انحصار طلبی رهروان ولایت را
پراکنده کرد

نویسنده
مریم کاشانی

» ابهام در تشکیل حزب توسط علی لاریجانی

ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم در مجلس طی گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که تشکیل حزب رهروان ولایت که قرار بود هواداران علی لاریجانی را گرد آورد، منتفی شده است.

او تاکید کرد: “بحث تشکیل این حزب فعلا منتفی شده است و تردید داریم که جبهه رهروان ولایت نیز تشکیل شود. البته این جبهه اگر به شکل صحیح تشکیل شود و از نظرات نمایندگان استفاده کند، مناسب است.” او درباره علت تشکیل نشدن این حزب گفت: “عملکرد برخی از همان ابتدا خوب نبوده و تصمیم گیرندگان به گونه ای رفتار کردند که ذهنیت برای دیگران درست شد و تشکیل حزب رهروان ولایت بیشتر به انحصارطلبی گرایید و نظرات برخی نمایندگان عضو این فراکسیون دیده نشد.” نماینده رباط کریم در همین گفتگو از احتمال تشکیل حزب دیگری با نام “اعتدال” خبر داد.

این سخنان در حالی بیان شده که چند روز پیش، یکی دیگر از نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر اینکه حزب رهروان ولایت به زودی کار خود را آغاز می کند، تاکید کرده بود چیزی به نام حزب اعتدال در دستور کار اعضای فراکسیون رهروان ولایت نیست.

جواد هروی،عضو فراکسیون رهروان ولایت و نماینده قائنات در مجلس طی گفتگویی با خبرگزاری آریا تاکید کرده بود: “اساسنامه و مرامنامه حزب رهروان ولایت تنظیم شده است که تا قبل از عید روال اداری این حزب در وزارت کشور انجام خواهد شد.”

او ضمن تاکید بر تشکیل حزب رهروان ولایت با دبیرکلی علی لاریجانی اضافه کرده بود: “رویکرد حزب رهروان ولایت به سمت اعتدال خواهد بود یعنی حزب اصولگرایی که مبتنی بر اعتدالگرایی باشد.”

هروی درباره احتمال تشکیل “حزب اعتدال” نیز گفته بود: “درحال حاضر تنها موضوع تشکیل حزب رهروان ولایت مطرح است بنابراین ماهیتا ما شاهد بروز احزاب دیگر نخواهیم بود.”

به این ترتیب به نظر می‌رسد حزب مورد نظر علی لاریجانی، پیش از تشکیل، دچار انشعابی جدی شده باشد. گفته می شود مخالفت علی لاریجانی با برنامه اتحاد اصولگرایان که با محوریت جبهه پایداری پیگیری می‌شود، برنامه‌های حزبی او را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

 از ماه‌ها پیش، گفته می‌شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی در حال آماده کردن زمینه تاسیس حزبی جدید است. قرار بود متحدان لاریجانی در فراکسیون رهروان ولایت مقدمات تاسیس حزب را فراهم کنند و او نیز یا پشت صحنه این حزب و یا حتی به عنوان دبیر کل آن، وارد عمل شود.

 کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون رهروان ولایت که از نزدیکان علی لاریجانی است،چند ماه پیش به روزنامه ایران گفته بود: “در مورد آقای دکتر لاریجانی، ایشان در جبهه اصولگرایی پر اقبال‌ترین فرد است و به او فشار می‌آورند که جریان معتدل و عقلانی اصولگرایی را تدبیر کند. بخشی از شخصیت‌هایی که در این حوزه نقش آفرین بودند الان نیستند. آیت‌الله مهدوی کنی که خداوند ایشان را شفا بدهد- و الان جامعه محروم از فیض‌شان است. مرحوم عسگراولادی هم که شخصیت معتدل و انقلابی بودند به رحمت ایزدی رفته‌اند. شخصیتی مانند آقای ناطق نوری هم که دوستان به دنبالشان هستند خودشان خیلی رغبت نشان نمی‌دهند. لذا در خلأ این بزرگواران کسی که بیشترین نقش را بهتر می‌تواند ایفا کند و سابقه و وزانت هم داشته باشد شخص آقای دکتر لاریجانی است.”

او درباره احتمال تشکیل حزب جدید توسط لاریجانی هم تاکید کرده بود: “می‌توان پیش‌بینی کرد که بخش‌هایی از اصولگرایان مانند جمعیت ایثارگران، رهپویان و جبهه پایداری قطعاً روی خوشی نسبت به ایفای نقش جدید دکتر لاریجانی نشان ندهند. مشکل ما در جریان اصولگرایی این است که عده‌ای می‌خواهند اصولگرایی را به گروگان خود بگیرند و بگویند اصولگرا و ولایتمدار ما هستیم و دیگران اگر موضع ما را تکرار کردند و ما را قبول داشتند اصولگرا هستند.”

