لاریجانی:
هواداران دولت، دریده و غوغا سالارند

نویسنده
نازنین کامدار

» فضا سازی تندروها برای ترساندن مجلس

تنها یک روز پس از تصویب مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد توسط 134 نماینده مجلس، رسانه های وابسته به دولت، این اقدام را سرپیچی از نظر صریح آیت الله خامنه ای توصیف و حملات وسیعی را علیه رأی دهندگان به این مصوبه آغاز کردند. در همین حال، علی لاریجانی رئیس مجلس که ازموافقان مصوبه روز یکشنبه مجلس است در واکنش به فضاسازی هواداران دولت در مجلس و نیز رسانه های حامی محمود احمدی نژاد آنها را “دریده، بی منطق و غوغاسالار” خواند.

 

ماجرا از کجا آغاز شد؟

پس از ماه ها فضاسازی رسانه های حامی احمدی نژاد علیه دانشگاه آزاد و شخص عبدالله جاسبی ریاست این دانشگاه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به کلیات طرح یک فوریتی “حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی” رای دادند.

 بر اساس این مصوبه، نمایندگان مجلس، مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که با فشارهای احمدی نژاد و هواداران اش از جمله رحیم پور ازغدی اساسنامه جدیدی برای دانشگاه آزاد تعریف کرده بودند را لغو کردند.

هواداران دولت امیدوار بودند با تغییر اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مانع وقف اموال این دانشگاه شوند و با برکناری جاسبی از ریاست و حذف میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی از هیات امناء، خواسته های سیاسی احمدی نژاد را محقق کنند.

اما، نمایندگان با مصوبه روز یکشنبه خود تا این لحظه جلوی خواست دولت را گرفته اند که در اولین واکنش، موجب قهر محمود احمدی نژاد از جلسه مشترک رؤسای سه قوه در روز ۳۰ خرداد شد.

فراکسیون دولتیان معتقدند که به رای گذاشتن اخطار قانون اساسی نماینده ای به نام دهقان که در آن به “فرموده” های “مقام عظمای ولایت” اتکاء می کرد، نشانه “عدم ولایت پذیری” لاریجانی و برخی از نمایندگان مجلس است.

 

اوج گیری انتقاد از لاریجانی

در این باره حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه کیهان در شماره روز گذشته خود نوشت: “براساس یک رویه تاکید شده از جانب حضرت امام و تایید شده از سوی رهبر معظم انقلاب، چنانچه موضوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد، مجلس شورای اسلامی حق ورود به آن را ندارد. به یقین برادر عزیزمان جناب آقای دکتر علی لاریجانی از این رویّه غافل نبوده اند، مخصوصا آن که جناب آقای دهقان عضو محترم هیئت رئیسه طی یک اخطار قانونی به آن اشاره داشتند. بنابراین باید پرسید، چرا جناب لاریجانی اجازه ورود به موضوعی را دادند که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت آشکار داشت و تأسف آورتر این که بعد از اخطار قانونی جناب آقای دهقان، عضو محترم هیئت رئیسه مجلس، ریاست محترم این اخطار را به رأی گذاشتند؟”

شریعتمداری در ادامه سرمقاله، ماجرا را چنین تحلیل می کند که: “شواهد و قرائنی در دست است که نشان می دهد طراحان اصلی این طرح، این پروژه را به صورت پلکانی و با پیش بینی رد آن از سوی شورای نگهبان طراحی کرده و در پی آن بوده و هستند که بعد از ارجاع طرح از شورای نگهبان و اصرار دوباره نمایندگان بر مصوبه یاد شده، تصمیم نهایی درباره آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شود”.

مدیر مسئول کیهان می افزاید: “جناب آقای هاشمی رفسنجانی علاوه بر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس هیئت موسس و رئیس هیئت امناء دانشگاه آزاد نیز هست و طی چند ماه اخیر، بارها بر ضرورت عملیاتی شدن آنچه در مصوبه دیروز مجلس آمده است، تأکید ورزیده اند. با توجه به این دیدگاه و نگاه بارها اعلام شده آقای هاشمی رفسنجانی، بسیار بدیهی است که طراحان پروژه یاد شده به ایستگاه آخر و پله پایانی پروژه پلکانی خود امید بسته و پیشاپیش از داوری نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع مصوبه غیرقانونی و غیراسلامی دیروز مجلس شورای اسلامی باخبر بوده و اطمینان کامل داشته باشند”.

در همین حال سایت دولتی جوان، نیز در یادداشتی بدون نام با عنوان “پرسشی از لاریجانی” نوشته است: “نکته مبهمی که وجود دارد این است که مگر می توان نظر صریح رهبری را  به رای نمایندگان گذاشت؟ اگر این موضوع در جلسه غیرعلنی مجلس اتفاق می افتاد شاید می شد از کنار آن گذشت؛ اما موضوعی که به صورت علنی مطرح شده و افراد زیادی آن را شنیده اند، قابل اغماض نیست. اکنون سئوال جدی برای بسیاری از مردم وجود دارد که آقای لاریجانی با علم به نظر صریح رهبر معظم انقلاب و وارد دانستن اخطار قانون اساسی، چرا طرح مذکور را از دستور کار خارج نکرد؟”

تدارک برای حمایت از خواسته های سیاسی محمود احمدی نژاد موجب شد تا به نوشته رجا نیوز، حمید رسایی، نماینده مشهور هوادار دولت، طرحی دوفوریتی را تهیه کند تا پس از ایجاد رعب و وحشت در میان نمایندگان تصویب کننده طرح، پس از 48 ساعت از مصوبه خود عقب نشینی کنند.

