پیشنهاد مشارکت اصلاح‌طلبان در تظاهرات روز قدس

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با انتشار موضع روحانی در بحران غزه مطرح شد:

با نزدیک شدن به روز قدس و افزایش درگیری‌ها در غزه، برخی نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان پیشنهاد داده‌اند که گروه‌های منتقد حکومت در تظاهرات روز قدس شرکت کنند. هم‌زمان انتقادها درباره موضع روحانی درباره بحران غزه - که توسط رسانه‌های روسیه نقل شده - شدت گرفته است.

وب‌سایت دولت بهار - از حامیان محمود احمدی‌نژاد - با اشاره به تماس تلفنی حسن روحانی و پوتین، به نقل خبری از خبرگزاری راشاتودی - بخش عربی - پرداخت. براساس این خبر حسن روحانی در این تماس تلفنی خواستار از سرگیری مذاکرات میان اسراییل و طرف فلسطینی شده است.

دولت بهار در این زمینه نوشت: “با توجه به حساسیت مساله، مقامات رسمی دولت در صورتی که چنین مواضعی از جانب رییس دولت صادر نشده، لازم است هر چه سریعتر با موضع گیری صریح مانع از سواستفاده رسانه های معاند و تضعیف جریان مقاومت در منطقه و از همه مهمتر خدشه‌دار شدن آبروی جمهوری اسلامی در چشم ملت‌های مسلمان شوند”.

گرچه محمدرضا صادق، مشاور روحانی، این خبر را تکذیب کرد و گفت که روحانی در تماس تلفنی با پوتین، چنین سخنی به زبان نیاورده است.

هفته گذشته و در دیدار غیرمنتظره دولت با رهبر جمهوری‌اسلامی، وی از مواضع دولت درباره مساله فلسطین تقدیر کرده و اقدام‌های دولت در این زمینه را “به‌جا”و “مناسب” توصیف کرده بود.

در تحولی دیگر محمدرضا جلایی‌پور، از نیروهای اصلاح‌طلب، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود، خواستار حضور اصلاح‌طلبان و نیروهای مختلف در راه‌پیمایی روز قدس شد. وی در این‌باره نوشت: “امید که هنرمندان، روشنفکران، ورزشکاران، کارگران، کارفرمایان، کارمندان، دانشگاهیان، فعالان جنبش زنان، اقلیت‌های قومی و دینی، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و گروه‌های متکثر اجتماعی صدای اعتراضِ مستقل از دولت، فراجناحی، فراطبقه‌ای و فراگروهیِ جامعه‌ی ایران به این فاجعه‌ی حقوق بشری را بلندتر کنند”.

این دعوت با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و مخالفان و موافقان، مشغول بحث درباره آن هستند. برخی حضور در این راه‌پیمایی را توصیه می‌کنند و برخی دیگر مخالف حضور در آن هستند.

پیش از این و در زمان راه‌پیمایی ۲۲ بهمن - به مناسبت پیروزی انقلاب سال ۵۷ - نیز گروهی از اصلاح‌طلبان از مردم دعوت کرده بودند که در راه‌پیمایی این روز شرکت کنند. مساله‌ای که منجر به بازداشت چند ساعته‌ی برخی حاضران در مراسم شده بود.

روز قدس، نام آخرین جمعه ی ماه رمضان است؛ در این روز و پس از برگزاری نمازجمعه، راه‌پیمایی‌های سراسری در ایران در حمایت از فلسطین برگزار می‌شود.

گفته می‌شود ابراهیم یزدی - دبیرکل کنونی نهضت آزادی - پیشنهاد برگزاری چنین مراسم و تعیین این روز را به آیت‌‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی داده است.

یزدی در این‌باره گفته بود: “پس از پیروزی انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستانی از جمله آقایان کمال خرازی و علی صادقی تهرانی معاونان سیاسی و بین‌الملل اینجانب، بحث وتبادل نظر کردیم و در نتیجه پیشنهادی به بنیانگذار انقلاب ارایه کردیم که روز قدس به جای روز فلسطین در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گیرد. علت این که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کردیم به این دلیل بود که دهه آخر ماه رمضان یعنی از ۱۹ تا ۲۷ این ماه در خصوص شب قدر اختلاف‌هایی وجود دارد به همین دلیل جمعه آخر ماه رمضان پیشنهاد شد”.

گرچه مراسم برگزار شده در این روز همواره با حمایت‌های دولتی انجام می‌شود، اما در سال ۸۸ میرحسین موسوی و مهدی کروبی -دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال- از مردم خواستند که در این راه‌پیمایی شرکت کنند. دعوتی که موجب بروز درگیری‌ و بازداشت برخی معترضان شد. سر دادن شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” در این روز توسط برخی از معترضان، بعدها با انتقادات گسترده مواجه شد.

هم‌زمان نیروهای مختلف نزدیک به حکومت نیز خواستار حضور در این راه‌پیمایی شده‌اند. نمایندگان مجلس، برخی هنرمندان، فعالان سیاسی و … با صدور بیانیه یا انجام مصاحبه، از مردم دعوت کرده‌اند که در این مراسم مشارکت کنند.