فرمانده بسیج خواهان عزل و
محاکمه صحرایی یونسی شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اخبار ضد و نقیض در مورد احضار دستیار روحانی

درحالیکه خبرگزاری‌های نزدیک به دولت و نهادهای حکومتی خبرهای متناقضی در مورد احضار علی یونسی، دستیار حسن روحانی به دادگاه ویژه روحانیت منتشر کرده‌اند، فرمانده بسیج مستضعفین خواهان محاکمه “عناصر تفرقه‌افکن میان ملت ایران و عراق” در دادگاه صحرایی و عزل این افراد از سمت‌های حکومتی شده است.            

روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه خبرگزاری‌های فارس و تسنیم از احضار علی یونسی، دستیار رئیس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی “به‌دلیل اظهارات حاشیه‌ساز” به شعبه دادیاری دادسرای ویژه روحانیت خبر دادند.   

ساعاتی بعد معاون یونسی این خبر را در خبرگزاری ایلنا تکذیب کرد و گفت برخی گروه‌ها به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند و می‌خواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند.                     

سعید زارع افزود: “کار صحیح و حرفه‌ای نیست که برخی رسانه‌ها اخبار خود را بدون منبع و تنها برای حاشیه سازی منتشر کنند.”

علی یونسی در روزهای اخیر به دلیل اظهاراتش در مورد نفوذ ایران در عراق تحت فشار نمایندگان مجلس و برخی از اصولگرایان حکومتی قرار گرفته است.

 او هفته پیش در همایش هویت ایرانی گفته بود: “در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی ما است بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ما است.”

به گفته یونسی “جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم”.

 یونسی در این همایش همچنین به “امپراتوری ایران” اشاره کرده و گفته بود: “ایران از زمان تولد جهانی بوده‌است و به صورت یک امپراتوری متولد شده‌است.”

این اظهارات در داخل با واکنش‌های شدید نمایندگان مجلس و مخالفان دولت روبرو شد، تا جایی که ۱۰۰ نماینده در نامه‌ای خطاب به روحانی خواستار برکناری او از سمت دستیاری رئیس جمهور شدند.

شمار دیگری از اصولگرایان منتقد دولت نیز در روزهای گذشته به تندی از اظهارات یونسی در مورد هویت ایرانی انتقاد کرده‌اند.

 

نقدی: تفرقه‌افکنی خیانت است

اظهارات یونسی در مورد نفوذ تهران در بغداد علاوه بر مقامات عراقی با انتقاد رسانه‌های عربی در برخی از کشورهای منطقه نیز روبرو شده است.

 رئیس مجلس، سخنگوی وزارت کشور و سفیر ایران در لبنان نیز به این سخنان واکنش نشان داده و گفته‌اند سخنان دستیار روحانی “تحریف” شده است.

علی یونسی خود نیز روز ۱۹ اسفندماه سخنان خود را اصلاح کرد و گفت ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش کردن تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به ویژه عراق نیست.

در میان واکنش‌ها به اظهارات این مقام دولتی روز سه‌شنبه محمدرضا نقدی فرمانده بسیج با اشاره به همراهی “برخی عناصر داخلی در تفرقه افکنی و دامن‌زدن به اختلافات میان ملت ایران و عراق” گفت: “برخی برای تفرقه و ایجاد شکاف میان ملت ایران و عراق حرف‌هایی زدند و در مقابل گفتند که باید آنها را عزل کرد.”

این فرمانده ارشد سپاه در ادامه سخنان خود، تفرقه‌افکنی را “خیانت” توصیف کرده و بدون ذکر اشاره مستقیم گفته است حرفهای یونسی “عامدانه دامن زدن به تفرقه” است و “باید این دست افراد را در دادگاه صحرایی محاکمه کرد.”

 

جنجال‌آفرینی‌های دستیار دولت یازدهم

پیشتر نیز بارها سخنان علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی “در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی” در مورد موضوعات مختلف جنجالآفرین شده است.

او اخیرا به خاطر نسبت دادن نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به “عناصر تندرو” و “خودسر” مورد حمله اصولگرایان مخالف و موافق دولت قرار گرفت. یونسی گفته بود: “عناصر تندرویی هستند که در برخی مراکز قدرت نفوذ کرده و با اعمال خودسرانه و نقض حقوق شهروندی، برای جمهوری اسلامی ایران مسئله‌سازی می‌کنند”.

در واکنش به این اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت: “اینکه یک مقام رسمی بخواهد حرف بدون ارائه اسناد و مدارک بزند، حتما خلاف و در پاره‌ای از موارد قابل پیگیری است”.

 اردیبهشت‌ماه نیز در جریان بازدید از عبادتگاه یهودیان شیراز،یونسی پیشنهاد بازگرداندن نماد شیر و خورشید به جای هلال احمر را مطرح کرده بود که با واکنشهای شدیدی از سوی مخالفان روبرو شد.

برخی از مخالفان، اظهارات ملی‌گرایانه دستیار روحانی را به رفتارهای اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد تشبیه کرده‌اند.

اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، مشایی و حامیان او در دولت سابق را “جریان انحرافی” می‌نامیدند؛ جریانی که گرچه بعدها سیاسی شد اما ابتدا با توجه به اظهارات جنجالی او در مورد یهودیان نام‌گذاری شد.