مصباح یزدی: چرا بالا‌ترین اهداف ما
برداشتن تحریم‌ها شده؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» تندروها در برابر توافق باغرب

آیت‌الله مصباح‌یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری که راستگرایان جمهوری اسلامی او را حامی معنوی خود می دانند، طی سخنانی در اردوی “جهاد اکبر ۱۳” وابسته به “اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل” سخنرانی کرده و رویکرد خود و هوادارانش درباره مساله تحریم را شرح داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما، مصباح یزدی گفته: “اگر معرفت نداشته باشیم و اسلام را نشناسیم گول می‌خوریم و خیانت می‌کنیم. خیانت کار‌ها کسانی هستند که پشت پرده مذاکراتی که دارند هر حرکتی می‌کنند. نمی‌توان گفت این‌ها جهل داشتند، نه، این‌ها حسابی واردند و آگاهند. ما باید معرفت خوبی داشته باشیم، دوم خود سازی. در جوانی باید خود را تربیت کنیم. من در وصیت نامه شهدا چیزی غیر از پیروی از رهبری و عمل به دین اسلام چیزی ندیدم. آخرین اهداف ما این نیست. از دین صحبتی نیست. نگران آخرت نیستیم. آیا ما‌‌ همان کشوریم؟‌‌ همان انقلابیون هستیم؟ برای دور بودن از این آفات باید خود را تربیت کنیم.”

مصباح یزدی افزوده: “معرفت صحیح و خودسازی، تنها راهی است که گوشه‌های انحراف و کوچک‌ترین زوایا را بشناسیم. چرا بالا‌ترین اهداف ما «برداشتن تحریم‌ها» شده است؟ در حالی که اسلام ما و انقلاب ما اهداف دیگری داشت، آیا می‌توان گفت این انقلابیون امروزی،‌‌ همان افراد گذشته و انقلابیون دیروز هستند؟‌‌ همان سخنرانان طوفانی و انقلابی دیروز هستند؟ “

آیت‌الله مصباح یزدی از جمله کسانی است که معتقدند “تحریم‌ها” مساله اصلی ایران نیست. او زمانی یکی از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد بود که تحریم‌ها را ورق‌پاره دانسته بود. اوالبته پس از برهم خوردن رابطه نزدیکش با دولت احمدی‌نژاد هم همچنان بر بی‌اهمیت بودن تحریم‌ها تاکید می کرد.

مصباح‌یزدی اواخر سال ۱۳۹۱، در درس اخلاق هفتگی خود که در دفتر سیدعلی خامنه‌ای در قم برگزار می‌شود، گفته بود: “توکل در عمل کاری بسیار دشوار است، ادعای توکل آسان است اما برخی از ترس قدرت‌های بزرگ و استکبار جهانی می‌گویند کاری نکنیم که آنها عصبانی شوند و ما را تحریم کنند و یا حمله نظامی کنند، این طرز فکر با توکل نمی‌سازد.”

مصباح‌یزدی چند ماه بعد و در آذرماه سال 1392 در همایش بصیرت پایدار که جبهه پایداری برگزار کرده بود شرکت کرد و در سخنانی گفت: “انبیا آمدند تا به بشر بفهمانند ارزش وجودی او بسیار بالاتر از بسنده کردن به زندگی زودگذر دنیا است با این وجود جای تأسف دارد که جامعه ما اینگونه دچار انحطاط فکری شود که بالاترین خدمت به مردم، رفع تحریم ها و توسعه نان و معیشت باشد و از ضروریات دینی و فطری خود غافل شود.”

 او اضافه کرد: “برای یک مسلمان، ارزشی مهمتر است که در زندگی اخروی ما مؤثرتر باشد، از این رو قرآن کریم همواره از ایمان و کفر به عنوان تنها عامل تفاوت میان انسان ها یاد می کند.”

