هاشمی: سر ما برای این حاشیه ها
درد می کرد

نویسنده
فیروزه متین

» تلاش بسیجی ها برای برهم زدن سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر

در حالی که تحرکات سیاسی هاشمی رفسنجانی بر دو محور “خبرگان رهبری” و حمله به جناح پایداری متمرکز شده، حساسیت جناح مقابل نیز نسبت به وی تا حدی شدید شده که علاوه بر متهم کردن او به “تلاش برای فتنه گری از طریق بیت امام”، حالا حضور او در دانشگاه امیرکبیر نیز از سوی این جناح تحمل نمی شود.

هاشمی رفسنجانی که دیروز برای شرکت در یک سخنرانی به دانشگاه امیر کبیر رفته بود، در بدو ورود به این دانشگاه با جمعیتی از دانشجویان بسیجی مواجه شد که تصویر فرزندان وی را به عنوان “غارتگر بیت المال” بر سر دست گرفته بودند و خود وی را نیز “فتنه گر” خطاب می کردند.

 سایت فرارو در گزارشی در این باره، ضمن انتشار تصاویر معترضان نوشته است: “جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اعتراض به حضور آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقابل آمفی تئاتر این دانشگاه تجمع کردند. هاشمی‌رفسنجانی به دعوت رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سخنرانی در مراسم بزرگداشت روز معلم در این دانشگاه حضور یافت. در بدو ورود هاشمی‌رفسنجانی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، جمعی از دانشجویان تجمع‌کننده شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و «دانشجو بیدار است از فتنه‌گر بیزار است» سر دادند. جمعی از دانشجویان تجمع‌کننده همچنین پلاکاردهایی با مضامین «خیانت‌هایتان در سال ۸۸ را فراموش نمی‌کنیم»، «روز معلم فدای سیاست بازی‌های ریاست دانشگاه»، «راس فتنه جایش در دانشگاه نیست»، «استاد تحریف امام و انقلاب، سخنران مراسم روز استاد» و «جلسات فرمایشی و سفارشی جایگرین برنامه‌های دانشجویی شده است» در دست داشتند.دانشجویان تجمع‌کننده پلاکاردهایی با تصاویر مهدی هاشمی و مربوط به برخورد با مفاسد اقتصادی وی در دست دارند. در مقابل جمعی دیگر از دانشجویان در حمایت از هاشمی حلقه انسانی تشکیل داده و سرود یاردبستانی خواندند”.

 خبرگزاری فارس و سایت های وابسته به جبهه پایداری،هم علاوه بر انتشار پیاپی عکس ها و شعارهای عوامل بسیج بر علیه هاشمی رفسنجانی، چند فیلم نیز از این وقایع منتشر کرده اند.

سایت مشرق نیوز هم ادعا کرده که اعتراضات، حتی بعد از سخنرانی هاشمی نیز ادامه یافته و وی با شعار “مرگ بر فتنه گر” از دانشگاه امیر کبیر بدرقه شده است: “دانشجویان معترض به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا پایان سخنرانی وی، مقابل سالن اجتماعات دانشگاه تجمع کردند و در هنگام خروج وی از دانشگاه، شعارهایی را سردادند و در مقابل برخی دیگر از دانشجویان در حمایت از وی و همچنین برخی سران فتنه و زندانیان سیاسی، پلاکاردهایی را در دست گرفتند و خواستار رفع حصر سران فتنه شدند. گفتنی است مراسم امروز بدون حضور دانشجویان برگزار شده و تقریباً دو سوم سالن اجتماعات دانشگاه امیرکبیر از حضور اساتید دانشگاه پر شده بود”.

این سایت همچنین، در یادداشتی با حمله به رئیس دانشگاه امیر کبیر نوشته است: “دامنه فعالیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان تندرو به دانشگاه‌ها کشیده شده است؛ در این میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در چند ماه گذشته با تریبون دادن به شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب بارها حاشیه ساز شد. درواقع این دانشگاه محفلی برای بروز و ظهور دوباره اصلاح‌طلبان تندرو که پایه‌گذار فتنه سال ۸۸ هستند، شده است.از سوی دیگر، تشکلات تندرو اصلاح‌طلب در دانشگاه امیرکبیر توانستند به صورت قارچ‌گونه یکی‌یکی سر بلند کنند و تریبون‌های این دانشگاه را در اختیار رادیکال‌های این جاح سیاسی قرار دهند، این در حالی است که به گفته مسوولین بسیج دانشجویی امیر کبیر درب های این دانشگاه برای شخصیت های سیاسی اصولگرا بسته است و درحالی که نامه‌های درخواست مجوز برای حضور فعالان اصولگرا در کارتابل ریاست خاک می‌خورد اما یکی پس از دیگری مجوز برای سخنرانی رادیکال‌های اصلاح‌طلب صادر می‌شود”.

