جبهه‌های مختلفی علیه آمریکا
درجهان گشوده می شود

نویسنده
جلال یعقوبی

» تهدید فرماندهان سپاه پاسداران

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی، مشاور نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران طی گفتگویی اعلام کرد که پاسخ نیروهای مسلح به حمله نظامی، بدون توجه به ملاحظات دیپلماتیک خواهد بود. یدالله جوانی که به بهانه سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نادرستی سیاست “مذاکره و تهدید همزمان” سخن می‌گفت، امریکا و متحدانش را تهدید کرد که در صورت حمله نظامی، منافع آنها در تمام نقاط جهان به خطر خواهد افتاد.

یدالله جوانی به خبرگزاری مهر گفت: “بدون تردید هرگونه تجاوز احتمالی دشمن با پاسخ مواجه می‌شود و نیروهای مسلح در این رابطه، هیچ ملاحظه سیاسی و دیپلماتیکی نخواهند داشت.”

 او تاکید کرد: “ادبیات تهدید از سوی آمریکایی‌ها آنهم در کنار مذاکرات دیپلماتیک، سیاستی است که طی سالهای اخیر در قبال جمهوری اسلامی به کار گرفته‌اند که با عنوان “فشار ـ– مذاکره” از آن یاد می‌شود. آنها این سیاست را در دهه‌های مختلف و در جاهای دیگر بکار گرفته و بعضا نتیجه گرفته‌اند که از این طریق خواسته‌های خودشان را به طرف مقابل در پای میز مذاکره تحمیل کنند؛ در واقع این رویکرد، بخشی از خط مشی سیاست خارجی آنهاست و بر همین اساس، مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود آن را به شدت نکوهش کردند و به صراحت فرمودند که با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستند. “

جوانی همچنین اضافه کرد: “ توانمندی‌های ما امروز اساسا در حوزه‌هایی است که دشمن نسبت به برخی از آنها آگاه است ونسبت به برخی دیگر نیز بی‌خبر است؛ حضور آمریکایی‌ها در مناطق اطراف ما و منافع آنها، یکی از اهداف در دسترس ماست؛ از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران امروز هواداران بسیاری در سطح منطقه و جهان دارد که هرگونه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی باعث می‌شود، جبهه های مختلفی در نقاط مختلف جهان از جمله در آسیا و آفریقا و نقاط دیگر علیه ایالات متحده و منافع آن گشوده شود.”

او یادآوری کرد: “اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توانمندی‌های فرامنطقه‌ای ایران را ببینند، بهتر است نیم‌نگاهی به نتایج جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه صهیونیست‌ها داشته باشند که این فقط نشان‌دهنده بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی است و امروز هم اگر تهدیدی صورت بگیرد، منافع آمریکا از جمله ناوهای آنها در خلیج فارس، تنها یکی از اهداف ما خواهد بود.”

در هفته‌های اخیر و همزمان با تکرار اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر وجود همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی برای حل مساله پرونده اتمی، مسئولان جمهوری اسلامی از تکرار این سخنان ابراز نارضایتی کرده‌اند.

چند روز پیش جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور امریکا، بار دیگر از گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته و تاکید کرده بود که در نهایت هم تحریم‌ها بصورتی تدریجی لغو می‌شود و هم مراکز نظامی جمهوری اسلامی بازرسی خواهد شد. جان کری، وزیر خارجه امریکا هم نهم اردیبهشت ماه در گفتگویی اعلام کرد: “اگر دیدیم که آن‌ها به سمت آن (برنامه تسلیحاتی)، می‌روند، که قطعا می‌توانیم ببینیم، آنوقت می‌توانیم اگر خواستیم سریعا به تحریم‌ها بازگردیم یا فورا به سراغ گزینه نظامی برویم.”

