بار دیگر کتک خوردن مردم از ماموران شهرداری

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ساکنان ساختمانی در میرداماد ادعا کردند پلیس را هم زدند

مرگ یک شهروند به دست عوامل یکی از پیمانکاران شهرداری تهران، باعث حساسیت شهروندان و رسانه‌ها شده و تنها ظرف دو ماه گذشته ۴ مورد از ضرب و شتم شدید و اعمال خشونت‌بار نیروهای منسوب به شهرداری گزارش شده است. شاید به همین دلیل بود که این بار، افراد هجوم‌برنده به یک ساختمان مسکونی، گوشی‌های تلفن همراه ساکنان را ضبط کرده‌اند تا کسی فیلم و عکس تهیه نکند. در سوی مقابل اما شهرداری زیر بار این اتهامات نمی‌رود و حتی حاضر به عذرخواهی هم نیست. در آخرین نمونه اتفاق افتاده، شهردار ناحیه ۴ منطقه سه تهران ضمن تکذیب درگیری ماموران شهرداری با ساکنان ساختمانی در خیابان میرداماد، گفته که دیواری کوتاه‌تر از شهرداری پیدا نکرده‌اند. چمران، رییس جدید شورای شهر هم در برابر این حوادث مدافع شهرداری تهران است.

 

تلفن‌ها را ضبط کردند

این بار هم خبرگزاری ایلنا در گزارش یک درگیری که پای شهرداری و افراد منسوب به آن درمیان بود، پیشگام شد و گزارش داد که در ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، افرادی که خود را مامور ناحیه ۴ شهرداری منطقه سه تهران معرفی می‌کردند، با ورود به ساختمانی در خیابان میرداماد تهران قصد تخریب این ملک را داشتند. بر اثر مقاومت مالکان درگیری به وجود آمده و دو نفر از ساکنان مصدوم و سه مامور منسوب به شهرداری هم بازداشت شده‌اند.

عکس‌هایی از جراحت افراد مصدوم، ضمیمه این گزارش است و فرزانه‌ ابوالقاسمی، وکیل مصدومان در تشریح جزئیات حادثه گفته است: “ابتدا ماموران [منسوب به] شهرداری که تعداد آن‌ها تا ۲۰ نفر برآورد شده‌ است بدون ارائه هرگونه حکم قانونی خواستار ورود به ساختمان و تخریب آن می‌شوند اما وقتی با مخالفت و ممانعت افراد حاضر در ساختمان مواجه می‌شوند، همزمان با فحاشی و تهدید کلامی، از طریق دستگاه هوا برشی که همراه خود داشتند درب ورودی پارکینگ ساختمان را از بیرون باز کرده و سپس با لودر داخل ساختمان شده و شروع به تخریب ساختمان می‌کنند.”

به گفته او، ماموران شهرداری مجهز به وسایلی مانند چماق و پنجه بوکس بوده و با ضبط غیر قانونی گوشی‌های تلفن همراه حاضران، اجازه فیلمرداری و عکس‌برداری از این واقعه را نمی‌دهند.

نکته عجیب‌تر ماجرا آن‌جاست که به روایت وکیل مجروحان، با کلانتری ۱۰۳ گاندی تماس گرفته می‌شود و ۳ مامور پلیس در محل حاضر می‌شوند اما ماموران پلیس هم “مورد برخورد فیزیکی قرار می‌گیرند”. با اعزام ۲ مامور دیگر، غائله متوقف شده و ۳ نفر از عوامل منسوب به شهرداری هم بازداشت می‌شوند.

یکی از ساکنان مجروح شده ساختمان سرپایی درمان شده اما فرد دیگری که از ناحیه سر مورد آسیب قرار گرفته، به دلیل پایین بودن سطح هوشیاری از روز چهارشنبه تاکنون در بیمارستان سجاد تهران بستری است.

بنا بر ادعای وکیل مصدومان، ماموران بازداشت شده شهرداری هیچ مستند قانونی برای ورود و تخریب ملک ارائه نکرده ‌اند و تنها به گفتن این مطلب که “از شهردار ناحیه ۴ دستور تخریب ملک واقع شده در پلاک ۴۵۳ میرداماد را دارند” بسنده کرده‌اند.

در سوی مقابل، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۳ تهران ضمن تکذیب درگیری ماموران این ناحیه با ساکنان ساختمان واقع در خیابان میرداماد، گفته که شهرداری در این درگیری هیچ نقشی نداشته است و دو مالک ساختمان با یکدیگر درگیر شده‌اند.

سلطانی‌فر تخریب ساختمان را هم کاملا رد کرده و ضمن تکذیب ورود غیرقانونی ماموران منتسب به شهرداری، عنوان کرده است: “متاسفانه در چنین مواقعی دیواری کوتاهتر از شهرداری پیدا نمی‌شود.”

