وزیر کشور: پول کثیف،
بازی رسانه‌‌ها بود، من نگفتم!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عذرخواهی از مجلس

چند ماه پس از سخنان وزیر کشور درباره نقش پول‌های کثیف در عرصه سیاست جمهوری اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با حضور در جلسه علنی مجلس، ‌با وجود ارائه اعداد و ارقامی در باره میزان گسترده قاچاق در کشور و همچنین نقش نهادهای تحت نظر رهبر آیت الله خامنه ای در این امر، بابت سخنان خود عذرخواهی کرد و گفت رسانه‌ها سخنان وی را تحریف کرده‌اند.

وزیر کشور در ابتدای سخنان خود گفت در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، خواستار برگزاری این جلسه به شکل غیرعلنی شده تا “ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سواستفاده دشمنان قرار نگیرد”؛ ارقامی که به گفته او تنها در زمینه قاچاق مواد مخدر ۳ میلیارد دلار ـ حدود ده هزار میلیارد تومان ـ است.
 رحمانی با اشاره به این‌که فردی ۳۵ ساله در دو سال ۲۰۰ تُن مواد مخدر جابه‌جا کرده و ۲۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته، گفت با بررسی این پرونده ۲۰۰۰ حساب با اسامی مختلف کشف شده که به “مقام‌های کشوری و لشکری، حق حساب” می‌دادند.
 به گفته رحمانی‌فضلی ۲۰ میلیون لیتر در حوزه سوخت قاچاق می‌شود، ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار ضرر ناشی از قاچاق کالا به کشور است، در دو مورد ارقام ۳۰ و ۵۰ میلیاردی دارو به شکل قاچاق وارد کشور شده، و ۲۰۰ میلیارد دلار فرار مالیاتی صورت گرفته است. وی همچنین خبر از پرونده‌ای داد که در آن افرادی از کمیته امداد به صورت غیرقانونی ۲۷ هزار خودرو به کشور وارد کرده اند.
او اضافه کرد: “در پی ۱۰ سال ۴۸۷ پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد ۶۰۰۰ میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود”.
رحمانی‌فضلی با این حال گفت سخنان وی “به صورت ناقص و جهت‌دار و تحریف شده” در رسانه‌ها منتشر شد و توضیح داد که “در تاریخ ۱۸ اسفند سال گذشته با خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده بود به صورت کتبی نامه‌ای نوشتیم و اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت امانت اعلام کردیم”.
رحمانی‌فضلی اسفندماه گذشته با اشاره به گردش سالانه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران، گفته بود: “بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود”.
 
