حیدر مصلحی: با هزینه بسیار جزوه عملیات CIA را به دست آوردیم

نویسنده
مریم کاشانی

» برنامه سی چهل سال آینده آمریکا

حجت‫الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات سابق جمهوری اسلامی در تازه‫ترین گفتگوی خود خبر داد که این وزارتخانه در درون CIA عملیاتی انجام داده و جزوه‫ای صد صفحه‫ای بدست آورده است.

او به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت: “سه سال پیش در وزارت اطلاعات از درون «سی.آی.ای» جزوه‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای یافتیم و البته بابت آن بسیار هزینه کردیم، اما جالب اینجا بود که پس از مطالعه و بررسی آن 100 صفحه دیدیم که آنها برای ۳۰ و۴۰ سال آینده ما برنامه ریخته‌اند و هدف من از بیان این مطلب این بوده که بدانیم طراحی‌های دشمن برای ما یک روز و دو روز و یک سال و دو ساله نیست.” مصلحی علت این برنامه‫ریزی طولانی مدت سی‫آی‫ای برای نظام را هم توضیح داد: “وقتی جمعیت کف خیابان برای وداع و تشییع ۲۷۰ شهید را می‌بینیم، همان جمعیتی که هیچ کس پیش‌بینی حضورش را نمی‌کرد، چه انتظاری داریم که دشمن چگونه طراحی کند؟ دشمن می‌بیند که این ملت پا بر رکاب ولایت‌فقیه بوده و از همین حیث برنامه‌های ۳۰ و ۴۰ ساله برای ما می‌ریزد.”

حجت‫الاسلام حیدر مصلحی از “هزینه بسیار” برای دریافت این جزوه صد صفحه‫ای هم سخن گفته و مدعی شده که آن را از داخل CIA بدست آورده است. جزوه‫ای که برنامه “۳۰ و ۴۰ سال آینده” دشمنان درباره نظام را نشان می‫دهد. حیدر مصلحی وزیر مورد تایید سیدعلی خامنه‫ای در وزارت اطلاعات بوده و هنوز هم راستگرایان تندرو از دوران وزارت او با حسرت سخن می‫گویند. در دوران وزارت او اخبار متعددی از عملیات‫های جیمز باندی وزارت اطلاعات منتشر شد. از جمله این اقدامات، دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان ایران است که مدعی بودند با عملیات جنگنده‫های سپاه انجام شده اما بعدها گفته شد که سازمان اطلاعاتی پاکستان او را دست بسته تحویل ایران داده است. البته در آن زمان ادعا شده بود که وزارت اطلاعات عملیات‫هایی داخل خاک امریکا هم دارد. یکی از این عملیات‫ها در ماجرای شهرام امیری بوجود آمد و منجربه کشف شماره دو خودروی متعلق به سازمان سیا هم شد.گفته می‫شد که امیری از جمله متخصصان هسته‫ای است که در زمان سفر حج توسط امریکایی‫ها ربوده شده است.

پس از چند ماه جنجال بر سر ناپدید شدن او، شهرام امیری با انتشار چند ویدئو بر روی یوتیوب که نشان می داد داخل خاک امریکا از دست نیروهای امریکایی فرار کرده، زمینه بازگشتش به ایران را فراهم کرد. او در یکی از این این ویدئوها می‫گفت که در ایالت ویرجینیا از دست ماموران امنیتی امریکا فرار کرده و در یک جای امن در حال تهیه ویدئو هست! امیری حتی در یکی از این ویدئوها با سیمای جمهوری اسلامی هم مصاحب کرده بود. او در این فیلم‫ها ادعا می کرد که توسط CIA و استخبارات عربستان دزدیده شده است. در تیرماه سال ۱۳۸۹، شهرام امیری به ایران بازگشت. در آن زمان سخنگوی وزارت خارجه رسما امریکا را متهم به ربایش امیری کرده و نوید بازگشت او به ایران را داده بود.

امیری بعد از بازگشت به ایران مثل قهرمانان مورد استقبال قرار گرفت و در گفتگو با خبرنگاران از دستگاههای امنیتی به خاطر “تلاش برای آزاد سازی” خود قدردانی کرده و گفته بود: “این اقدامات نشان داد که سیستم اطلاعاتی آمریکا یک سیستم پوشالی بیش نیست و می‌توان بر این غول استکباری غلبه کرد.” او درباره شایعه تهدید خانواده اش از سوی جمهوری اسلامی هم گفته بود: “حتی تهدید خانواده ام را از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و آن را به عنوان شرطی برای بازگشت بنده عنوان کردند اما هیچگاه چنین نبوده و پس از ربایش بنده خانواده ام تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است.” اتفاقا این تکذیبیه نشان می‫داد که ماجرا از چه قرار است.

گفته می‫شد که تمام این سناریو توسط وزارت اطلاعات و زیر نظر حیدر مصلحی طراحی شد، تا شهرام امیری که به امریکا پناهنده شده بود، به ایران بازگردانده شود. در همان زمان یک مقام ارشد آمریکایی به بی بی سی گفته بود: “او اطلاعات مفیدی به ایالات متحده داد. ایران حالا او را در اختیار دارد. (این وضع) از نظر برد و باخت، قابل مقایسه هم نیست.” بعد از این هیاهو، شهرام امیری ناپدید شد و در سال‫های بعد نیز گفته شد که پس از ماه‫ها زندان انفرادی و بازجویی‫های شدید، به ده سال زندان و پنج سال تبعید محکوم شده است.

در این میان اما آنچه جالب توجه بود، اطلاعاتی بود که وزارت اطلاعات مدعی شد توسط شهرام امیری از درون امریکا بدست آورده است. مهمترین این موارد “۲ شماره پلاک متعلق به خودروهای سیا” عنوان شده بود! در آن زمان یک مقام آگاه امنیتی طی گفتگویی اعلام کرده بود: “به دلیل آنکه اطلاعات شهرام امیری به خاطر فشردگی زمانی و ملاحظات خاص از طریق ارتباط از راه دور قابل دریافت نبود، در بازگشت به میهن اسلامی این اطلاعات منتقل شد و دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون جزئیات ارزشمندی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اختیار دارند که پیروزی بسیار بزرگی است.”

البته سناریوهای عمومی و “قابل توجه” اجرا شده توسط وزارت اطلاعات در زمان حیدر مصلحی بیش از این مورد است که بخشی از آنها بعد از اعتراض های گسترده در سال ۱۳۸۸ اجرا شد. با اینهمه تا امروز، کشف ۲ شماره پلاک متعلق به خودروهای سیا از جمله مهمترین عملیات‫های موفق اطلاعاتی جمهوری اسلامی محسوب می‫شد. دیروز اما با نشت اطلاعات جدید توسط حجت‫الاسلام مصلحی، به نظر می‫رسد که می توان رتبه اول در عملیات‫های امنیتی را متعلق به کشف جزوه صد صفحه‫ای از درون سیا دانست.