نباشد.”