این سخنان
مقدمه یک انحراف بزرگ است

نویسنده
مریم کاشانی

» نارضایتی راستگرایان از اظهارات حسن روحانی

حسن روحانی در همایش سراسری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، بار دیگر تاکید کرد که منکر اصلی در جامعه ایران، فقر و بیکاری است.

به گزارش سایت رسمی ریاست‌جمهوری، وی با اشاره به اینکه “خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند”، تاکید کرد: “پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت.”

او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اولویت‌بندی در برخورد با قانون‌شکنان گفت: “مردم گاهی از اینکه چرا اولویت‌ها در برخورد با جرم‌ها رعایت نمی‌شوند، عصبانی می‌شوند. باید با هماهنگی در کنار هم کار کنیم و اولویت‌ها را در جامعه مدنظر قرار دهیم. منکر اصلی و ریشه فساد در جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است و مواد مخدر و عدم استحکام خانواده، اولویت‌های آسیب اجتماعی ما است.”

در گزارش های غیر رسمی، جملات دیگری هم از سخنان روحانی نقل شده است. خبرگزاری فارس از قول روحانی نوشته: “برای ایجاد امنیت ابتدا باید به ریشه‌ها در این موضوع توجه کنیم، اولین دلیل ایجاد ناامنی فقر و بیکاری است و باید آنها را از بین ببریم، چسبیده‌ایم به چند فرع اسلام و فکر می‌کنیم دنیای منکر و معروف آنجاست. منکر چیزی است که وقتی پلیس برای اجرای قانون به سمت آن می‌رود همه پلیس را تحسین می‌کنند؛ یکی از بزرگترین هنرهای اسلام، مردم‌سالاری و ترکیب آن با دین‌سالاری است.”

او همچنین گفته: “پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است. احکام شرع برخی در قانون وجود دارد و بخشی هم مجلس تصویب کرده که مخالف با شرع نبوده است؛ برخی احکام اسلام در قانون نیامده آیا پلیس می‌تواند در آن دخالت کند؟‌ مثلا هنگام نماز ظهر وارد یک بانک شود و به رئیس بانک بگوید وقت نماز است؟”

یک روز پس از سخنان حسن روحانی، فرماندهان نیروی انتظامی به دیدار سیدعلی خامنه‌ای رفتند و او هم خواستار “اقتدار پلیس” در برقراری امنیت شد. خامنه‌ای گفته: “مقابله با ناامنی‌های روانی در جامعه همچون نگرانی خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در خیابان‌ها و بوستان‌ها به دلیل احتمال کشیده شدن آنها به سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منکرات، بسیار با اهمیت‌تر از مقابله با ناامنی‌های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی‌هایی به‌طور جدی مقابله شود.” او همچنین تاکید کرد: “همه‌ی کارها را می‌شود برای خدا انجام داد، اما در کار شما خیلی راحت می‌شود نیت الهی و قصد قربت پیدا کرد؛ چون کار شما خدمت به جامعه و جمهوری اسلامی و نصرت اسلام است.”

تریبون های راستگرای جمهوری اسلامی این سخنان را در تقابل با اظهارات حسن روحانی تفسیر کرده‌اند. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در یادداشتی با عنوان “نیروی انتظامی و وظیفه حفظ اسلام” نوشته: “اولین نکته‌ای که در این بیانات چشمگیر بود تأکید بر نیت الهی برای خدمت در نیروی انتظامی و این تذکر مهم بود که در حقیقت فعالیت این نیرو در نظام اسلامی پیوستگی دقیق با اهداف کلان حکومت اسلامی دارد. از آیه شریفه «الَّذینَ إِن مَکنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکرِ» چنین استنباط می‌شود، اجرای فروع دین جزو مأموریت و حتی فلسفه وجودی حاکمیت اسلامی است و عقلاً نیز نمی‌توان در یک مجموعه «کل یکپارچه»، جزئی را متصور شد که در مقابل هدف کلان خود را غیرمسئول بداند. این در حالی است که این روزها سخنانی حاشیه‌ساز در برخی تریبون‌ها شنیده می‌شود که گویی برخی به دنبال یک «پلیس سکولار» هستند که هیچ مسئولیتی در مقابل فلسفه وجودی نظام اسلامی ندارد.”

