هواداران مصباح؛ دورخیز برای
انتخابات مجلس

نویسنده
حسین محمدی

» رسانه‌های اصولگرا خبر دادند:

ده ماه مانده به انتخابات مجلس دهم٬ تحرک گروه‌های مختلف اصول‌گرایان٬ از جمله اطرافیان محمدتقی مصباح‌یزدی و جبهه پایداری و همچنین محمود احمدی‌نژاد بیش از پیش شده است؛ روندی که می‌تواند نشانه‌ای از عزم آن‌ها برای حضور جدی در مجلس دهم باشد.

پیش از این برخی رسانه‌ها خبر از “دیدار انتخاباتی” سعید جلیلی و محمدتقی مصباح‌یزدی داده بودند. دیداری که پس از جلسه سه‌ نفره مصباح‌یزدی٬ محمد یزدی و موحدی‌کرمانی - برای هم‌گرایی اصول‌گرایان در انتخابات- برگزار شده بود. سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ کاندیدای جبهه پایداری و مورد حمایت محمدتقی مصباح‌یزدی بود. زمستان گذشته برخی رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که جبهه پایداری از مصباح‌یزدی خواسته است جلیلی را برای حضور در انتخابات مجلس راضی کند.
 اکنون یک وب‌سایت اصول‌گرا نوشته است که جبهه پایداری به دنبال آن است با حضور سعید جلیلی در مجلس - از یکی از حوزه‌های انتخابیه قم٬ مشهد یا تهران - او را به ریاست مجلس انتخاب و علی لاریجانی را از این سمت برکنار کند.
 وب‌سایت تدبیر٬ حامی روحانی٬ نیز با اشاره به سخن‌رانی‌های محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در هفته‌های گذشته٬ این فعالیت‌ها را این‌گونه توصیف کرد: “چنین تلاش‌‏هایی در قدم اول انتخابات مجلس دهم و در قدم بعدی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را هدف قرار داده است تا بلکه جریان مخالف دولت بیش از این به حاشیه رانده نشود”.
 هفته گذشته همچنین اخباری از جلسه برخی حامیان محمود احمدی‌نژاد در شیراز منتشر شده بود. جلسه‌ای که گفته می‌شود برای سروسامان دادن به فعالیت‌های انتخاباتی این طیف بوده و پیش از این در برخی شهرستان‌های دیگر نیز برگزار شده٬ گرچه جزییاتی درباره آن‌ها منتشر نشده است.
 اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ - که منجر به پیروزی حسن روحانی شد - با چند کاندیدای مختلف حضور داشتند. مساله‌ای که به عقیده آن‌ها دلیل اصلی پیروزی حسن روحانی در انتخابات بود. آن زمان بسیاری از اصول‌گرایان بر این باور بودند که محمدتقی مصباح‌یزدی و تشکل تحت حمایت وی - جبهه پایداری - عامل اصلی این شکست هستند.
 جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم نیز حاضر به ارائه لیست مشترک با اصول‌گرایان نشد و در برخی حوزه‌ها، کاندیداهای اختصاصی خود را معرفی کرد.
 در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز اصول‌گرایان تلاش کردند که با جبهه پایداری و مصباح‌یزدی به ائتلاف برسند و به همین منظور جلساتی میان مهدوی‌کنی، محمد یزدی و مصباح برگزار شد، اما به نتیجه نرسید.
 محمد یزدی٬ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ بعدها گفته بود که برخی اعضای نزدیک به مصباح یزدی در این تشکل “ضربه ای به جامعه مدرسین وارد کردند که امیدوارم این ضربه با گذشت زمان از بین برود”.
 پیش از این احمد کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف و بازار، ضمن انتقاد از رفتار انتخاباتی مصباح‌یزدی، گفته بود که “آیت الله مصباح یزدی متاسفانه سازجدایی در بین علمای قم را می‌زند که این حرکت ناپسند و ناشایسته است. ایشان در انتخابات نیز دچار رفتار‌های متناقض شده بودند به طوری که پیش از انتخابات لنکرانی را به عنوان گزینه اصلح معرفی می‌کردند و از ناکارآمدی جلیلی سخن می‌گفتند ولی به محض عدم احراز صلاحیت لنکرانی، جلیلی را به عنوان گزینه اصلح عنوان کردند”.
زمستان گذشته وب‌سایت اصول‌گرای نامه‌نیوز، گزارشی درباره فعالیت‌های انتخاباتی مصباح‌یزدی منتشر و در آن اشاره کرده بود که مصباح یزدی “به دنبال تبیین استراتژی تازه خود در فضای سیاسی کشور یعنی تشکیل مجلس اسلامی است”. نامه‌نیوز با اشاره به تلاش‌های مصباح‌یزدی برای انتخابات مجلس، خبر از آن داده بود که رییس “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی” در حال حاضر رایزنی‌های سیاسی خود را برای مجلس دهم آغاز کرده و تلاش می‌کند استراتژی خود را در این زمین پیاده کند: “به نظر می‌رسد آیت‌الله دوست دارد اکثریت مجلس دهم در اختیار اعضای جبهه پایداری و یا اصول گرایان نزدیک به تفکر پایداری باشد تا از آن طریق بتوانند، جلوی اشتباهات دولت روحانی را بگیرند”.
جبهه پایداری در آستانه انتخابات نهم مجلس و با حضور نزدیکان سابق احمدی‌نژاد تشکیل شد. این جبهه متشکل از افرادی چون غلام‌حسین الهام، کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری و روح‌الله حسینیان است.
 این تشکل در انتخابات مجلس نهم حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد و لیستی جداگانه برای انتخابات ارائه کرد. در انتخابات ریاست مجلس نیز از غلام‌علی حدادعادل در مقابل علی لاریجانی حمایت کرد و حاضر به حمایت از رییس مجلس هشتم نشد. جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نیز حامی سعید جلیلی بود. حمایت از جلیلی اما با انتقاد دیگر اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها عمل‌کرد جبهه پایداری و محمدتقی مصباح‌یزدی را باعث انشقاق در اصول‌گرایان دانسته بودند.