محمد یزدی:
ترویج موسیقی اصولاً حرام است

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه حملات به علی جنتی

با وجود جواب وزارت ارشاد به انتقاد سه تن از مراجع تقلید نزدیک به محافظه کاران در خصوص صدور مجوز انتشار یک آلبوم موسیقی که در آن یک زن تکخوانی می کند، روز گذشته محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از چهره های اصلی جریان موسوم به “دلواپسان”، در اظهاراتی که سایت انتخاب آن را “بی سابقه” خوانده، به وزیر ارشاد حمله کرد و گفت وی به دلیل رانت پدرش بر این مسند تکیه زده است.

به نوشته سایت انتخاب، محمد یزدی که نطق های تند وی در کسوت خطیب جمعه تهران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی هنوز فراموش نشده، دیروز خطاب به علی جنتی گفته است: “آقای وزیر ارشاد! به معاونت موسیقی تان تذکر بدهید که موسیقی در اسلام حرام است. شما نمی توانید موارد شبهه را تشخیص بدهید. تمسک به موارد شبهه موجب می شود آهسته آهسته مرزها را زیر پا بگذارید و به عنوان مشتبه در حرام بیافتید. تک خوانی زن بدون تردید حرام است. همه مراجع هم مخالف هستند، حتی همخوانی هایی که در بینش تک خوانی زن باشد هم حرام است. ترویج موسیقی اصولاً حرام است”.

او افزوده: “متأسفانه می بینیم وزیر ارشاد هر روز یک سری جشنها برگزار می کند و هزینه هایی را بر بیت المال تحمیل می کند. آقای وزیر ارشاد! بدانید با این کارها محبوبیت خودتان را در پیش متدینین و مراجع معظم از دست خواهید داد. آقای وزیر! مراقب باشید، رانت پدرتان را از بین نبرید. اگر از رانت پدرتان به وزارت رسیده اید مراقب باشید به وظیفه خودتان عمل کنید و اگر به وظیفه تان عمل نکردید منتظر حمایت نباشید بلکه منتظر مخالفت باشید و بدانید با راهی که پیش گرفته اید فردا - پس فردا اگر مراجع علیه شما چیزی بگویند در آینده هم نمی توانید زندگی درستی داشته باشید. من مدتهاست سکوت کرده ام. من مدتها در این نظام حرفی نزده ام، اما امروز می خواهم از فرصت استفاده کنم و به شما بگویم آن مرد و زنی که حتی بچه به بغل می آید و در راهپیمایی شرکت می کند به خاطر من و شما نیست که می آید به خاطر اسلام، نظام، انقلاب، امام، رهبری و دین است که می آید. شما خودتان را گم نکنید اگر چند روزی در موضع قدرت قرار گرفته اید مواظب باشید حریم اسلام را حفظ بکنید و بدانید اگر حکومت، پشتوانه مردمی اش را از دست بدهد اساس آن آسیب می بیند و شما در پیشگاه الهی مسئول خواهید بود”.

او این انتقادات را پس از آن مطرح کرده که علی جنتی درباره نظریات مکارم، صافی و نوری همدانی در مورد صدور مجوز برای یک آلبوم موسیقی، گفته بود: “من در ۱۸ ماهی که در وزارت فرهنگ و ارشاد هستم احساس می کنم مجموعه‌هایی هستند که قاعدتا این دولت، دولت منتخب آنها نیست و آنان کاندیدای دیگری دارند که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشده است. تمام تلاش آنان این است که با دولت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاست خارجی مقابله کنند و حتی برای این منظور اتاق عملیاتی را تشکیل دادند و به دنبال آن هستند تا با دولت در زمینه هنری مقابله کنند. ما نظر مخالف و انتقاد را می‌پذیریم اما آنان به این بسنده نمی‌کنند با جعل و تحریف اطلاع‌رسانی غلطی را به مجامع دینی، حوزه‌های علمیه و برخی شخصیت‌های مذهبی می‌کنند و متاسفانه گاهی این تبلیغات دروغ موثر واقع می‌شود”.

او افزوده: “اخیرا موجی را راه انداختند و در آن اعلام می‌کنند که مجوزی برای تک‌خوانی زنان داده شده است در صورتی که تک‌خوانی وجود ندارد و ضمن اینکه عکس آلبومی که به آن انتقاد می کنند عکس یک خانم است اما این آلبوم توسط محسن کرامتی و نوشین طافی همخوانی شده و در واقع تک‌خوانی نبوده است. اصل این خبر دروغ است و براساس آن حاشیه‌سازی و ایجاد موج علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که عمل غیراخلاقی، غیردینی است و به آنان می‌گوییم اگر قصد مقابله با دولت را دارند به نقاط ضعف اساسی که وجود دارد بپردازد و چرا دروغ‌پردازی می‌کنند. برای ما جای تاسف است که عناصر مدعی دفاع از انقلاب، ارزش‌های اسلامی به این دروغ‌پردازی‌ها می‌زنند و هم جای تاسف است که برخی، این حرف‌ها را می‌پذیرند در حالی که در قرآن درباره صحت خبر مبنی بر اینکه خبری جهت دارد تاکید دارد”.

