اوباما تهدید دوباره وتو طرح ضد توافق

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از رویارویی دولت آمریکا و کنگره این کشور

کاخ سفید روز شنبه گفت، باراک اوباما لایحه‌ای را که اخیرا سنای آمریکا تهیه کرده و به کنگره اجازه می‌دهد، بر هرگونه توافق آمریکا و کشورهای دیگر طرف مذاکره‌ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور نظارت داشته باشد، وتو خواهد کرد.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: “رئیس‌جمهور تصریح کرده اکنون وقت آن نیست که کنگره قانون‌های جدیدی در مورد ایران تصویب کند. اگر این لایحه روی میز رئیس‌جمهور بیاید آن‌را وتو خواهد کرد.”

آمریکا و پنج قدرت جهانی برای دستیابی به توافقی که در عوض کاهش تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را محدود خواهد کرد تلاش می‌کنند.

قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران خواهان آن است که متن هرگونه توافق ظرف مدت پنج روز از تاریخ توافق نهایی با ایران تسلیم کنگره شود. این لایحه همچنین اوباما را تا ۶۰ روز پس از توافق، از تعلیق یا لغو تحریم‌های تصویب شده توسط کنگره علیه ایران منع می‌کند.

میهان گفت، آمریکا “باید به جای سنگ‌اندازی در مقابل تلاش‌های مذاکره‌کنندگان، به آن‌ها بهترین فرصت را برای موفقیت بدهد.”

مذاکرات بین آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران به مرحله حیاتی رسیده و قرار است چارچوب توافق نهایی تا پایان ماه مارس مشخص شود.

باب کارکر سناتور جمهوریخواه، یکی از افراد گروه دوحزبی حامی این لایحه گفت: “ناامیدکننده است که رئیس‌جمهور احساس می‌کند تنها کسی است که از جانب شهروندان کشورمان حرف می‌زند.”

منبع: گاردین - 1 مارس 2015