البته واکنش به سخنان روحانی بیش از این بود. سایت تابناک وابسته به محسن رضایی در گزارشی با عنوان “روحانی اعتقادی به برخورد با بد حجابی ندارد” از قول احمد بخشایش اردستانی نماینده راستگرای مجلس نوشت: “منظور روحانی این بود که یک تصوری در اجتماع به وجود آمده ‌که دولت در حال حرکت به سوی امنیتی شدن جامعه است و چون نیروی انتظامی و پلیس هستند که معمولا در انظار عمومی با مردم برخورد می‌کنند و اغلب اوقات با ون‌های خود با زنان بد حجاب برخورد می‌کنند، جامعه امنیتی شده است.” او اضافه کرد: “به نظر می‌رسد، ‌رئیس جمهور به این قضیه اعتقاد ندارد‌ و معنی حرف ایشان این است که پلیس به این کار‌ها کاری نداشته باشد. اگر قانون گفته جلوی آن را بگیرند، اما اگر قانونی در این باره وجود ندارد، پلیس دخالتی در این باره نکند. […] روحانی به برخورد با بد حجابی اعتقاد ندارد، ولی این را در لفافه می‌گوید و به صراحت نمی‌گوید.”

خبرگزاری فارس نیز از قول حجت‌الاسلام سید علی طاهری، نماینده مجلس خبر داد که نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به اظهارات روحانی اعتراض دارند. او گفته بود: “اعضای کمیسیون اینگونه صحبت‌ها را ایجاد یک خط انحرافی دانستند که هر کسی وظیفه دارد تا در هر جایگاهی که هست اسلام را پیاده کند و اینکه ما بگوییم اجرای اسلام جزو وظایف نیروی انتظامی نیست مقدمه یک انحراف بزرگ است و با این حرف هر فردی می‌تواند وظایفی که در قبال اسلام دارد را انجام نداده و خود را محدود به برخی کارهای اداری کند که این امر نه با آموزه‌های امام (ره) همخوانی دارد و نه آموزه‌های مقام معظم رهبری و در واقع دین ما را مکلف می‌کند که همگی به اسلام پایبند بوده و درصدد اجرای فرامین آن باشیم.”

طاهری تاکید کرده بود: “امروز اعضای کمیسیون همگی به شدت نسبت به حرف‌های روز گذشته رئیس‌جمهور معترض بودند و اقداماتی هم بعدها در این خصوص انجام خواهد شد.”

از سوی دیگر روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات روحانی نوشت: “سخنان رئیس جمهور محترم در حالی است که اولا براساس قانون اساسی قوانین عادی نمی‌تواند مخالف ضوابط شرعی واسلامی بوده و با آن منافاتی داشته باشد و لذا تفکیک بین وظایف قانونی پلیس با شرع مقدس اسلام عجیب و تامل برانگیز است. از سوی دیگر نخستین انتظار هر مسلمان آگاه و دلسوزی از پلیس یک کشور اسلامی، اجرای احکام ومقررات اسلامی است. اگر پلیس جمهوری اسلامی هم مجری احکام شریعت مقدس نباشد، پلیس کدام کشور مجری حکم الله است!؟ طبیعتا پلیس آمریکا و اسرائیل غاصب، چنین جایگاهی ندارد و مردم از آنها چنین انتظاری ندارند.”

کیهان اضافه کرده بود: “البته ممکن است گفته شود ایشان در پی تاکید بر منکرات بزرگ‌تر و اصلی‌تر بوده‌اند کما اینکه خود به فقر و بیکاری هم اشاره کرده‌اند. اگر چنین است باید گفت: اولا اجرای برخی احکام الهی مانعی بر اجرای برخی دیگر نیست و هرکدام در جای خود مهم وقابل اعتناست و ثانیا به جز مسئولان دولتی، چه کسی مسئول مستقیم ریشه کن کردن فقر و بیکاری است!؟ بنابر این بهتر است به جای سخنانی قابل تاویل و ایجاد حاشیه هایی تازه، دولت در عمل به جنگ این منکرات رفته ومبارزه عملی با منکرات را به مردم نشان دهد.”