هفته گذشته سه تن از مراجع تقلید محافظه کار در قم هم به وزارت ارشاد بابت صدور مجوز برای آلبوم تک خوانی یک زن حمله کرده بودند.

در این سخنان هماهنگ، ناصر مکارم شیرازی خطاب به وزیر ارشاد گفته بود: “وزارت ارشاد ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد، داد مردم بلند شده؛ همه روز شکایات و گلایه‌های متعدد به دفتر ما می‌رسد که وزارت فرهنگ ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می‌کشد چرا ارزش‌های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می‌گذارد. مردم از ما توقع دارند که تذکر دهیم؛ امیدواریم این تذکرات سبب هوشیاری شود و افرادی که در وزارت ارشاد هستند مردم انقلابی را ناراحت نکنند، روی مردم انقلابی باید بیش از همه حساب کرد”.

نوری همدانی هم در همان روز گفته بود: “صدور مجوز تک خوانی به خانم ها باعث فساد در جامعه اسلامی است. ما باید ارزش‌های اسلامی را رعایت کنیم زیرا مردمی که این انقلاب را بر پا کردند خود نیز در برابر کتاب، موسیقی و هر آنچه مخالف اسلام باشد با روحیه بسیجی ایستادگی خواهند کرد”.

به فاصله یک روز پس از این دو، صافی گلپایگانی هم در اینباره اظهار نظر کرد و گفت: “از صدور مجوزهای خلاف شرع از سوی وزارت ارشاد نگران هستیم و مردم توقع دارند مسئولین ارشاد جلوی منکرات و محرّمات را بگیرند”.

 

این انتقادات هماهنگ اما، از سوی وزارت ارشاد بی پاسخ نماند و دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد اسلامی همان روز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “بر اساس ضوابط موجود که از بدو تاسیس دفتر موسیقی تا کنون به آن عمل شده است هیچ گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم خوانی زن ومرد دارند، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای این گونه آثار نیز صادر می گردد. لذا اثر مذکور به دفعات در واحد تطبیق بررسی شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات مورد نظر دفتر موسیقی، نمونه نهایی با رعایت کلیه ضوابط و مقررات، به درستی وصحت اجازه انتشار دریافت کرده است. عموماً پس از انتشار آثار نیز کارشناسان واحد تطبیق مجدداً بررسی های تطبیقی را انجام خواهند داد و در صورت عدم تطبیق با نمونه صوتی ثبت شده در دفتر برخوردهای قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت. این دفتر مجدداً بر این نکته تأکید می کند که تا کنون هیچگونه مجوز تک خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی یا اجرای صحنه ای، مگر در موارد کنسرت ویژه بانوان صادر نکرده است”.

گفتنی ست، ماجرای انتشار این آلبوم هنوز با انتشار خبرها و یادداشت هایی در سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری و دلواپسان پیگیری می شود و با وجود تکذیب خبر انتشار آلبوم، این سایت اصرار دارد که چنین اتفاقی رخ داده است.

رجا نیوز، با وجود جوابیه و اظهارات جنتی باز هم نوشته است: “چرا در این آلبوم صدای خواننده زن بر مرد غلبه دارد و به عبارتی صدای مرد در ذیل صدای زن است که گویا به همین دلیل هم با عکس روی جلد خواننده زن روانه بازار شده است و رسانه های حامی از آن به عنوان اتفاقی بزرگ در عرصه موسیقی یاد کردند. امیدواریم با توجه به موارد فوق، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد که در گفتگویی اظهار کرده “قرار شده مسئولان مربوطه آلبومی را هم اکنون در بازار وجود دارد بررسی کنند و اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت حتما آن را جمع آوری کنند” به وعده خود عمل کنند و با مسئولان خاطی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در خوشبینانه ترین حالت غفلت کرده اند که در غیر این صورت هدفشان عادی سازی این خط قرمز و هموار کردن تک خوانی زنان بوده است برخورد لازم صورت بگیرد زیرا نتیجه کار فرد غافل با فرد مغرض یکی است”.

گفتنیست، در میان کشورهای جهان،ایران، از معدود کشورهایی است که چنین قوانینی درباره پخش صدای زنان دارد.