احمدی نژاد، روز تعطیل، سرزده
در دانشگاه شاهد

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراضات دانشجوئی، دیدار از دانشگاه تهران را منتفی کرد

پس از اعلام لغو مراسم حکومتی “آیین بازگشایی دانشگاه ها با سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه تهران”، سرانجام وی به بهانه تدفین دو تن از قربانیان جنگ عراق، در روز تعطیل و بدون اعلام قبلی به “دانشگاه شاهد” رفت و حاضر به قدم گذاشتن به دانشگاه تهران و مواجهه با اعتراضات احتمالی دانشجویان نشد.

 برنامه حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران در روز شنبه، در حالی لغو شده بود  که طی تابستان گذشته، تصفیه های گسترده ای در ترکیب اعضای هیات علمی دانشگاه ها صورت گرفته و نهادهای امنیتی وابسته به سپاه و دولت بیش از صدها دانشجو را به بهانه های مختلف از دانشگاه اخراج و یا تعلیق کرده اند و بر اساس گزارش خبرگزاری “هرانا”  بیش از 70 دانشجو در سراسر کشور در زندان به سر می برند.

مجموعه این سرکوب ها مانع از آن نشده بود که وزارت علوم دیدار احمدی نژاد  را از دانشگاه تهران برنامه ریزی و اعلام کند، در حالی که  آخرین حضور وی  در یک محیط دانشگاهی با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شده بود. اما  به نظر می رسد اعلام برنامه های اعتراضی  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و نیز نامه هشدار آمیز مجید دری، یک فعال دانشجویی زندانی، دولت را از انجام این دیدار باز داشت و به جای حضور در دانشگاه تهران در روز شنبه، تحت تدابیر شدید امنیتی، در روز تعطیل و نیز بدون هر گونه اطلاع رسانی قبلی، به دانشگاه شاهد رفت و از آنجا “آغاز سال تحصیلی” را اعلام کرد.

خبرگزاری فارس که خبر حضور احمدی نژاد در دانشگاه شاهد را به عنوان “سرزده” منتشر کرده، مدعی شده است که او با “استقبال بی نظیر دانشجویان” مواجه شده است. در حالی  که روز گذشته تمامی مراکز عمومی در ایران از جمله دانشگاه ها تعطیل بودند.

پیش از این  فردی به نام محمد صادق ضیایی که خبرگزاری مهر او را “مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران” معرفی کرده بود، از لغو مراسم سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه تهران خبر داده بود  و گفته بود: “آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که طبق اعلام قبلی قرار بود روز شنبه 10 مهر با حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران برگزار شود، به تعویق افتاده است و به زودی زمان جدید حضور احمدی نژاد در یکی از دانشگاه ها اعلام می شود”.

شاهدان عینی، در سایت های اینترنتی نوشته اند  شب قبل از حضور احمدی نژاد در دانشگاه شاهد، که گفته می شود  اکثر دانشجویان آن “سهمیه ای” هستند، شرکت کنندگان در این برنامه حکومتی از ساعت های اولیه بامداد دیروز و با برنامه ریزی سازمان بسیج مستضعفان و بنیاد شهید و با اتوبوس های دولتی  به محل منتقل شده بودند.

طفره رفتن احمدی نژاد از حضور در دانشگاه تهران موجب شد تا سایت کلمه، سایت نزدیک به میرحسین موسوی در گزارشی به گفته های وی در نیویورک درباره “مدیریت جهانی” از یکسو و تناقض آن با عدم  حضور در دانشگاه تهران از دیگر سو اشاره  کند و ادامه دهد: “احمدی‌نژاد که سایت های حامی اش از مدیریت جهانی او دم می زنند و وی را توانمندترین سیاست مدار جهان می خوانند، حاضر نشد تا به دانشگاه تهران برود. حضور او در دانشگاه ها در تمام سالهای گذشته، منشأ تنش و درگیری بوده و اعتراضات دانشجویی را برانگیخته است. او در اردیبهشت ماه سال جاری، شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بود و سال قبل هم در دوران انتخابات مجبور به فرار با خودرو از بین دانشجویان معترض شده بود. دانشجویان دانشگاههای امیرکبیر و تهران نیز در سال های قبل‌تر، احمدی‌نژاد را با تجمع و اعتراض بدرقه کرده بودند”.

کلمه افزوده است: “به خاطر همین اعتراضات، او هیچ‌گاه در برنامه‌هایی که طبق برنامه قبلی در دانشگاهها برگزار شود، حضور نیافته است تا خود را از احتمال مواجهه با دانشجویان معترض، دور نگه دارد”.

گفتنی است، مجید دری، یکی از دانشجویان زندانی در زندان اوین، چند روز قبل در نامه ای سرگشاده خطاب احمدی نژاد و با عنوان “خبرهای بدی برایت دارم”  به نکات مورد اشاره در گزارش “کلمه” پرداخته و به وی پیشنهاد کرده بود که “اگر شجاعتش را داری، یک روز قبل از رفتن به دانشگاه، خبر آن را اعلام کن تا شاهد واکنش دانشجویان باشی”.

دری نوشته “پیشنهادی برایت دارم که به عینه ببینی در اجرای پروژه ات چقدر موفق بوده ای. ۵ سال با تمام ابزارهای قدرت کوشیده ای که دانشگاه را ساکت کنی. تعداد زیادی از دانشجویان فعال یا در زندانند یا ستاره دار یا تعلیقی و محروم از تحصیل و اخراج شده. حال که دیگر باید خیالت آسوده باشد، پس قدم رنجه فرما و تنها یک روز قبل اعلام کن که می آیی. فقط یک روز قبل و نه بیشتر!”

بنا بر این گزارش، انتشار این نامه سرگشاده از داخل زندان اوین که بنا به نوشته هرانا با افزایش فشارها بر این دانشجو و لغو مرخصی وی از زندان همراه بوده است.

سایت خبری آفتاب نیز پیش از اعلام رسمی لغو برنامه احمدی نژاد  از “برنامه های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران” درباره این مراسم خبر داده و به نقل از اسماعیل باقرپور، دبیر سیاسی این تشکل اصلاح طلب نوشته بود: “انجمن اسلامی دانشگاه تهران تصمیم دارد برنامه‌ریزی‌هایی را برای طرح دغدغه‌های دانشجویان، همزمان با برگزاری مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی داشته باشد که البته این امر منوط به همکاری دانشگاه و اعطاء مجوزهای لازم است”.

محمود احمدی نژاد در سال اول روی کار آمدن دولت نهم، به دانشگاه امیر کبیر رفت و در آنجا، با وجود حضور گسترده عوامل امنیتی بسیج دانشجویی با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شد. دانشجویان خشمگینی که وی را “فاشیست” دانستند و عکس های او را آتش زند. چند هفته بعد، سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به نام های احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری بازداشت و بیش از یکسال را تحت شکنجه هایی قرار گرفتند که داستان آن ها سال 87 در قالب یک “رنجنامه” از سوی خانواده های آنان منتشر شد. از آن زمان تا کنون، هر بار حضور احمدی نژاد در دانشگاه ها با تدابیر بسیار شدید امنیتی و بدون اطلاع رسانی قبلی همراه است و عوامل وی می کوشند تا مترضان را قبل از دیدار وی به بهانه های مختلف بازداشت، اخراج  و سرکوب کنند.