چرا از ولی خداحافظی نمی کنند؟

نویسنده
مریم کاشانی

» نگرانی از نتیجه پیش بینی های خامنه ای

کیهان در خبری از قول یک نشریه امریکایی نوشت: “پیش‌بینی رهبر ایران درست بود آمریکا به وعده‌اش پایبند نیست.” در این خبر آمده بود: “این روزنامه با اشاره به پیش‌بینی «آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران مبنی بر اینکه در صورتی که اگر ایران حتی با توافق‌نامه موافقت کند آمریکا به قول خویش مبنی بر حذف تحریم‌ها پایبند نیست اشاره و تاکید می‌کند که این پیش‌بینی درست بوده و کنگره آمریکا نیز به چنین موردی اخیرا اشاره کرده است.”

 پیش از این سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه پاسداران در همایش خط قرمز گفته بود: “کل این نشست‌ها دلواپسی دارد. اگر حرف آقا در این قصه درست درنیاید که به این مذاکرات خوشبین نیستم، بایستی با ولی خداحافظی کرد. ولی‌اینکه سید حسن نصرالله پیش ا‌ش می‌آید و می‌گوید قصه‌ی سوریه تمام شده است و اسد رفتنی است. حضرت آقا بهشان می‌گوید بروید و سفت و محکم پای این قصه بایستید و این قضیه که اسد برود، اتفاق نخواهد افتاد،یکی از معجزات بود. امثال این قصه‌ها هست که اگر ولی، ولی است نباید بروید پشت صحنه بگویید، درست است که آقا گفتند ولی ما هم به هرحال حرفی داریم و تحت لوای فرمایشات حضرت آقا کار خودتان را ‌کنید. باید دلواپس و نگران باشیم.”

نگرانی از سرنوشت پیش بینی “مقام معظم رهبری” چنان بالا گرفته که حتی خطر از بین رفتن ولایت و خداحافظی با ولی نیز در میان است! حساسیت به پیش بینی خامنه ای درباره آینده مذاکرات، البته تازگی ندارد.

خامنه ای زمانی گفته بود: “تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای، با امریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آنها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.” چندی بعد حسن روحانی طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی کنایه زد که: “خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم.”

این سخنان هم نگرانی هواداران ولایت را برانگیخت. مهدی کوچک زاده، نماینده راستگرای مجلس، در اعتراض به این سخنان نوشته بود: “آقای حقوقدان! مولای ما که در دو جمله متوالی در یک پاراگراف، تناقض اینچنین آشکار ندارد و به مذاکرات خوشبین نیست.” یکی از طلاب قم هم اعتراض داشت: “جناب رئیس‌جمهور باید در سخن خود تجدید نظر کند؛ زیرا سخن او یا مغالطه است یا بی‌ادبی.” یکی دیگر از حامیان خامنه ای نیز با اشاره به سخنان روحانی نوشته بود: “آیا موعد جنگ علنی و شمشیر از رو بستنِ جبهه نفاق در برابر جبهه حق فرا رسیده است؟ “

آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز “گفتمان سازی در برابر ولی فقیه” را جرم دانسته و اعتراض کرده بود که: “رهبری در خصوص مذاکرات می‌گویند ما به این مذاکرات خوش بین نیستیم، اما برخی‌ها می‌گویند ما نسبت به آن خوش بینیم.”

حساسیت به سرنوشت پیش بینی های “ولی فقیه” همیشه یکسان نبوده است. سیدعلی خامنه ای قبلا هم پیش بینی هایی کرده که به نتیجه نرسیده، اما هواداران او از “ولی” خداحافظی نکرده اند. از جمله در در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ گفته بود: “من به شما عرض بکنم؛ فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه‌ی غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم، حرکات بیداری‌ای به وجود آمده باشد؛ این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت.”

آن بیداری که خامنه ای از آن سخن میگفت و وعده پیشروی تا قلب اروپا را داده بود، اکنون به گسترش کشتار مردم در خاورمیانه منجر شده و گروه هایی همچون داعش از آن سر برآورده است که در حال تصفیه دینی در عراق است. از طرفی دیگر رد پای این بیداری در سوریه، کشتار هزاران نفر غیر نظامی توسط دولت سوریه و مخالفان مسلح او است. با وجود وعده “مقام معظم رهبری” درباره بیداری در قلب اروپا، هنوز خبری از بیداری اسلامی در آنجا نیست.

بعد از این سخنان در سال ۱۳۹۰، گروهی از هواداران از رسیدن موج بیداری به اروپا در “یکی دو سال” آینده سخن می گفتند و از جمله نوشته بودند: “با حوادثی که در خاورمیانه و مخصوصا کشورهای شمال آفریقا که قرابت جغرافیایی با جنوب اروپا دارند، احساس نیاز به تغییر در جوانان اروپا زنده شد و زمزمه‌های تغییر در اروپا به گوش رسید، تغییرات کنونی در شمال آفریقا و خاورمیانه دریک یا دو سال آینده اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاهد حرکت‌های بنیان‌ساز و بنیان‌برانداز در کشورهای اروپایی خواهیم بود.” و دیگری معتقد بود: “واقعیت فضای منطقه حکایت از آن دارد که آنها در مصادره انقلاب ها و دستبرد به خیزش و خروش مردم در منطقه ناتوان بوده اند و جایگاه و موقعیت آنها با چالش جدی ملت ها و بیداری اسلامی روبرو است و همین مسئله کمک خواهد کرد که فراتر از منطقه نیز روحیه ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی قد بکشد و حتی تا قلب اروپا رسوخ یابد و همه اینها در گرو قدرت نرم و خیره کننده و معجزه آسای اسلام اصیل و ناب است.”

خامنه ای در یک پیش بینی دیگر که در سال ۱۳۸۳ کرده بود، خطاب به مخاطبانش گفته بود: “شما جوانها آن روز را خواهید دید که این دنیای متمدن غربی از نبود معنویت، دچار هلاکت و نابودی خواهد شد؛ از اوج توانایی ها و اقتداری که امروز از آن برخوردار است، به حضیض ذلت و ناتوانی خواهد افتاد.”

همین پیش بینی ها بود که موجب می شد برخی از هواداران آیت الله خامنه ای از فروپاشی غرب خبر می دادند. با گذشت ده سال از این پیش بینی هم نه چیزی در روابط قدرت جهان تغییر کرده و نه کسی حاضر به خداحافظی با “ولی” شده است.

فارغ از پیش بینی های بین المللی خامنه ای، علاقه خاص او به محمود احمدی نژاد و اینکه تاکید داشت “البته نظر رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.” نیز سرانجامی تلخ داشت. احمدی نژاد که به دنبال انتخاباتی مخدوش و با حمایت آشکار خامنه ای به ریاست جمهوری رسیده بود، در برابر خامنه ای قرار گرفت و چنان خشم هواداران “ولی فقیه” را برانگیخت که حتی به فکر طرح عدم کفایت و برکناری او افتادند. دفاع مکرر خامنه ای از احمدی نژاد تا روزهای آخر نیز ادامه داشت. با اینحال حتی این خطای استراتژیک خامنه ای نیز منجر به خدا حافظی از “ولی” نشده است.