دو مرجع تقلید هم به منتقدان ظریف پیوستند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با افزایش اعتراضات اصولگرایان

موج انتقادها از محمدجواد ظریف،‌وزیر امورخارجه، به دلیل آنچه که “سکوت او مقابل توهین به پیامبر اسلام” خوانده شده، شدت گرفته است؛ در این میان، حسین نوری‌همدانی و ناصر مکارم شیرازی از مراجع‌تقلید ساکن شهر قم هم به جمع منتقدان ظریف پیوسته‌اند.

نوری‌همدانی، در سخنانی، گفت که “من تعجب کردم از مسافرت وزیر امور خارجه به ژنو و فرانسه، خب فرانسه همان فرانسه‌ای است که با ما در ستیز است. مسافرت کردن به این کشور قدمی بود که آن را قبول ندارم. چون وقتی این اقدام صورت گرفت دیگر لزومی به سفر به این کشور نبود بلکه باید ارتباط خود را شدیدا قطع کنیم”.
اشاره وی به سفری است که محمدجواد ظریف هفته گذشته به پاریس داشت. او در جریان مذاکرات با جان‌ کری، وزیر امورخارجه آمریکا، برای رایزنی با برخی کشورهای اروپایی، به این کشورها ـ- از جمله فرانسه -ـ سفر کرد. ظریف در زمان حضور در فرانسه، با قربانیان حمله به نشریه شارلی- ابدو نیز ابراز هم‌دردی کرده بود.
هم‌زمان ناصر مکارم شیرازی، از دیگر مراجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان، با اشاره به اینکه “توهین به پیامبر اسلام” نشانه “حماقت غربی”هاست، از راه‌پیمایی روز دوشنبه اصول‌گرایان مقابل سفارت فرانسه حمایت کرد. در این تجمع شعارهای مختلفی علیه دولت روحانی نیز سر داده شد و معترضان خواستار اخراج سفیر فرانسه و عذرخواهی ظریف شدند.
مکارم اضافه کرد: “برخی افراد ساده‌لوح خیال می‌کردند غربی‌ها اسوه تمدن، حامی حقوق بشر و انسان‌های فرهیخته‌ای هستند”.
اصول‌گرایان طی روزهای گذشته از اقدام محمدجواد ظریف در جریان مذاکره با وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ انتقاد کرده اند. به عقیده آن‌ها حداقل کاری که وزیرامورخارجه موظف بودانجام دهد، اعتراض به انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و ترک میز مذاکره بود.
حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، در سرمقاله این روزنامه نوشته بود: “هیات مذاکره‌کننده کشورمان می‌توانست و وظیفه داشت با اعتراض به اهانت کشورهای غربی که ۴ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، اعضای اصلی گروه ۱+۵ هستند، از حضور در میز مذاکره خودداری کند و دستکم این که زمان آن را به بعد موکول کند که نکرد! مگر نه این که اساس تقابل قدرتهای غربی با ایران در هویت اسلامی انقلاب و کشورمان است؟ بنابراین ترک میز مذاکره و یا موکول‌کردن آن به زمانی دیگر با انگیزه دفاع از حریم رسول خدا(ص) و اعتراض علیه اهانت شرم‌آور به ساحت مقدس آن حضرت، کمترین انتظاری است که مردم این مرز و بوم و همه ملت‌های مسلمان از تیم مذاکره‌کننده کشورمان داشته‌اند”.
تجمع‌کنندگان مقابل سفارت فرانسه نیز روز دوشنبه در بیانیه پایانی خود نوشتند: “در حالی که ملت شریف ایران منتظر برخورد قاطع دستگاه دیپلماسی کشورمان با دولت فرانسه بودند، جناب آقای ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم در اقدامی نسنجیده و مغایر با اصول انقلاب اسلامی و حتی مغایر با اصول شناخته شده و مورد پذیرش دیپلماتیک، تنها دو روز پس از انتشار این کاریکاتورهای ننگین، به پاریس سفر کرده و با وزیر امورخارجه دولت فرانسه دیدار کرد”.
هم‌زمان احمد توکلی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نیز در اعتراض به عمل‌کرد ظریف و دولت روحانی پرسیده : “آیا باید مقامات وزارت امور خارجه آن رفتار را انجام می‌دادند؟ رهبر انقلاب شما را فرزند انقلاب خواند و شما نیز باید اقدام متناسب انجام دهید. آیا آن اهانت به ساحت پیامبر یک «آخ» از سوی وزارت امور خارجه نمی‌خواست که شما آن سفر غیرخوشایند را انجام دادید”؟
اصول‌گرایان در هفته گذشته ضمن انتقاد از آنچه بی‌اعتنایی اعضای دولت نسبت به “توهین به پیامبر” می خوانند، انتقاد کرده‌اند. آن‌ها ظریف را تهدید کرده‌اند که به مجلس احضار خواهد شد و خواستار موضع‌گیری شفاف دولت روحانی در این زمینه شده‌اند.
عدم حضور اعضای دولت روحانی در تجمع مقابل سفارت فرانسه نیز از دیگر انتقادهای اصول‌گرایان است. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری در این‌باره نوشته بود: “هر چند در این تجمع خبری از حضور مقامات ارشد دولت یازدهم بخصوص مسئولان دستگاه سیاست خارجی نبود اما دانشجویان و مردم انقلابی با حضور غیر قابل پیش بینی خود در برابر سفارت فرانسه، باز هم جور کم کاری مسئولان در این باره را کشیدند”.