صالح نیکبخت: اعتصاب زندانیان سیاسی نتیجه داد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

صالح نیکبخت وکیل مدافع برخی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه به روز می‌گوید فعالان سیاسی دربند، بعد از ۳۳ روز اعتصاب غذا به درخواست خانواده و با وعده و رسیدگی مسئولان به مطالبات زندانیان به اعتصاب خود خاتمه دادند.

۲۹ تن  از زندانیان سیاسی زندان ارومیه که همگی در بند ۱۲ این زندان نگهداری می‌شوند، از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان دست به اعتصاب غذا زده بودند. در این میان روز ۸ آذرماه منصور آروند، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به زندان مهاباد و به دنبال او نیز جعفر افشاری، دیگر زندانی سیاسی کرد به بند کارگری زندان ارومیه منتقل شدند. مسعود شمس‌نژاد، وکیل مدافع زندانی نیز در هفته‌های پایانی این اعتصاب به سایر زندانیان پیوست.

 این زندانیان خواهان احداث یک بند ویژه زندانیان سیاسی در زندان ۱۵ بندی ارومیه بودند. اما به گفته ماموران زندان جای کافی برای چنین پروژه‌ای وجود ندارد، و زندانیان هم در برابر، خواهان جابه‌جایی زندانیان سیاسی و گردآوری آنها در همین فضای فعلی شده‌ بودند.

 اینک با گذشت ۳۳ روز از این اعتصاب، صالح نیکبخت، وکیل مدافع برخی از آنها می‌گوید به درخواست خانواده و با جابه‌جایی برخی از زندانیان سیاسی، فعالان دربند به اعتصاب غذای خود خاتمه داده‌اند.

 یک روز قبل از شکستن این اعتصاب، آقای نیکبخت گفته بود پنج تن از زندانیان ازجمله علی افشاری، خضر مروت، احمد تمویی، علی احمد سلیمان بر اثر این اعتصاب دچار صدمات بدنی شدید شده و در مواردی “خون بالا آورده‌اند”.

 این وکیل دادگستری می‌گوید جدا کردن زندانیان سیاسی از زندانیان عمومی از لحاظ قانونی نه تنها منعی ندارد بلکه طبقه‌بندی زندانیان از لحاظ نوع اتهام از مواردی است که در آیین نامه زندان‌ها پیش‌بینی شده است.”

 به گفته نیکبخت تفکیک زندانیان به نفع “سازمان زندانهاست” و “در بسیاری از زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های کشور زندانیان بر اساس اتهامات و جرایم به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند.”

 براساس گفته ها در بند ۱۲ زندان ارومیه حدود ۸۲ نفر نگهداری می‌شوند که دست کم ۳۰ نفر آنها سیاسی هستند. همچنین تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که حدود ۵۰ نفر تخمین زده می‌شوند در بندهای ۱۵ گانه زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برند.

 مسعود شمس‌نژاد، شیر کوه حسن‌پور، عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی‌پور، مصطفی علی احمد، عبدالله عمومی، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیر ملادوست، احمد تمویی، جعفر افشاری و رضا رسولی از جمله زندانیانی هستند که در اعتراض به نگهداری جداگانه زندانیان سیاسی به مدت یک‌ماه دست به اعتصاب غذا زده بودند.

 اعتصاب غذای این دسته از زندانیان در یک ماه گذشته با واکنش‌ها و اعتراضات زیادی از سوی فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر روبرو شده بود..

روز سه‌شنبه، ۱۶ دسامبر سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از این اعتصاب گفته بود مقام‌های ایرانی برخی از اعتصابیون محکوم به اعدام را تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه اعتصاب اجرای احکام آنها را تسریع خواهند کرد. این سازمان به طور ویژه به پرونده سامان نسیم، یکی از این زندانیان پرداخته و اعلام کرده که او در زمان بازداشت ۱۷ ساله بوده‌است.

 همچنین  روز شنبه ۲۹ آذر، ۲۱ سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکی از دولت جمهوری اسلامی خواسته بودند به “وضعیت ایمنی و بهداشتی” ۲۷ زندانی سیاسی کرد که در اعتصاب به سر می‌بردند، رسیدگی شود.

 بر اساس این بیانیه ده نفر از این زندانیان به دلیل ارتکاب جرایم “امنیتی” به اعدام محکوم شده‌اند؛ موضوعی که در بیانیه سازمان عفو بین الملل نیز بر آن تاکید شده بود.

 پیشتر نیز حدود ۲۰۰ فعال مدنی و سیاسی با انتشار نامه‌ای از نهادهای جهانی و مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها خواسته‌ بودند با دفاع از مطالبات زندانیان سیاسی ایران، به ویژه زندانیان سیاسی زندان ارومیه “حمایت و دفاع خود را از عدالت و حقوق‌بشر نشان دهند.

 زندان ارومیه محل نگهداری شماری از زندانیان سیاسی سراسر کشور و به ویژه زندانیان سیاسی کرد است. این زندان در سالهای گذشته نیز شاهد اعتصاب غذای گروهی زندانیان بوده است.