توقیف خانه رویانیان به دلیل بدهکاری به بانک

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اطلاعات قطره‌چکانی از پرونده تخلفات سردار میلیاردی

اولین بار رسانه‌ها با احتیاط و ذکر قید احتمال خبر از بازداشت محمد رویانیان دادند، کمی بعد روزنامه و خبرگزاری دولت هم تایید کردند که مدیرعامل مستعفی باشگاه پرسپولیس سر و کارش به دستگاه قضایی افتاده، اما اعلام این خبر در روزنامه قانون باعث توقیف آن شد تا معلوم شود که سردار سپاه و ناجا، فرمانده سابق پلیس راه و رییس سابق ستاد سوخت، بابک زنجانی نیست که بشود راحت از تخلفات مالی‌اش در رسانه‌ها نوشت. حالا هم که خبر آمده منزل شخصی سردار رویانیان به دلیل عدم پرداخت اقساط وام توقیف شده، در تعداد معدودی از رسانه‌ها اتعکاس پیدا کرده است. هرچه باشد او مسئول بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح است، هرچند که وبسایت پیام‌نو مدعی است این سمت “صوری” بوده و تا از دادگاه رای برائت نگیرد، این سمت جنبه رسمی نخواهد داشت.

 

از اعتراف علیه مقامات دولت سابق تا توقیف خانه

هنوز به طور رسمی اعلام نشده که اتهام سردار محمدرضا(محمد) رویانیان چیست، چرا به دادسرا احضار شده و چه مدت در بازداشت بوده است. وبسایت پیام‌نو از قول یک منبع آگاه خبر داده که رویانیان “به علت تخلفات و ابهامات مالی دو ماه در بازداشت بود” و پرونده او در مرحله تحقیقات قرار دارد.

همچنین عنوان شده که او به قید وثیقه‌ای سنگین آزاد است و در بازجویی‌ها هم اعتراف کرده که پول‌هایی که با حجم بالا جابجا شده، به دستور مقامات دولت سابق بوده است. در این افشاگری ها نام “م- ر” فرزند یکی از نمایندگان سابق اصفهان نیز به چشم می‌خورد. موضوع اعتراف علیه مقامات دولت سابق پیش از این توسط وبسایت اصولگرای جهان‌نیوز هم منتشر شده بود.

و حالا خانه شخصی سردار هم توسط دستگاه قضایی توقیف شده است. خبرگزاری فارس دو هفته پیش خبر داده بود که او خانه‌اش در “ نیاوران ـ جماران” را تخلیه و منزل جدیدی اجاره کرده است. دلیل این نقل مکان هم صدور حکم توقیف منزل به دلیل عدم پرداخت اقساط وام و در رهن بانک بودن سند خانه اعلام شد. این خبرگزاری که رابطه نزدیکی با رویانیان دارد عنوان کرده بود که وام مورد نظر، به منظور پرداخت مطالبات بازیکنان تیم پرسپولیس دریافت شده بوده و اکنون مسئولان وزارت ورزش پیگیر رفع این مشکل هستند.

اما منبع آگاه پیام‌نو گفته که توقیف این خانه ارتباطی با پول بازیکنان نداشته بلکه با چک های بلامحل سعید شیرینی مرتبط است. او توضیح داده است: “مقداری از مبالغ واریز شده به ستاد سوخت از محل هدفمندی یارانه ها به حساب شخصی می رفته و در باشگاه پرسپولیس هزینه می شده است. این در واقع  شبیه از این جیب به آن جیب شدن بودجه های دولتی است که هیچ قانون و مقرراتی در خصوص این جابجایی ها وجود ندارد.”

از دیگر نکات قابل توجه این خبر این است که حکم مسئول بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح که برای رویانیان صادر شده، “صوری” خوانده و ادعا شده “ تا حکم نهایی دادگاه صادر نشود، طبق روال قانون و به لحاظ حقوقی این سمت سردار رویانیان جنبه رسمی پیدا نخواهد کرد.”

 

اطلاعاتی اندک از یک متهم بزرگ

نخستین بار در اسفند ماه سال گذشته خبر بازداشت سردار رویانیان به گوش ‌رسید، آن هم چند روز پس از آنکه سعید شیرینی با حکم عجیب و خارج از روال معاون وزیر ورزش از سرپرستی تیم پرسپولیس برکنار شد. رسانه‌های پرتعداد ورزشی در روزهای اول، حتی خبر مربوط به بازداشت شیرینی را پوشش ندادند. روزنامه فرهیختگان اما در گزارشی ضمن اعلام بازداشت شیرینی، خبر داد که امکان دسترسی به رویانیان هم برای “تکذیب شایعه بازداشت” وجود ندارد. سید مجتبی شفیعی، رییس ستاد سوخت هم در پاسخ به این روزنامه گفت: “الان نمی‌توانم به شما بگویم که چنین اتفاقی افتاده یا خیر، به این دلیل که بار حقوقی دارد. من نه تایید می‌کنم و نه رد.”

