دانشگاه نباید قربانی
سیاست های دولت شود

نویسنده

» مخبر کمیسیون بهداشت مجلس هفتم در مصاحبه با روز:

نورالدین پیرموذن، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس هفتم در مصاحبه با “روز” از این باور سخن می گوید که “انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران عملی نمی شود و قطعا کسانی که تصمیم به انحلال این دانشگاه گرفته اند کوتاه خواهند آمد”. او همچنین می افزاید: “دانشگاه نباید قربانی دولت و سیاست های آن شود.”

دانشگاه علوم پزشکی ایران 8 آبان منحل اعلام شد و مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، انحلال این دانشگاه را در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاههای اجرایی از استان تهران و کاهش امور موازی در پایتخت ذکر کرد؛امری که دکتر پیرموذن، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم آن را رد میکند.

او می گوید: “اگر هیات دولت قصد کمک به جامعه پزشکی را داشت می بایست در راستای بالا بردن کیفیت گام برمیداشت نه اینکه با شکستن پیکره این دانشگاه و ناامن کردن فضای پزشکی کشور، آسیب هایی وارد کند. اگر هم هدف کوچک سازی دولت است، باید گفت دولتی که هدفش کوچک سازی باشد هر روز با اهدافی سیاسی، استان های کوچک ایجاد نمیکند. امروز هر شهری تبدیل به استان شده که همین باعث بزرگتر شدن دولت می شود.پس دانشگاهها نباید قربانی دولت و سیاست های آن شوند”.

 

تصمیمی مبتنی بر جهل و بی اطلاعی

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم که اکنون در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و بیمارستان ماساچوست امریکا مشغول به کارست، تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را تصمیمی بدون بررسی و بدون نگاه واقع بینانه ارزیابی می داند و به “روز” می گوید: “این بدعت است که یک هیات 18 نفره کم سواد و بی سواد به مسائل پزشکی و چند نفر سیاست پیشه که سیاست جعل و توهم و نادانی  در آنها است ریشه به تیشه دانشگاه بزرگی چون دانشگاه علوم پزشکی ایران بزنند.”

دکتر پیرموذن می افزاید: “من در مجلس هفتم به یکی از اعضای فعلی هیات دولت که در مورد مسائل پزشکی اظهار نظر میکرد گفتم شما اطلاعی از نحوه رشد روزافزون علم پزشکی که در هر لحظه در حال تغییر و تحول است ندارید؛ اما و اادعا میکرد که آگاهی کامل در این زمینه دارد و می گفت یکی از بستگانش یک هفته در بیمارستان بستری بوده و در این یک هفته او به مسائل پزشکی کشور آشنا شده است. در اصل میخواهم بگویم چنین کسانی در صدر چنین تصمیم هایی هستند و این تصمیم بسیار نسنجیده و مبتنی بر بی اطلاعی و جهل بوده است.”

او با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور با قدمتی 37 ساله است می گوید: “این دانشگاه با 10 دانشکده و 12 بیمارستان آموزشی و تحت پوشش قرار دادن یک سوم جمعیت تهران و همچنین با توجه به آمار و ارقام و شاخص ها، یک دانشگاه موفق بوده و روند افزاینده ای در شکل گیری آموزش پزشکی، تحقیقات و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی داشته است. به جرات می توان گفت این دانشگاه، کتابخانه جامع پزشکی دارد که هر محقق علوم پزشکی وقتی نیازمند مقاله معتبر پزشکی است بدانجا مراجعه میکند.”

دکتر پیرموذن می افزاید: “متاسفانه نگاه دولت به این قضیه، نگاهی چون برخورد با یک بهداری و بخشداری بوده است. این در حالی است که ده سال پیش شورای گسترش دانشگاهها تصمیم به انحلال دانشکده پزشکی فسا و جهرم گرفت و بنده از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ماموریت داشتم این مساله را بررسی کنم و گزارش بدهم. قبل از مسافرت من به جهرم و فسا چندین هیات دیگر رفته و گزارش تهیه کرده بودند و این دانشکده یک ساختمان کوچک در حد یک دبستان بود اما با این حال کسی در آن زمان جرات انحلال آن را نداشت؛ حالا چطور می شود وقتی برای یک دانشکده کوچک آن همه کار تحقیقی و بررسی انجام گرفت و کسی نمی توانست آنجا را ببندد، اما دانشگاهی به این بزرگی را به این راحتی و یک شبه منحل اعلام می کنند؟ من واقعا بعید میدانم این تصمیم عملی شود وآقایان قطعا کوتاه خواهند آمد.”

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم سپس با طرح این سئوال که “آیا برای چنین تصمیمی کار کارشناسی شده بود” می گوید: “هرگونه تغییر حتی در سطح اصلاح در این عرصه ها نیازمند کار کارشناسی و مطالعاتی است. آیا هیات امنای دانشگاه، شورای عالی آموزش پزشکی، شورای انقلاب فرهنگی، شورای گسترش دانشگاهها، دو کمیسیون تخصصی مجلس و سایر مراجع تصمیم گیری در جریان این موضوع بوده  و نظر کارشناسی آنها اخذ شده است؟ آیا این مساله بر اساس نیاز صورت گرفته؟ من بعید میدانم، با توجه به اینکه خانم دستجردی سابقه دو دوره نمایندگی مجلس را داشته و به مسائل و مشکلات پزشکی و درمانی کشور آشنا بوده، با این امر موافق بوده باشد.در واقع معتقدم این تصمیم نه از سوی او بلکه از مراجع بالاتر اخذ شده و جامعه پزشکی نیز موافق چنین گام رو به عقبی نیست.”