مشرق افزوده: “با این اوصاف به نظر می‌رسد یک دانشگاه صنعتی پیشرو سیاسی کاری برای تحقق بخشیدن به حضور یک گروه سیاسی خاص شده است. سخنان تند و رادیکال چاشنی حضور اصلاح‌طلبان در دانشگاه امیرکبیر شده است؛ موضوعی که یادآور شیوه غوغاسالارانه این جریان سیاسی در دانشگاه‌ها برای مغشوش کردن فضای محافل علمی به نفع خود است. جالب اینجاست که این رفتار سیاسی مالوف اصلاح‌طلبان در رفتار اصلاح‌طلبان معتدل نیز در دانشگاه امیر کبیر تکرار می‌َشود. به نظر می‌رسد، این دانشگاه در برنامه ریزی اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از سکوهای پرتاب برای حضور این جریان سیاسی در انتخابات آتی مجلس حائز اهمیت است و مسئولین این دانشگاه طی برنامه‌های مختلف کمر خدمت به اصلاح‌طلبان را بسته‌اند. کنش‌های سیاسی که در این دانشگاه نیز رخ داده نشان از وقوع نوعی رادیکالیزم جدید برای انتقال فضای دوم خرداد به دانشگاه‌ها را دارد؛ دانشگاه‌هایی که همواره از سوی اصلاح‌طلبان به بستری برای جولان سیاسی و بعضا فتنه انگیزی این جریان بدل شده است”.

 در واکنش به تجمع دیروز عوامل بسیج و همچنین بالاگرفتن انتقاد از مسئولان دانشگاه امیر کبیر در سایت های اصولگرا، احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیر کبیر گفته است: “دانشگاه امیرکبیر در عرصه سیاسی هم قبل و بعد از انقلاب اسلامی جزء سیاسی‌ترین دانشگاه‌ها بوده است. عده‌ای این مسئله را اشکال می‌بینند اما من این را مزیت دانشگاه امیرکبیر می‌دانم، ما معتقدیم حرکت سیاسی دانشجویی و مدیریت شده در چارچوب قانون و خطوط قرمز نظام همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند قطعاً به نفع دانشجو خواهد بود البته بعضاً تندروی‌های هم می‌شود که نمونه آن را دیدیم. اگر دخالت‌ها نباشد دانشجویان مستعد و مؤدب هستند، دیروز هم کسانی که معترض بودند که حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر بودند نزد من آمدند و گفتند ما اعتراض داریم، گروه دیگری هم موافق بودند بنده به آن‌ها گفتم خیلی جو سیاسی راه نیاندازید. دانشجویان این دانشگاه مستعد هستند ما می‌توانیم در چارچوب قانون زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مسئولین کشور بیایند و نظرات خود را اعلام کنند و جلسات پرسش و پاسخ مطرح شود اگر دانشگاه امیرکبیر بتواند مدل موفقی ارائه کند مطمئناً بر روی دانشگاه‌های دیگر نیز اثر می‌گذارد”.

هاشمی رفسنجانی نیز خود، در سخنرانی اش به تجمع معترضان اشاره کرد و گفت: “در ابتدای فعالیت ها و مبارزات انقلابی به دانشگاه امیر کبیر رفت و آمد داشتم وسخنرانی هایی که انجام می دادم همه مساله‌ساز می‌شد، زیرا یک سو دانشجویان انقلابی اسلامی و ملی بودند و در سوی دیگر دانشجویان مارکسیست و سوسیالیست و البته دانشجویان طرفدار شاه نیز حضور داشتند. من در ورود و خروج خود به دانشگاه و در حین سخنرانی این چهره‌ها را می‌دیدم. آن وقایع برای من شیرین بود زیرا سر ما برای آن سخنرانی‌ها و مسائل حاشیه آن درد می‌کرد”.

او به سخنان اخیر احمدی نژاد که بار دیگر از ظهور امام زمان خبر داده نیز واکنش نشان داده و گفته است: “کسی از روز قیامت و ظهور امام زمان خبر ندارد و هر کس برای ظهور امام زمان وقت تعیین کند دروغگوست”.

پیش از این بسیج دانشجویی دانشگاه های مشهد نیز با انتشار نامه ای خطاب به علی مطهری، خواستار عدم حضور وی در این شهر شده بود.

قبل از آنها هم حزب الله استان گرگان اعلام کرده بود به حسن خمینی،نوه آیت الله خمینی و ناطق نوری اجازه سخنرانی در این استان را نخواهد داد.