او اما اکنون مطرح کردن چنین مساله‌ای را تکذیب کرده و خطاب به ابوترابی، نایب‌رییس مجلس که اداره جلسه را به عهده داشته، گفته: “چرا می‌خواهید بنده مساله‌ای که اصلا مطرح نشده در مورد آن صحبت کنم و قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است. خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند، همان قوه قضاییه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضاییه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند. مساله‌ای که اصلا طرح نشده چرا شما انتظار دارید همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم”.
رحمانی‌فضلی در پایان سخنان خود نیز پس از درخواست ابوترابی‌فرد برای عذرخواهی از نمایندگان، گفت: “به بنده پیشنهاد می‌کنند که اینجا بگویم اگر به دلیل انتشار بد مطالب، شما ناراحت شده‌اید از شما عذرخواهی کنم”.
با این حال عذرخواهی رحمانی‌فضلی مورد پذیرش برخی نمایندگان اصول‌گرا قرار نگرفت. چرا که پس از پایان سخنانش، چند تن از نمایندگان گرد وی حلقه زدند که از میان آن‌ها روح‌الله حسینیان ـ- نماینده عضو جبهه پایداری -ـ با وزیر کشور درگیری لفظی پیدا کرد.
 در هنگام سخنان رحمانی‌فضلی نیز حمید رسایی کاغذی در دست گرفته بود که در آن خطاب به ابوترابی‌فرد نوشته بود: “لطفا بفرمایید آقای وزیر درباره پول‌های کثیف در انتخابات کلی‌گویی نکند، دشمن به اندازه کافی از سخنان ایشان سواستفاده کرده است”.
هم‌زمان مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و دبیرکل جبهه پایداری، پس از پایان جلسه علنی مجلس، در یادداشتی پیرامون سخنان رحمانی‌فضلی نوشت: “امروز مع‌الاسف در مجلس همان صحبت‌ها و مباحث به شکل کلی مطرح شد، با کلی‌گویی و ابهام‌گویی هیچ‌گاه رفع ابهام نمی‌شود. در هر حال، مجلس از این رفتار بسیار ناراحت شد و درخواست تمامی نمایندگان این بود که اگر اسمی هست و می‌شناسید حتما مطرح شود و اگر رسیدگی به این مسئله کار قوه قضاییه است چرا وزارت کشور ورود می‌کند و قضیه را رسانه‌ای می‌کند؛ گاهی اوقات استشمام می‌شود که دولتی‌ها با این کار به دنبال این هستند برای آینده انتخابات خودشان عده‌ای را آلوده معرفی کنند و برای خودشان از این پشم کلاهی ببافند”.
 رجانیوز -ـ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری ـ- هم نوشت: “ادعای پول های کثیف انتخاباتی نیز که با پیگیری مجلس مشخص شد واقعیت خارجی نداشته است، تنها مصرف جنگ روانی و انتخاباتی برای دولت یازدهم داشته است”.
اما وب‌سایت تدبیر - حامی دولت روحانی - نوشت که “اولین بار نیست مدیران دولت پس از افشای یک موضوع، از تحریف‌شدن سخنانشان می‌گویند؛ اتفاقی که «فشار سیاسی» برای ختم موضوع را در ذهن متبادر می‌کند”.
به نوشته این وب‌سایت “تا انتخابات زمان کمی باقی مانده است و روحانی سه راه پیش روی خود می‌بیند. افشای تخلف‌های صورت گرفته برای افکار عمومی؛ یا ارائه اطلاعات به شورای نگهبان برای رد صلاحیت نمایندگان متخلف؛ یا‌‌ رها کردن این موضوع. سه راهی که انتخاب هر کدام روی افزایش اعتماد عمومی به دولت تاثیر مستقیم خواهد داشت”.
زمستان گذشته و پس از سخنان رحمانی‌فضلی، سی تن از نمایندگان مجلس نهم در نامه‌ای به وزیر کشور از او انتقاد کرده و خواستار توضیح بیشتر او در این زمینه شده بودند. آن‌ها خطاب به او نوشته بودند آیا به “بازتاب سخنان خود در رسانه‌های خارجی” فکر کرده است یا خیر.
همان زمان علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته بود: “بسیار ضروری است که مسوولان کشور اظهارات را بر پایه اسناد و مدارک بیان کرده و پیگیری موضوعات مطروحه را به قوه قضاییه محول کند”.
سخنان رحمانی‌فضلی چند هفته پس از ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر کمک مالی یکی از متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی به ۱۷۰ کاندیدای مجلس هشتم منتشر شده بود؛ مساله‌ای که حساسیت‌ها نسبت به وجود چنین امری را بیشتر کرد. شاید به همین دلیل بود که اصول‌گرایان تلاش کردند با اصل سخنان رحمانی‌فضلی مخالفت نکنند.
رحیمی در نامه خود نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید؟”
 پس از اظهارات رحمانی فضلی، محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون این سخنان گفت: “وزیر کشور با توجه به اینکه رییس ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، از جزییات خبر دارند. برخی پرونده‌ها مشخص شده که قاچاق موادمخدر است، بنابراین اگر این موضوع را مطرح کرده‌اند حتما درست است”.