او در زمینه طرح شکایت به ثبت رسیده در دادسرا علیه شخص شهردار و ماموران شهرداری، گفته که “باید منتظر رای قاضی بود اما اتفاقاتی که به این شکل مطرح شده به هیچ وجه صحت ندارد.”

این چندمین حادثه از سلسله حوادثی است که فرد یا افرادی مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرند و نیروهای شهرداری تهران مورد شکایت و اتهام قرار می‌گیرند. پیش از مورد ساختمان خیابان میرداماد، کتک خوردن یک مرد میانسال خبرساز شد و خبرش به شورای شهر نیز راه پیدا کرد.

 

وقتی رییس کلانتری هم کتک می‌خورد

معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران از حامیان محمدباقر قالیباف است اما نخستین بار او بود که از ضرب و شتم شدید یک کارمند بازنشسته نیروی انتظامی توسط سوی پرسنل شهرداری خبر داد.

او روایت کرد که عوامل منسوب به شهرداری مشغول جمع آوری متکدیان ایستگاه متروی خیام بودند که این سرهنگ بازنشسته به درگیری بین کارمند مددکاری اجتماعی و متکدی کنار مترو ورود می‌کند. ماموران شهرداری اما پاسخ این سرهنگ بازنشسته را با کتک می‌دهند به گونه‌ای که او از ناحیه گردن دچار شکستگی می‌شود.

این عضو شورای شهر با ابراز تاسف از حادثه رخ داده و برخورد ماموران شهرداری گفت: “وقتی رئیس کلانتری اینقدر از شهرداری کتک بخورد، حساب بقیه مردم روشن است.”

در روز ۱۱ شهریور ماه هم خبرگزاری کار ایران از درگیری میان ماموران شهرداری تهران و مالکان پارکینگی در منطقه ۹ تهران خبر داد. در جریان این درگیری یکی از مالکان پارکینگ به نام علی‌اکبر تیموری، ۶۷ ساله که به وسیله‌ی شیء برنده‌ای که تعدادی از شاهدان عینی مدعی‌ بودند “قمه” بوده، مضروب و به بیمارستان منتقل شده است. این در حالی است که مدیر روابط عمومی منطقه ۹ شهرداری تهران، ادعا کرد پس از آنکه ماموران شهرداری منطقه در صدد پلمپ پارکینگ عمومی غیرقانونی برآمده‌اند، عده‌ای از اراذل و اوباش در مقابل ساختمان شهرداری منطقه ۹ که در نزدیکی پارکینگ غیر قانونی بود، تجمع و به کارکنان شهرداری آسیب‌زده و اموال عمومی را تخریب کرده‌اند. او همچنین مضروب را یکی از این “اراذل” خوانده که اقدام به “خودزنی” کرده است. به گفته این مقام مسئول در شهرداری، پس از این خودزنی، همه از صحنه گریخته‌اند. ماجرایی که البته فرزند مضروب به گونه‌ای دیگر تعریف کرده و گفته این مامور شهرداری بوده که با قمه به پدرش آسیب وارد کرده است.

اما در حادثه مهم‌تر که سرسلسله انتشار اخباری از رفتار نامناسب و غیرقانونی افراد منسوب به شهرداری شد، یک شهروند جان خود را از دست داد. بیست و سوم مرداد، یک کارگر حمل آهن‌آلات ساختمانی به دست پیمانکاران شهرداری تهران به قتل رسید و شهرداری تهران نه تنها خود را مبرا دانست بلکه برخلاف وعده‌های داده شده، هیچ کمکی به خانواده مقتول نکرد. پیمانکار بازداشت شده هم با قرار وثیقه آزاد شد و پیش از صدور حکم برای این پرونده، معاون رییس قوه قضاییه از برائت شهرداری تهران خبر داد. همچنین احمد دنیامالی، عضو اصلاح‌طلب شورا که از مدافعان قالیباف است به تازگی عنوان کرده اگر شهرداری قرار باشد بابت این مسائل از مردم عذرخواهی کند، از صبح تا شب باید عذرخواهی کند.

اما احمد مسجدجامعی، رییس سابق شورا تاکید کرده بود که نقش شهرداری تهران در این قتل قابل کتمان نیست.

مهدی چمران، رییس جدید شورای شهر اما با دفاع ضمنی از شهرداری گفته است: “اینها مسائلی است که پیش می‌آید”. او معتقد است: “اولا ماموران شهرداری با مردم درگیر نمی‌شوند، بلکه کسانی که با مردم درگیر شده‌اند؛ پیمانکار شهرداری بوده‌اند. ثانیا در این درگیری‌ها ماموران شهرداری نیز فراوان و به شدت کتک خورده‌اند و به بیمارستان هم رفته‌اند.”

چمران در عین حال قول پیگیری حوادث به وقوع پیوسته را داده است.

عکس از ایلنا و مرتبط به خادثه رخ داده در خیابان میرداماد است