او چندی بعد بعد در سخنانی دیگر چنین اظهار نظر کرد: “تربیت شدگان فرهنگ شهادت از تحریم‌ها نمی‌هراسند، سال‌ها مسلمانان در شعب ابی طالب تحریم بودند اما این امر سبب نشد که دست از دین بردارند و تسلیم دشمن شوند؛ اگر شهادت باور ما نباشد ایمان و معرفت ما نسبت به عالم آخرت و نعمت‌های الهی ضعیف می‌شود.”

او معتقد بود: “کسانی که در سایه فرهنگ شهادت تربیت شوند از گرانی و تورم نمی‌نالند، بلکه از کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی و فرهنگی نگران می‌شوند.”

آیت‌الله مصباح یزدی، در آبان ماه گذشته نیز “پیروی از هوای نفس و توجه بیش از حد به زندگی مادی را مایه ذلت انسان” دانسته و گفته بود: “اینها در برابر دشمن دستان خود را بلند می‌کنند و می‌گویند ما تسلیم هستیم، حکم آنچه تو فرمایی؛ حاضرند هر کاری بکنند تا آنها تحریم‌ها را بردارند و یک عده برایشان کف بزنند و زنده باد بگویند؛ حفظ عزت اسلامی که خداوند از ما خواسته، کجاست؟”

تاکید مکرر مصباح یزدی بر بی‌اهمیت بودن تحریم‌ها و اهمیت داشتن ارزشهای دینی و عزت اسلامی از آن روست که فشار اقتصادی وارد شده بر مردم برای او قابل درک نیست.کافی است توجه شود که “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی” که یکی از نهادهای زیر نظر مصباح یزدی است، امسال با رشد بودجه ۲۷ درصدی، حدود چهارده و سه دهم میلیارد تومان از دولت دریافت خواهد کرد. سال گذشته نیز این نهاد ۱۱ و نیم میلیارد تومان دریافت کرده بود. بودجه این نهاد در سال جاری بیش از دو و نیم برابر بودجه “فرهنگستان علوم ایران”، یک و نیم برابر بودجه “فرهنگستان زبان و ادب فارسی” و حدود دو برابر بودجه “بنیاد ایرانشناسی” بود. همچنین آیت الله مصباح یزدی موسس “بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع)” است که هر ساله میلیاردها تومان از بودجه عمومی دریافت می‌کند.

با این وصف چندان عجیب نیست که آیت‌الله مصباح‌یزدی و همفکران او مردم را به حفظ ارزش‌های اسلامی دعوت می کنند.

آیت‌الله جنتی هم چند روز پیش در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود: “رای برطرف شدن مشکلات موجود قدری مقاومت و تحمل سختی‌ها لازم است. ممکن است در بین راه سختی‌هایی باشد اما این سختی‌ها را می‌توان تحمل کرد و مردم نیز این سختی‌ها را تحمل می‌کنند.”

 او تاکید کرده بود: “چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همان‌طور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل را دارند چرا که گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست؛ آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟” آیت الله جنتی این را هم اضافه کرده بود: “من نمی‌گویم که باید گرسنگی خورد، بی‌خود حرف مفت نزنند. من می‌گویم که ممکن است در مسیر مقاومت کار به جایی برسد که سختی‌ها را تحمل کنیم چرا که رسیدن به قله‌ها همواره با تحمل سختی بوده است.”

نکته قابل توجه در ماجرای تحریم‌ها آن است که حتی رسانه‌های راستگرای جمهوری اسلامی هم اعتراف می کنند که لغو کامل تحریم‌ها خواسته مردم ایران نیز هست. چند روز پیش روزنامه کیهان در گزارشی که تیتر اول این روزنامه هم بود نوشته بود: “انتظار مردم از توافق هسته‌ای لغو کامل تحریم‌هاست “ این روزنامه یک روز بعد هم تیتر اول خود را چنین برگزیده بود: “لغو همه تحریم‌ها شرط مجلس برای توافق جامع” آیت‌الله خامنه‌ای هم اخیرا طی سخنانی اعلام کرد: “توافق باید یک مرحله‌ای باشد و تحریم‌ها به معنای واقعی کلمه برداشته شوند”.