چندی بعد علی لاریجانی در برنامه تلویزیونی نگاه یک تلویحا از امکان تاسیس حزب توسط دوستانش خبر داد. او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در حال راه‌اندازی حزب است، گفته بود: “ما زن و بچه داریم! البته من مدافع تشکیل حزب هستم و معتقدم برای دموکراسی پایدار حضور احزاب قوی و با مرام برای کشور مفید است. البته در کشور ما تلقی‌های منفی نسبت به این موضوع از سوی برخی وجود دارد اما به عنوان مثال حزب جمهوری اسلامی با وجود اینکه دو سال بیشتر فعالیت نداشت، توانست افرادی با افکار قوی تربیت کند که هنوز هم گاهی در شهرستان‌ها حضور افرادی را که در این حوزه به تربیت رسیدند و دارای فکر قوی شدند را می‌بینیم.”

لاریجانی با اشاره به اینکه “تشکیل حزب کار خوبی است و بعضا دوستانی با من در این زمینه صحبت می‌کنند آنها را تشویق به این امر می‌کنم،” اضافه کرده بود: “من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل دهم شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنیم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم.”

همان روزها، بهروز نعمتی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس به روزنامه اعتماد گفت: “تمام تلاش ما در حال حاضر این است که اساسنامه حزب به گونه‌یی باشد همه افراد به شکل فراگیر بتوانند وارد حزب شوند و کمک کنند. آقای لاریجانی هم با بزرگانی در این زمینه صحبت و مشورت‌هایی داشته‌اند اما در هر صورت و نتیجه‌یی که این صحبت‌ها داشته باشد این مجموعه تشکیل خواهد شد.”

او اضافه کرده بود: “باید این نکته را تاکید کنم که برای تشکیل حزب صرفا بحث فراکسیون مطرح نیست و موضوع تشکیل حزب بالاتر از این حرف‌ها است. قطعا به جز اعضای فراکسیون ما قطعا شخصیت‌ها و چهره‌های بزرگی را در حزب خواهیم داشت. ممکن است اعضای فراکسیون به دنبال تشکیل این حزب باشند اما هدف این نیست که حزب صرفا از دل مجلس و فراکسیون بیرون بیاید قطعا موضوع فراتر از این بحث‌هاست.”

اواخر آذرماه گذشته، ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد خبر داد که درخواست مجوز “حزب رهروان” در روزهای بعد به وزارت کشور داده خواهد شد. با اینهمه زمزمه مخالفت‌هایی نیز شنیده می‌شد.

از جمله، محمدرضا باهنر، که این روزها به جبهه پایداری نزدیک شده است، گفته بود: “آقای لاریجانی شخصاً به بنده گفت من در حزب رهروان حضور ندارم و دنبال تشکیل این حزب نیستم.”

با اینهمه تلاش برای تشکیل حزب لاریجانی متوقف نشد. اواخر دی‌ماه گذشته ، ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از تشکیل حزب رهروان پیش از پایان سال جاری خبر داده بود. او تاکید داشت: “نگرش حزب رهروان با آقای لاریجانی نزدیک است و این حزب از سوی ایشان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.”

اما با نزدیک شدن به پایان سال، اختلاف های درونی فراکسیون رهروان ولایت نیز آشکارتر شده است. به نظر می‌رسد چنانکه علی لاریجانی از تاسیس حزب جدید دفاع کند و در کنار آن قرار گیرد، بخشی از متحدان سابق خود را از دست خواهدداد. با اینهمه گفته می‌شود علی لاریجانی حتی اگر در حزب حضور علنی هم نداشته باشد، همانند دیگر بازیگران سیاسی جمهوری اسلامی علاقه‌مند است حزب حامی خود را داشته باشد.

چنانچه بهروز نعمتی نیز دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: “قرار نیست آقای لاریجانی به طور مستقیم در این حزب فعالیت داشته باشد، اما قطعا کمک فکری به اعضای حزب خواهد داد.”

 او البته معتقد بود که این حزب بعد از عید تشکیل خواهد شد: “در جلساتی که به منظور تهیه اساسنامه حزب رهروان ولایت برگزار می‌شود، اعضای فعال این فراکسیون برای تشکیل این حزب حضور دارند که پیش‌بینی می‌کنم اساسنامه حزب رهروان ولایت پس از تعطیلات نوروز نهایی شده و تقدیم وزارت کشور شود.”