احتمال لغو تحقیق و تفحص از
بازداشت‌گاه‌ها

نویسنده
حسین محمدی

» پس از حضور مقامات قضایی و امنیتی در مجلس اعلام شد

با وجود آن‌که نمایندگان مجلس نهم پیش از این طرحی برای تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها وبازداشت‌گاه‌های کشورتصویب کرده بودند، یک عضو کمیسیون قضایی مجلس خبر از احتمال لغو این طرح پس از حضور مقام‌های قضایی و امنیتیدر جلسه این کمیسیون و پاسخ‌های آن‌ها داد.

هادی قره‌سیدمیانی، سخن‌گوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به ایسنا گفت که در جلسه این کمیسیون “رییس سازمانزندان‌ها به همراه معاونین‌شان، مسوولین دفتر امور هماهنگی حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح، دادگاه ویژهروحانیت، وزارت اطلاعات، پلیس ناجا و سپاه پاسداران” حضور داشتند و پس از “توضیحات مفصل” مسوولان و پاسخ‌هایآن‌ها “این احتمال وجود دارد که متقاضیان اجرای این تحقیق و تفحص از پیگیری آن” منصرف شوند.
پیش از این ابوالفضل ابوترابی، دبیر اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به تسنیم گفته بود که نمایندگان قصد دارند بهبررسی وضعیت “موجود زندان‌ها، امکانات و خدماتی که باید ارائه شود، از جمله وضعیت زندان‌ها از نظر استانداردها” بپردازند.
مجتبی رحمان‌دوست، طراح اصلی طرح تحقیق و تفحص از مجلس، گفته بود که با توجه به “گزارشات مردمی از عملکردسازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مختلف” تصمیم گرفته است که چنین طرحی را تهیه کند. او گفته بود که “نحوه نظارتسازمان زندانها و دادستان ها بر بازداشتگاه‌های تحت نظر نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی از جمله بازداشتگاه هایحفاظت اطلاعات ارتش، بازداشتگاه‌های حفاظت اطلاعات سپاه، بازداشتگاه‌های قوه قضائیه، بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات، ‌بازداشتگاه های نیروی انتظامی و بازداشتگاه های دادگاه ویژه روحانیت” از محورهای طرح تحقیق و تفحص خواهد بود. “چگونگی توجه قوه قضاییه به گزارش‌های وکلا از نحوه برخورد با متهمان” نیز از جمله مسایلی بود که این تحقیق و تفحصقرار بود به آن بپردازد.
رحمان‌دوست همان زمان تاکید کرده بود که “طبق قانون تمامی بازداشتگاه ها باید زیرنظر رئیس سازمان زندان ها و اقداماتتامینی و تربیتی کشور باشد و رییس همه این بازداشتگاه‌ها باید منصوب رییس سازمان زندان‌ها باشند”. این مساله از آنجهت اهمیت دارد که طبق گزارش‌های مختلف، بازداشتگاه‌های مختلفی در ایران وجود دارند که زیر نظر سازمان زندان‌هانیستند. این بازداشت‌گاه‌ها عموما در اختیار نهادهای امنیتی و نظامی است و همواره گزارش‌های مختلفی از نقض حقوق‌ متهمان و افراد بازداشت‌شده در آن‌ها منتشر شده است.
یکی از دلایل توجه نمایندگان مجلس به وضعیت بازداشت‌گاه‌ها، مرگ ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، در بازداشت بود. اوکه توسط پلیس فتا بازداشت شده بود، در دوران بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت نیز جان سپرد. این مساله علاوه بر اعتراض‌های مختلف، در مجلس نیز انعکاس داشت و با واکنش برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شده بود.