این نماینده حامی دولت به خبرگزاری فارس گفته است: “چنانچه اقدامی در خصوص جبران خطای روز گذشته مجلس درباره مراکز آموزشی غیردولتی صورت نگیرد، طرح دو فوریتی که برای پس گرفتن رای روز گذشته مجلس آماده شده و بسیاری از نمایندگان از آن استقبال کرده‌اند مطرح خواهد شد”.

عضو فراکسیون دولتیان افزوده است: “رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات روشنی دارند و حتی مجلس را از تقابل با مصوبات این شورا نهی فرمودند. طی رایزنی‌های صورت گرفته امروز مشخص شد بسیاری از نمایندگان از رای روز گذشته خود به طرح تاسیس و تقویت مراکز آموزش عالی غیر دولتی عقب‌ نشینی کردند”.

رسایی تهدید کرد: “لاریجانی بعنوان رئیس مجلس در جلسه علنی فردا سه شنبه مجلس با اعلام موضع صریح نسبت به اصلاح و جبران خطای فاحش مجلس اقدام کند. در غیر این صورت طرح دو فوریتی که برای پس گرفتن رای روز گذشته مصوبه مجلس آماده شده و بسیاری از نمایندگان از آن استقبال کرده‌اند مطرح خواهد شد”.
 این در حالیست که گفته می شود افراطیون حامی محمود احمدی نژاد که در ماه های گذشته به چهره های شناخته شده ای در محافل سیاسی تبدیل شده اند، یک تظاهرات حکومتی را برای مخالفت با مصوبه روز یکشنبه مجلس در برابر ساختمان مجلس تدارک دیده اند.

 

ترس محافظه کاران از تهدیدها

بنا به نوشته رجا نیوز، فضاسازی های افراطیون در حدی بوده که برخی از منتقدان احمدی نژاد و رای دهنگان به مصوبه یکشنبه را وادار به عقب نشینی کرده است.

از جمله، احمد توکلی که در روز رای گیری، اعتراضی به مصوبه نداشته است، روز گذشته و  پس از آنکه رجا نیوز در یادداشتی نوشت که “رگ غیرت ولایت پذیری توکلی خواهد جنبید؟” به ایسنا گفت: “این سئوال مطرح است که علی‌رغم نظر مقام معظم رهبری در این موضوع که مجلس نباید در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کند؛ چرا نمایندگان به این اخطار رای ندادند؟”.

او که خود در زمان طرح دستور هیچ اعتراضی نکرده بود، افزود: “این مصوبه لطمه‌ی جدی به آبروی مجلس زد”.

علاوه بر توکلی، نماینده ای به نام “غضنفرآبادی” نیز به “شبکه ایران” گفت: “رهبر معظم انقلاب درباره اطاعت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاناتی دارند؛ اتفاقاتی که روز گذشته افتاد واقعا عرق شرم بر پیشانی بنده نشانده است”.

نماینده دیگری به نام یحیی زاده نیز به فارس گفته است: “طرح وقف اموال دانشگاه آزاد با توجه به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی برعدم دخالت مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در امور یکدیگر، زیر فشار لابی نمایندگان دانشگاه آزاد به تصویب رسید. بنده طی مدتی که در مجالس هفتم و هشتم بوده ام دو روز کاری صحن علنی را بسیار شوم و تاریک دیدم که یکی از این روزها، روز تصویب این طرح بود”.

  

واکنش صریح لاریجانی

بر اساس  گزارش ایلنا، مجموعه حملات سازمان یافته افراطیون به علی لاریجانی و نمایندگان رای دهنده به مصوبه روز یکشنبه، موجب شد که علی لاریجانی عصر دیروز در یک سخنرانی به این حملات پاسخ دهد و به صراحت اعلام کند: “تشخیص بنده این بود که اخطار قانون اساسی وارد است اما تشخیص مجلس چیز دیگری بود. من هم اخطار قانون اساسی را قانونی می‌دانم، اما نظامات مجلس اقتضاء می‌کند که خود مجلس به موضوع رای بدهد نه اینکه رئیس مجلس شخصا طرح را از دستور خارج کند. عده ای معتقدند که در مجلس ششم، رئیس مجلس وقتی حکم ولایی را دید یک مصوبه را از دستور خارج کرد اما درباره مصوبه مجلس تنها اخطار قانون اساسی وجود داشت نه حکم ولایی.”

وی درباره حملات رسانه ای علیه خود گفت: “اگر کسی در رسانه‌های غوغاسالار نسبت به جایگاه مجلس با دریدگی صحبت کند به معنای منطقی بودن سخن وی نیست، اینها تصور نمی‌کنند که همین مجلس بود که در مسائل مختلف مواضع محکمی نسبت به کشورهای دیگر می‌گرفت که شما هم هورا می‌کشیدید، چطور اینجا اگر یک گوشه‌ای مطابق با میل‌تان نبود از صدر تا ذیل آنرا می‌خواهید آتش بزنید، این رفتار، رفتار عاقلانه‌ای نیست”.

وی افراطیون را “ذوب در یک قوه” نامید و گفت: “این قوه مقننه، ‌قوه‌ای است که اگر کسی به آن توهین کند یعنی به ملت توهین کرده است، ‌برخی شاید آنقدر ذوب در یک قوه دیگر هستند که چشم دیدن قوه دیگری را ندارند”.

گفتنی است که سایت دولتی رجا نیوز در واپسین ساعات شامگاه گذشته “به نقل از منابع موثق” نوشت که “لاریجانی به دلیل عملکرد روز یکشنبه خود تذکر کتبی دریافت کرده است”.

این سایت هوادار دولت، روشن نکرده است که چه نهاد یا ارگانی قادر است با وجود اصل تفکیک و استقلال قوا به رئیس پارلمان ایران “تذکر کتبی” بدهد.