این سخنان واکنش آیت‌الله خامنه‌ای را به دنبال داشت که در یکی از سخنرانی‌های عمومی خود گفت: “همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیّت‌های خیلی مهم و حساسی ندارند، نداریم. من نمی‌فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره‌ زیر سایه‌ تهدید را برنمی‌تابد. چرا تهدید می‌کنند؟ چرا غلط زیادی می‌کنند؟”

 او اضافه کرده بود: “می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ نظامی به ایران بکنیم؛ اولاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا- آن‌وقت هم تهدید می‌کردند - گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.”

پس از این سخنان بود که گروهی از مقامات نظامی جمهوری اسلامی حملات لفظی خود به امریکا را افزایش دادند. برای نمونه، سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود: “جنگ با ایران جهان اسلام را در مقابل آمریکا بسیج می‌کند و دشمن به خوبی نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده است.” محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران نیز تاکید کرده بود: “تهدیدات وزیر دفاع آمریکا و بعضاً اسرائیل بیشتر جنبه زوزه‌کشی از فاصله دور برای دستاورد در مذاکرات هسته‌ای است. اما آمریکا مانند گرگ دندان‌ریخته‌ای است که می‌خواهد فقط با سروصدا امتیاز بگیرد.”

سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران هم چنین واکنش نشان داده بود: “گزینه نظامی که غربی‌ها دائم از آن سخن می‌گویند، مسخره‌ای بیش نیست و آنها می‌دانند اگر گزینه نظامی مقابل جمهوری اسلامی ایران نتیجه می‌داد، بارها از آن استفاده می‌کردند اما امروز به سمت تهدیدهای دیگر و جبهه جنگ نرم معطوف شده‌اند. “

از سوی دیگر، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران نیز در مراسم نماز جمعه این شهر اعلام کرد: “هشت سال ملت بزرگ ایران با شما‌ها جنگید و با امکاناتی که شما‌ها به صدام در جنگ دادید، می‌خواهید بار دیگر شانستان را امتحان کنید تا بفهمید ملت ایران چه درسی به شما می‌دهد؛ تهدید نظامی به ایران برای شما پشیمانی ابدی دارد و به گفته امام راحل عظیم الشان ملت ایران دندانهای آمریکا را در دهانش خرد خواهد کرد.”

خشم مسئولان جمهوری اسلامی از تهدید نظامی مکرر توسط امریکا در هفته‌های اخیر شدت بیشتری داشته است. حتی گروهی از نمایندگان مجلس در طرحی ناموفق به دنبال توقف مذاکرات هسته‌ای به بهانه همین تهدیدها بودند.

در این میان، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار یادداشتی تحت عنوان “استراتژی تهدید درمقابل تهدید” نوشت: “بر اساس استراتژی تهدید در مقابل تهدید کشورمان این آمادگی را دارد در صورتی که مورد تهدید قرار بگیرد اول سپرهای موشکی «ناتو در ترکیه» را بزند و بعد به دنبال اهداف بعدی برود. نیروی دریایی ارتش براساس قوانین بین المللی در آب های آزاد حضور دارد و اگر کسی جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند این تهدید پاسخ جدی خواهد گرفت. بر اساس این استراتژی بخش مهمی از ماموریت های نیروی دریایی جمهوری اسلامی معطوف به ماموریت های فرامنطقه ای و حتی بین المللی از خلیج عدن گرفته تا مدیترانه و اقیانوس اطلس است. امروز احتمال حضور ناوگروه ایرانی در سواحل آمریکا خواب مقامات این کشور را آشفته کرده است. حضور نامشروع آمریکا در خلیج فارس مجوزی برای حضور ایران در خلیج مکزیک است.”

نویسنده این یادداشت اضافه کرده بود: “مهمترین پیامد اعلان جنگ بین کشورها ایجاد «وضعیت جنگی» است. در وضعیت جنگی حقوق صحنه درگیری و جنگ حاکم است. این را هم آمریکایی ها باید بدانند و هم مذاکره کنندگان داخلی و چنانچه آمریکا اصرار به تخاصم داشته باشد کشورمان میز مذاکره را ترک خواهد کرد و در وضعیت جنگی پاسخ زیاده خواهی ها و یک جانبه‌گرایی آمریکایی ها داده خواهد شد.”