 

ناشنوایی سیاسی مسئولان

وی  سپس به جایگاه و مصوبات هیات دولت و نقش مجلس و ارتباط دو جانبه مجلس و دولت اشاره می کند و می گوید: “باید قبول کرد مجلس، حتی همین مجلس پیش ساخته که محصول تفکرات طالبانی آقای جنتی است، به هر حال جایگاه مهمی در عرصه کشور دارد و پویایی و زنده بودن یک کشور به مجالس آن است. ما همیشه در مجلس می گفتیم مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو، دو بال رسیدن به توسعه یافتگی است و وقتی مجلس بی خاصیت و خاموش و دولت غیر پاسخگو باشند باید هم شاهد چنین تصمیمات فی البداهه ای باشیم و چه بسا تصمیماتی که هر روز در هیات دولت گرفته می شود و ما بی خبر هستیم و نتایج زیان بار آنها را نمیدانیم.”

دکتر پیر موذن می افزاید: “متاسفانه مسئولان کشور دچار ناشنوایی سیاسی شده اند؛مردم هم دچار یک نوع سکوت معنا دار که این سکوت به معنای پذیرش این سیاست های غلط و فی البداهه نیست. قطعا اگر مجلس در جایگاه خودش بود و در راس هرم تصمیم گیری می بود چنین تصمیماتی گرفته نمی شد.نمایندگان هنوز هم می توانند از این قضیه با استیضاح، سئوال ودیگر  ابزارهای قانونی که دارند جلوگیری کنند”.

مخبر کمیسیون بهداشت مجلس هفتم آنگاه به تفاوت رشته پزشکی با سایر رشته ها اشاره می کند: “شاید یک بخشداری و یا بهداری را تعطیل کنند چند نفر بیکار شوند اما تعطیل چنین دانشگاهی اثرات زیان باری برای بیماران، دانشجویان و اساتید در پی داردکه نمی توان نادیده گرفت. از سوی دیگراین اقدام ناامنی و عدم آرامش به دنبال دارد و امنیت شغلی را به مخاطره می اندازد.”

 

بسیج دانشگاه به دانشجویان پیوست

این در حالیست که اعتراض ها به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه دارد و بسیج دانشجویی این دانشگاه نیز به دانشجویان و اساتید معترض پیوسته است.خبرگزاری ایلنا به نقل از رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلنا اعلام کرده بسیج این دانشگاه صد در صد پشت دانشجویان و اساتید دانشگاه است. تحصن دانشجویان هم ادامه دارد و اعضای هیات علمی این دانشگاه در نامه ای به محمود احمدی نژاد خواستار پاسخگویی مسئولان شده و پرسیده اند: “اعلام خبر انحلال دانشگاه در ساعت ۱۹و ۳۰ دقیقه عصر روز جمعه در سایت وزارت بهداشت چه مفهومی دارد؟ آیا حضور سراسیمه ریاست دانشگاه تهران و جمعی از معاونین او در هفت صبح روز شنبه مفهومی جز اشغال دانشگاه ایران را دارد؟”

دکتر پیرموذن بااشاره به اعتراضات دانشجویان و اساتید می گوید: “احتمالا با استفاده از زور اسلحه و نیروهای نظامی بتوانند دانشجویان را مدتی ساکت کنند اما اثرات زیان بار آن خواهد ماند و در دراز مدت بیشتر خود را نشان خواهد داد.”

همزمان یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه با روز ضمن رد بحث کوچک سازی دولت در قضیه انحلال این دانشگاه می گوید: “اصولا پزشکان در جوامع کوچک رقبای اصلی روحانیون بودند و برخورد با جامعه پزشکی را در یک روند سرشتی به عنوان رقیب زدایی می توان تلقی کرد. ساکت کردن و کنترل جامعه پزشکی به نحوی انتقام از یک قشر تحصیل کرده اما محبوب است.لذابا توجه به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران من بعید نمیدانم که این مساله هم در اخذ چنین تصمیمی دخیل نبوده باشد. بخصوص اینکه امکانات این دانشگاه، آن را از سایر دانشگاههای پزشکی متمایز کرده بود.”

وی می افزاید: “به هیچ عنوان بحث کوچک سازی نیست. آقای لاریجانی از وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند خیلی دوست داشت دانشگاه علوم پزشکی ایران را زمین بزند و امکانات این دانشگاه را بگیرد.”

 

مجلس مهلت داد

وزیر بهداشت و درمان هم که روز سه شنبه به مجلس رفته بود تا دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و ادغام آن در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی را به نمایندگان مجلس توضیح دهد نتوانست اعضای دو کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین آموزش و تحقیقات را قانع کند.

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفته است: “استدلال مسوولان وزارت بهداشت بر این اساس است که این دانشگاه با دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت موازی فعالیت می‌کرده است که برای جلوگیری از موازی کاری‌ها در بحث آموزش و پزشکی و کاهش هزینه‌ها اقدام به انحلال این دانشگاه کرده‌اند که هم از نظر قانون و هم از نظر منطقی این اقدام نادرست است و مجلس نیز پیگیر لغو این دستور است و اکثر اعضا به وزیر بهداشت پیشنهاد لغو این دستوررا دادند و مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که پس از بررسی هفته آینده نتیجه دقیق این بحث را مطرح می‌کنند.”

حسن تامینی لیچانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به خبر آنلاین گفته است که قرار شده کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت بهداشت، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تشکیل شود تا درباره اختیارات قانونی وزیر بهداشت در ادغام یا انحلال مجموعه های بزرگ درمانی و آموزشی تصمیم بگیرند.