نماینده خامنه ای: مراقب باشیم
امام جدیدی برایمان نسازند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سالروز مرگ خمینی دستمایه حمله به هاشمی رفسنجانی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم سالروز مرگ آیت الله خمینی، برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه در اظهاراتی به صورت تلویحی دور جدیدی از حملات به اکبر هاشمی رفسنجانی را آغاز کرده و با ادعای اینکه آیت الله خمینی “هر سلول بدنش مرگ بر امریکا سرمی داد” تاکید کرده اند که در این مراسم باید مراقب بود تا “ امام جدیدی برایمان نسازند.”

در همین ارتباط نماینده آیت الله علی خامنه ای در بسیج در جریان مراسمی با عنوان “همایش ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام خمینی” گفت: “مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی فقط مراسمی نیست که فردی ۲۶ سال قبل از دنیا رفته است و ما هر سال این مراسم را برایش برگزار کنیم و این مراسم یک مراسم ختم و سالگرد نیست. مراسم ارتحال امام نماد و نمونه ای از تلاش ما برای جلوگیری از این مطلب است که امام جدیدی برایمان نسازند.”
حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی بدون نام بردن از شخص خاصی اضافه کرده : “خیلی از افراد در کشور وقتی مشاهده کردند که نمی توانند با شاخص های امام حرکت کنند راهکارشان این بود که می گفتند امام به بایگانی تاریخ رفته است ولی وقتی دیدند که یاد ایشان در دل ها زنده است، تلاش کردند امام جدیدی مطابق با آنچه که خودشان دوست دارند و نه آنچه که امام واقعی و حقیقی وجود داشت، تعریف کنند.”

او با گفتن اینکه “حضرت امام خمینی باید همانگونه که بود؛ به مردم، نسل جوان و آیندگان، معرفی شود” تاکید کرده: “مواظب باشیم امام جدیدی را برایمان نسازند، حضرت امام خمینی فرمودند مخالف ولی فقیه، طاغوت است و طبق این فرمایش، این فرد هر کسی با هر جایگاهی در نظام باشد، طاغوت است.”

 فرمانده بسیج نیز در همین مراسم گفت: “سالگرد ارتحال امام فرصتی ارزشمند و سرمایه ای عظیم است و ملت از سراسر کشور همراه با فرمایشات امام خامنه ای با آرمان های امام تجدید بیعت می کنند.”

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی اضافه کرد: “برخی افراد کوتاه بین و دنیاپرست که با دشمنان هم داستان شده و از روابط خود با امام سوء استفاده و پیام امام را تفسیر به رای و تحریف می کنند، پیام امام برای امروز است و بهترین مفسر برای بیانات امام، کسی است که اندیشه و حال و هوای امام را داشته باشد چراکه انتساب خانوادگی و همسایگی و رفت و آمد زیاد باعث صلاحیت برای تفسیر سخنان امام نمی شود.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج همچنین بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی مدعی شد: “حامیان مفسدین اقتصادی نمی تواند سخنان امام را تفسیر کنند، کسانی که برای نشان دادن در باغ سبز به ظالمان و کودک کشان تلاش شبانه روزی دارند و برای سازش با استکبار چراغ سبر نشان می دهند، صلاحیت تفسیر پیام امام را ندارند چراکه امام همیشه شور مبارزه با ظلم و زورگویی در سر داشت و یکپارچه ضد استکبار بود و هر سلول بدنش “مرگ بر آمریکا” سر می داد.”

به گفته محمدرضا نقدی “کسی می تواند بیان امام را تفسیر کند که با همه ی وجود پشتیبان ولی فقیه بوده و از رهبر معظم انقلاب که ذره ای با امام فاصله ندارد پیروی کند.ملت به کسانی که برای خوش آمد آمریکای ظالم، آل سعود جنایتکار و رژیم صهیونیستی کودک کش سخن می گویند، توجه نکرده و از ولایت فقیه پیروی می کنند.”

مراسم سالروز مرگ آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی هرسال در ۱۴ خردادماه با حضور مقامات ارشد جمهوری اسلامی برگزار می شود و در این مراسم سیدحسن خمینی نوه آیت الله خمینی، آیت الله علی خامنه ای و رییس دولت جمهوری اسلامی در آن سخنرانی می کنند.

