روحانی درباره وضعیت خاتمی
توضیح خواست

لیلا طیری
لیلا طیری

» سکوت ریاست جمهوری و عدم تایید یا تکذیب قوه قضائیه

دفتر ریاست جمهوری سکوت اختیار کرده است، قوه قضائیه حاضر به تایید یا تکذیب نیست اما محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز، از نامه ای سخن می گوید که به گفته او حسن روحانی خطاب به قوه قضائیه و در ارتباط با ممنوعیت سیدمحمد خاتمی نوشته است.

او گفته که دفتر حسن روحانی، در نامه‌‌ای به قوه قضائیه خواستار پاسخ به سوال مجمع روحانیون مبارز درباره مستندات ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی شده. نامه ای که به گفته آقای مقدم، رونوشت اش به برای آن تشکل هم ارسال شده است.

تاکنون توضیحی در این زمینه از سوی دفتر حسن روحانی و نهاد ریاست جمهوری داده نشده، غلامحسین محسنی اژه ای، براساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده روز گذشته در پاسخ به خبرنگاران چنین نامه ای را تکذیب یا تایید نکرده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاری که سوال کرده بود آیا نامه ای از حسن روحانی درباره ممنوع التصویری سیدمحمد خاتمی دریافت کرده یا نه گفته است: از خودشان سوال کنید. آقای روحانی، معاون یا سخنگوی ایشان هیچ‌وقت چنین حرفی نزده‌اند.

بهمن ماه سال گذشته دادستان تهران با احضار مدیران مسئول روزنامه های اصلاح طلب و سپس مسئولان سایت های خبری، آنها را تهدید کرد که در صورت انتشار هرگونه خبر، تصویر یا نام سیدمحمد خاتمی توقیف خواهند شد. دو هفته بعد اما محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه این مساله را به صورت رسمی اعلام کرد و در جمع خبرنگاران گفت که رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالب خاتمی را منعکس و منتقل کنند و اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن برخورد خواهد شد. پس از آن بود که سایت های جماران و بهارنیوز به دلیل انتشار اخبار و تصاویر سیدمحمد خاتمی و با دستور قضایی فیلتر و از دسترس خارج شدند. هرچند سخنگوی وزارت ارشاد عنوان کرده بود که وزارتخانه متبوع اش در جریان ممنوعیت سیدمحمد خاتمی نیست. اما این دو وب سایت پس از تعهد در قبال عدم انتشار تصاویر و اخبار خاتمی و حذف تصاویر او رفع فیلتر شدند.

هفته گذشته اعلام شد که مجمع روحانیون مبارز، از قدیمی ترین تشکل های اصلاح طلب در نامه ای با امضای حجت الاسلام موسوی خوئینی ها خطاب به حسن روحانی، ایجاد محدودیت برای سید محمد خاتمی و منع شدن رسانه‌ها از درج نام وی را خلاف قانون اساسی توصیف کرده و از او خواسته که جلوی تخلف از قانون اساسی را بگیرد. 

روز پنج شنبه محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز به خبرگزاری آنا گفته: از آنجایی که رئیس جمهوری مجری اجرای قانون اساسی است و وظیفه پاسداری از حقوق شهروندی را برعهده دارد و همچنین به این دلیل که ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات بدون استناد قانونی صورت گرفته است، تعدادی از اعضای مجمع از رئیس جمهوری خواستند که در این باره به افکار عمومی توضیح دهند. پس از ارسال این نامه، دفتر رئیس جمهوری نامه‌ای به قوه قضائیه فرستاد و پاسخ سوال مجمع را از این قوه خواستار شد و رونوشت این نامه نیز به مجمع روحانیون ارسال شد.از این رو ما منتظر پاسخ نهادهای ذیربط در این زمینه هستیم تا برای افکار عمومی و اعضای مجمع موضوع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات مشخص شود.

پیش از این و ۱۵ فروردین ماه اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی به خبرگزاری ایلنا گفته بود که موضوع ممنوعیت رسانه ای رئیس دولت اصلاحات به زودی حل می شود.

پس از ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر سیدمحمد خاتمی، رسانه ها از به جای نام از او به عنوان رئیس دولت اصلاحات، رئیس جمهوری پیشین، یا یکی از سران اصلاحات یاد می کردند.