اما وقتی خبر بازداشت سردار به رسانه‌های فارسی خارج از کشور رسید، خبرگزاری فارس راسا وارد شد و خبر را از جانب خود تکذیب کرد. سردار هم در گفت‌وگو با ایرنا حتی حضور در دادسرا را هم تکذیب کرد و توضیح داد که “رفتن به دادسرای جمهوری اسلامی ایران مگر جرم است؟ من یک نظامی و ضابط دادگستری هستم و قوه قضاییه و دادسرا خانه من است. قوه قضاییه خانه امن خدمتگزاران، مستضعفین و مظلومان است.”

او چند روز بعد با انتشار بیانیه‌ای بازداشت اش را تکذیب و منتشرکنندگان این خبر را به داشتن “کمی انصاف” دعوت کرد. او این بیانیه را با امضای “سرباز کوچک نظام جمهوری اسلامی ایران، محمد رویانیان” منتشر کرده بود.

در نیمه اردیبهشت ماه بود که ایران، روزنامه رسمی دولت خبر داد در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات مالی ستاد حمل ونقل و سوخت، محمد رویانیان برای دومین بار احضار شده است. بنا بر این گزارش، او در تاریخ دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در دادسرای عمومی و انقلاب حاضر شده تا به طور همزمان با سعید شیرینی به سئوالات بازپرس پرونده پاسخ بدهد. همچنین خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، از قول یک “منبع آگاه” خبر داد که قرار بازداشت رویانیان از سوی شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت صادر شده است.

اما انتشار خبر بازداشت رویانیان در روزنامه قانون، مصداق “مطالب خلاف واقع جهت تشویش اذهان عمومی” شناخته شد و حکم توقیف این روزنامه را صادر کردند.

 

رویانیان کیست و تخلفات او چیست؟

رویانیان از معدود مقامات نیروی انتظامی بود که در سال ۸۴ و پس از آن به اردوگاه قالیباف نپیوست و از ابتدا چنین به نظر می‌رسید که قصد حضور در عرصه سیاست را ندارد. اما خیلی زود با حلقه حامیان دولت درآمیخت و در مقام رییس ستاد تبصره ۱۳ آن قدر در دفاع از احمدی‌نژاد و دولتش مایه گذاشت که ریاست باشگاه پرسپولیس را هدیه گرفت. سردار که آن روزها تنها کارنامه ورزشی اش تماشای فوتبال از تلویزیون بود با حمایت تمام قد دولت وارد عرصه فوتبال شد.

داستان اتهامات و تخلفات احتمالی سردار هم گسترده و پیچیده است. به گزارش روزنامه ایران، درباره نحوه هزینه ارز و اعتبارات در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ابهام‌های زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد آمار‌های ارائه شده از سوی این ستاد در خصوص “از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده” بسیار اشتباه و غیرواقعی است.

شرکت “صدرا خودرو” هم یک سر دیگر ماجرای فساد است. این شرکت در زمینه واردات خودروهای سنگین و سبک و همچنین تعویض خودروهای فرسوده کار خود را آغاز کرد و تحت پوشش ستاد سوخت به مدیریت رویانیان عهده‌دار طرحی شد که در آن، خودروهای فرسوده را از مردم تحویل می‌گرفت تا یک خودرو جدید با وام ۱۵ درصد به آن‌ها تحویل دهد. اما هیچ خودرویی به متقاضیان تحویل داده نشد.

او با وارد کردن افرادی همانند سعید شیرینی به باشگاه پرسپولیس، تخلفات اقتصادی خود و همکارانش را به حوزه فوتبال هم گسترش داد و ریخت و پاش‌های میلیاردی او بسیار خبرساز شد. در نهایت هم نتوانست هیچ موفقیتی با این باشگاه کسب کند و با به جا گذاشتن میلیاردها تومان بدهکاری، از مدیر عاملی باشگاه استعفا داد.

شرح عکس: سردار رویانیان در فروردین ماه ۱۳۸۸، مورد تقدیر محمود احمدی‌نژاد قرار می‌گیرد.