اظهارات اخیر این مقامات در شرایطی است که اخیرا برخی گفته های اکبر هاشمی رفسنجانی و روایت خاطرات وی از آیت الله خمینی و پیوند آن با مسایل جاری درعرصه سیاسی جمهوری اسلامی، واکنش نزدیکان و منصوبان رهبر کنونی جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

از جمله رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکشنبه ۲۳ فروردین ماه در جریان سخنرانی در مراسم “بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت الله خمینی” رهبر پیشین جمهوری اسلامی به انتقاد از تندروی ها در جمهوری اسلامی پرداخته بود. در این مراسم سید حسن خمینی نوه آیت الله خمینی در زمان سخنرانی کنار هاشمی رفسنجانی نشسته بود.

هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: “همین گروه (انسان های سطحی نگر)به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند، اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود؟! زندان‌ها چه می‌شود؟! سرکوب‌ها چه می‌شود؟! و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود؟!زنان باید حجاب اسلامی را در خیابان‌ها رعایت کنند، اما اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.”

وی در بخش دیگری از گفته های خود پایان دادن به جنگ از سوی آیت الله خمینی را ناشی از “آینده نگری” وی دانسته و گفته بود: “گر چه با تعبیر جام زهر جنگ را با آن همه سوابق و شعارها تمام کردند، اما واقعاً اگر ایشان نبود چه کسی می‌توانست به آن جنگ خاتمه دهد!؟ البته چند ماه بعد از قبول قطعنامه امام به خود من گفتند جام زهر امروز برای من شیرین است.”

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان در مقاله ای به این گفته های هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده و این نقل قول را زمینه سازی برای تسلیم در مقابل “امریکا و متحدانش” در جریان مذاکرات هسته ای خوانده و از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود. روح الله حسینیان هم که با حکم آیت الله علی خامنه ای ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بر عهده دارد در همین راستا مدعی شده بود: “کسانی که دم از تعامل با دنیا و آمریکا می‌زنند چگونه می‌توانند ادعای پیروی از خط امام را داشته باشند؛ ممکن است برخی در زمان حیات امام به ایشان نزدیک هم بوده باشند اما این دلیل نمی‌شود هرروز بخواهند از امام راحل نقل قول کنند چرا که خود امام به مردم فرمودند، جز آنچه به نقل از ایشان ضبط و مستند شده، حجیت ندارد.”

 او همچنین به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “کسی که ۸ سال رئیس‌جمهور بوده و در دوران ریاست‌جمهوری‌اش زیربنای امنیتی شدن فضا را ریخته و با رفتاری که داشته موجب فاصله‌ گرفتن برخی از انقلاب شده است؛ چگونه ادعای سرکوب در زندان‌ها را دارد؟ حالا که فرزندتان قرار است به دست قانون سپرده شود، از وضعیت زندان‌ها سخن می‌گویید؟ خوب، چرا در دوران ریاست‌جمهوری‌تان از این حرف‌ها نمی‌زدید و امروز ادای روشنفکری به خود گرفته‌اید در حالی که شما دوران فضای بسته امنیتی را به وجود آوردید.”

این البته نخستین بار نیست که روایات هاشمی رفسنجانی از گفته های آیت الله خمینی دستمایه حملات به او می شود. او پیش از این هم در گفت و گو با فصلنامه ارتباطات دربهار سال ۹۱ درباره رابطه با امریکا، از نامه نگاری خود به آیت الله خمینی خبرداده بود.

هاشمی رفسنجانی گفته بود که در این نامه از آیت الله خمینی خواسته بود در زمان حیاتش مساله رابطه با آمریکا را حل کند:“اینکه با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. اگر شما ما را از این گردنه عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.”

در‌‌ همان سال ۹۱ نیز کتاب صراحت نامه اکبرهاشمی رفسنجانی منتشر شد که وی در آن از موافقت آیت الله خمینی برای حذف شعار مرگ برامریکا خبرداده بود؛اظهاراتی که دستمایه حملات گسترده فرماندهان سپاه، منصوبان رهبر کنونی جمهوری اسلامی و اصولگرایان تندرو به او شد.

در ادامه اما با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۹۲ و همزمان با سفر روحانی به امریکا و البته زمزمه ها درباره مذاکره مستقیم و ارتباط با ایالات متحده وبسایت هاشمی رفسنجانی این قسمت از کتاب خاطرات(صراحت نامه) وی را بازنشر کرد که آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی موافق سردادن شعار مرگ بر امریکا نبوده است.

وبسایت هاشمی به نقل از این کتاب و از زبان وی نوشت: “… به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.”

 پس از واکنش های گسترده به این نقل قول هاشمی رفسنجانی، حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی به صورت تلویحی روایت هاشمی رفسنجانی راتایید کرده و گفته بود که “خاطره‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است، مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی بوده است.”