افشای روابط مولوی عبدالحمید با عطا الله مهاجرانی!

نویسنده
مریم کاشانی

» حملات جدید به امام جمعه اهل سنت زاهدان

در هفته های گذشته و با گسترش بحران سوریه به عراق، فشار محافل امنیتی جمهوری اسلامی به چهره های تاثیر گذار اهل سنت افزایش یافته است. در همین راستا سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی، سردار سابق سپاه و نماینده کنونی مجلس، در گزارشی با عنوان “سفر مولوی عبدالحمید به تهران برای دیدار با هاشمی” نوشته بود: “مولوی عبدالحمید که با پاسخ منفی مراجع تقلید سفر چندی قبل وی به قم ناکام ماند، تلاش می کند این بار با سفر به تهران با برخی چهره های نزدیک و تاثیر گذار دولت برای پیگیری برخی مطالباتش دیدار کند.” این سایت در ادامه گزارش خود مطالبات او را چنین توصیف کرده بود: “مولوی عبدالحمید در این دیدار قرار است خواسته هایی را با آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کند. گفته می شود در راس این خواسته ها درخواست برای در اختیار گرفتن یک مسجد در تهران برای فعالیت مذهبی و استفاده از نزدیکان وی در پست های مدیریتی در سطح بالای کشور قرار دارد.” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “گفتنی است پیش از این دولت به برخی خواسته های مولوی عبدالحمید پاسخ چندان مثبتی نداده و وی قرار است در این دیدار گلایه هایی را مطرح کند تا آقای هاشمی برخی مطالبات وی را از روحانی درخواست نماید.”

نویسنده سایت جهان نیوز البته مشخص نکرده بود که مجوز تاسیس یک مسجد برای اهل سنت در تهران و همچنین واگذاری پستهای مدیریتی به اهل سنت، که وعده حسن روحانی در دوران رقابتهای انتخاباتی هم بوده، چرا باید موجب نگرانی راستگرایان شده باشد.

هرچنه شایعه دیدار عبدالحمید و هاشمی تکذیب شد، اما تحلیلهای مربوط به آن ادامه داشت. برای نمونه سایت راستگرای هشدار نیوز، طی گزارشی خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشت: “آقای هاشمی سلام، به آقای مولوی عبدالحمید بگوییدداعشی های خونخوار برادران اهل تسنن را هم در عراق، می کشند!” نویسنده مدعی بود که مولوی عبدالحمید درباره گروه داعش “موضع گیری شفاف وروشن والبته انقلابی” نداشته است.

در این نوشته آمده بود: “بد نیست جناب آقای هاشمی هم از قول خودش اگر نمی گوید، از قول هموطنان سنی وشیعه ایرانی خود به ایشان متذکر شود که: ۱- موضع گیری شفاف وروشن در قبال تروریست های آدمکش داعش چیست؟ که جامعه اهل سنت در مورد برخی حرف وحدیث ها ضمیرشان آگاه وراحت شود و… ۲- در قبال شبکه های وهابی وصال حق ووصال فارسی وکلمه که دائم خود را مرید وهوادار ایشان می دانند، واز سویی تروریست های آدمکش داعش را انقلابیون عراقی می نامند، موضع گیری صریحی داشته باشد.”

این در حالی است که پس از گسترش جنگ داخلی عراق و تسخیر بخش بزرگی از خاک عراق توسط گروه داعش، مولوی عبدالحمید طی سخنانی، ضمن تاکید بر اینکه هم اهل سنت و هم شیعیان از افراط گری و خشونت خسته شده اند، خواستار از بین بردن ریشه افراط گری شد. او تاکید داشت: “همه‌ی این منازعات علت دارند؛ پدیده «تکفیر» و «تندروی» علت دارد. در گام نخست باید با «علت» مبارزه کرد تا «معلول»خود به‏ خود از بین برود. تنها راه برون رفت از این مشاجرات، گفتمان و رعایت حقوق یکدیگر است؛ باید همه‌ی طرف‌های درگیر باهم بنشینند، همدیگر را بپذیرند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.” او اضافه کرده بود: “خشونت و کشتن افراد هرگز راه حل مناسبی برای از بین بردن منازعات و اختلافات نیست؛ جنگ و خشونت، خشونت بیشتر به بار می‌آورد. گروه‌ها، اقشار و احزاب مختلف سوریه و عراق و سایر کشورها باید کنار یکدیگر بنشینند و با مذاکره و گفتمان اختلافات خودشان را حل کنند. مسلمانان باید خودشان به حل مشکلاتشان مبادرت بورزند. قدرت‌های بین‌المللی فقط به‏ دنبال منافع خود و امنیت اسرائیل هستند و منازعات مسلمانان در راستای امنیت اسرائیل جنایتکار و قدرت‏های استکباری می‏ باشد.”

او همچنین از ایران و کشورهای موثر خواسته بود برای حل منازعات پیش قدم شوند.

سخنان مولوی عبدالحمید، اما خشم محافل راستگرای جمهوری اسلامی را به دنبال داشت. روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع خود آورده بود: “مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه نماز جمعه این شهر درحالی که اختلاف میان مسلمانان در کشورهای مختلف را مذمت و برادرکشی‌ها در عراق و سوریه را محکوم کرد، هیچ اسمی از گروه تروریستی «داعش» نبرد و حاضر نشد جنایات این گروه جنایتکار را محکوم نماید. وی همچنین حاضر نشد در همایش بررسی وضعیت جهان اسلام که به ابتکار نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان اواخر هفته گذشته در زاهدان برگزار شد سخنرانی کند. عبدالحمید که موضوع اعتکاف را بهانه کرده بود، ناچار شد مدت کوتاهی در جلسه حضور یابد ولی نیمساعت قبل از پایان همایش بدون آنکه سخنرانی کند جلسه را ترک کرد. در این همایش، تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در سخنرانی‌های خود، جنایات داعش را محکوم کردند و در بیانیه‌ای اعلام نمودند اعضاء گروه تروریستی داعش، خوارج قرن هستند.”

