تکذیب بازداشت احمدی‌مقدم

نویسنده
حسین محمدی

» در نشست خبری دیروز مطرح شد:

چند روز پس از انتشار اخباری درباره بازداشت و حتی حصر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، غلام‌حسین محسنی‌‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، این اخبار را تکذیب کرد.

اژه‌ای در نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده فساد مالی در بنیاد تعاون ناجا و بازداشت اسماعیل احمدی‌مقدم و فرزندش و همچنین فرزند محمدباقر قالیباف، گفت: “درباره دستگیری پسر فرمانده سابق ناجا و پسر شهردار تهران این مطالب کاملا کذب است و من هم در سایت‌های ضد انقلاب آن را دیدم. قطعا کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند اگر از آن‌ها شکایتی شود تحت تعقیب قرار خواهند گرفت”.
اشاره اژه‌ای به خبری است که هفته گذشته وب‌سایت کلمه - نزدیک به میرحسین موسوی - منتشر کرده بود. کلمه درباره برکناری احمدی‌مقدم از سمت فرماندهی نیروی انتظامی نوشته بود: “برکناری احمدی مقدم یک جا به جایی خودخواسته نبوده و با کشف یک شبکه فساد مالی در زیرمجموعه های ناجا مرتبط بوده است. خود او نیز در ارتباط با این پرونده، دست کم برای دو روز بازداشت شده است. علاوه بر احمدی مقدم که از آن زمان تحت بازجویی قرار داشته و شایعاتی مبنی بر بازداشت دوباره وی نیز وجود دارد، دست کم دوازده نفر از مسوولان ارشد بنیاد تعاون ناجا و سرداران مرتبط با این باند، از جمله سردار ق. مدیرعامل سابق این بنیاد، در بازداشت هستند”.
اکنون و در واکنش به سخنان اژه‌ای در نشست خبری، کلمه نوشت: “مهم نیست که آقای اژه‌ای می‌خواهد تقیه کند و دستگیری فرمانده سابق را تکذیب کند. فرقی نمی‌کند که نام برخورد صورت گرفته با احمدی‌مقدم را دستگیری و بازداشت بگذارند یا تحقیق، و محل نگهداری او را بازداشت‌گاه بنامند یا تحت نظرگاه و یا خانه امن. ایشان سال‌ها قاضی بوده و بهتر می‌داند که تشخیص این‌که پس از انجام تحقیقات، اتهامی به ایشان وارد هست یا خیر، کار قاضی است و نه سخن‌گوی قوه قضاییه”.
این وب‌سایت همچنین نوشت: “باید از آقای اژه ای پرسید اگر برخورد با احمدی مقدم و متهمان دیگر این پرونده کذب است، چرا هیچ خبری از فرمانده پلیس معزول در هیچ یک از مراسم های رسمی نبوده است و اساسا در دو ماه گذشته هیچ خبری از ایشان نیست”؟
روز گذشته همچنین اخباری درباره “حصر احمدی‌مقدم” منتشر شد. مهران فرجی، روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی، در صفحه‌فیس‌بوک خود خطاب به احمدی‌مقدم نوشت: “خودت بعد از دو روز بازداشت، در حصر خانگی گرفتار شده‌ای. آن هم نه با عزت و شرف، که با اتهام فساد. فساد مالی”.
احمدی‌مقدم اسفندماه سال گذشته و با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، جای خود را به حسین اشتری داد. برکناری احمدی‌مقدم در حالی رخ داده بود که چند ماه از زمان حکم پیشین وی باقی مانده بود. خود او بعدها اعلام کرد که به درخواست خودش از این سمت کناره‌گیری کرده: “اسفندماه سال گذشته به خدمت فرماندهی کل قوا رسیده و استدعا داشتم تا عزیز دیگری را به این سمت بگمارند اما ایشان قبول نکردند”.
هنوز مسوولان رسمی توضیح بیشتری درباره پرونده احتمالی بنیاد تعاون ناجا نداده‌اند وب‌سایت کلمه اما به نقل از “منابع مطلع سیاسی و پارلمانی” نوشته بود: “رقم ابتدایی سوءاستفاده کشف شده در این پرونده، که به عزل زودهنگام فرمانده ناجا و دستگیری و برکناری چندین مقام مرتبط با تخلفات در نیروی انتظامی و شهرداری منجر شده، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است که با پیگیری های بیشتر، احتمال افزایش چشمگیر آن وجود دارد. اما با دستور مقامات بالا، نوعی خندق اطلاعاتی به دور این پرونده ایجاد شده است تا هیچ اطلاعاتی از ابعاد آن به بیرون درز نکند”.