همزمان فردی به نام حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند در گفتگو با سایت ادیان نیوز از خطای استراتژیک مولوی عبدالحمید درباره داعش سخن گفت و تاکید داشت: “قطعا باید دولت عراق هم به شیعه و هم به سنی، رسیدگی کند و حقوق هر دو محترم است اما شما نباید گروه وحشی و تکفیری داعش را با سنی ها یکی کنید. این اشتباه استراتژیکی آقای مولوی عبدالحمید است که دارد داعش را تایید می کند، بنابراین باید در این مورد موضع گیری صریح و شفاف گرفت نه موضع گیری دو پهلو.”

او اضافه کرده بود: “تأسف آورتر اینکه ایشان به نظام جمهوری اسلامی پیشنهاد می دهد تا بستر مذاکره با جریان تکفیری وهابیت را فراهم کند. با جریانی که در قاموس فکری و عقیدتی آنها، هیچ اثری از منطق وجود ندارد؟! اعضاء و رهبران این جریان تکفیری، نه تنها دین ندارند بلکه از اصول اولیه انسانیت هم برخوردار نیستند، به هر موجودی که می رسند، می کشند مثله و قطعه قطعه می کنند. آیا مذاکره با این چنین جریان منحوسی، منطقی است؟! من معتقدم إلا و لابدّ باید در برابر اینها ایستاد و مبارزه کرد.”

سایت رجا نیوز حتی پا را از این فراتر گذاشته و در گزارشی با عنوان “همسویی مولوی عبدالحمید با آمریکا در تحولات عراق” نوشته بود: “موضع مولوی عبدالحمید در تحولات عراق دقیقا با مواضع مقامات آمریکایی ها همسو شده است. مولوی عبدالحمید نیز مانند باراک اوباما و جان کری، دولت عراق را متهم به عدم رعایت حقوق مردم عراق و علت ناامنی های این کشورمعرفی می‎کند و این در حالی است که تنها چند هفته از برگزاری انتخاباتی کاملا آزاد و دموکراتیک در کشور عراق می‎گذرد.” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “مواضع غیر شفاف مولوی عبدالحمید درباره گروه داعش و ایجاد شبهه درباره تحولات عراق گرچه همانند گذشته با استقبال رسانه های ضدانقلاب مواجه می شود ولی این سئوال را پیش می‎آورد که تا چه وقت حمایت و امتیازات ویژه برای وی ادامه خواهد داشت؟”

سایت عصر امروز نیز در گزارشی دیگر پرسیده بود: “چرا مولوی عبدالحمید جنایات تکفیری ها در عراق را محکوم نمی کند؟”

نویسنده این سایت افزوده بود: “مولوی عبدالحمید که نشان داده است در جایی که اعلام موضع به ضررش می باشد سکوت را پیشه می کند معلوم نیست چه منفعتی در این خصوص نصیبش می شود و چه سروسری با گروهک داعش یا حامیان غربی اش دارد که از اعلام محکومیت این اقدام داعش تا کنون طفره رفته است.”

در این میان روزنامه تندرو وطن امروز هم در گزارشی با عنوان “ ارتباطات مشکوک عبدالحمید” شدیدترین حملات را به مولوی عبدالحمید انجام داد. نویسنده گزارش مدعی بود: “عبدالحمید مشکوک است و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شده این شک تقویت شود، تلاش فراوان جریان تکفیری و غربی برای مطرح کردن او و تضعیف سایر علمای اهل سنت ایران باشد.”

موارد مشکوک از دیدگاه روزنامه وطن امروز “ارتباط غیر‌شفاف با کشورهای مرتجع منطقه به ویژه عربستان” علی رغم تکذیب مولوی عبدالحمید، و “روابط صمیمانه‌ای با قرضاوی”، “علاقه عوامل سرویس‌های بیگانه به او” و “حمایت از اردوغان” بود. نویسنده وطن امروز حتی نوشته ستایش آمیز عطاءالله مهاجرانی درباره مولوی عبالحمید را هم از دلایل مشکوک بودن او توصیف کرده و نوشته بود: “وزیر فراری دولت اصلاحات که اکنون در لندن سکونت دارد و رابطه صمیمی نیز با آل سعود دارد، یکی از دوستان صمیمی مولوی عبدالحمید است. جملات تمجیدآمیز مهاجرانی از مولوی عبدالحمید عمق علاقه مهاجرانی به مولوی عبدالحمید را آشکار می‌کند.” وطن امروز مهاجرانی را یکی از “عوامل سرویس‌های بیگانه” معرفی کرده بود.

حملات مکرر تریبون های راستگرای جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید، سالهاست ادامه دارد. لیکن پس از ماجرای گروگان گیری چند سرباز در مرزهای شرقی ایران و نقشی که او در آزادی این سربازها داشت، این حملات شدیدتر شده است. گفته می شود راستگرایان نگران بوجود آمدن چهره ای ملی و تاثیرگذار در میان اهل سنت هستند و به همین دلیل مواضع مستقل مولوی عبدالحمید را غیرقابل تحمل می دانند.