روحانی اصولگراست، ما انتخابات را بردیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز:

با گذشت بیش از سه هفته از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، چهره های شاخص جریان اصولگرا همچنان حاضر به پذیرش شکست جریان متبوع خود در انتخابات نیستند و در مقابل به تلاش برای مصادره حسن روحانی و آرای مردمی به او ادامه میدهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این جمله است که در مصاحبه با “روز” می گوید مردم به اصولگرایان رای داده اند و حسن روحانی جزو اصولگرایان است.

سیدحسن نقوی حسینی قبول ندارد که کاندیداهای اصولگرا در انتخابات اخیر شکست خورده اند و اصولگرایان را پیروز انتخابات میخواند.

پیشتر حسین شریعتمداری هم در سرمقاله ای در روزنامه کیهان مدعی پیروزی گفتمان اصولگرایی در انتخابات اخیر شده و نوشته بود که مدعیان اصلاحات شکست سختی را متحمل شده‌اند. اصلاح‌طلبان این شکست را از قبل پیش‌بینی می‌کردند و به همین علت نامزد اختصاصی خود را برای پیشگیری از وزن‌کشی در انتخابات، مجبور به کناره‌گیری کردند.

از احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری گرفته تا اسدالله بادامچیان، چهره شاخص موتلفه اسلامی و مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور و دیگر چهره های جناح راست نیز در اظهارات و سخنرانی های خود، حسن روحانی را فردی اصولگرا و پیروزی او را پیروزی جریان اصولگرا عنوان کرده اند.

مصادره حسن روحانی توسط اصولگرایان تا بدانجا پیش رفته که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به روزنامه شرق گفته است: به اصولگرایان تبریک می گویم که پس از پیروزی روحانی متوجه اصولگرا بودن او شدند.

آن سوتر روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از این برخورد نوشته است: به موازات تلاش‌های کسانی که درصدد مصادره انقلاب و نظام هستند، یک جریان سیاسی دیگر نیز درصدد مصادره آراء مردم و موفقیت و پیروزی رئیس‌جمهور منتخب است. افراد این جریان، در گفته‌ها، نوشته‌ها و مطالبات خود، به سهم‌خواهی روی آورده‌اند و می‌خواهند به موقعیت و مقام و جایگاهی برسند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز که از معدود چهره های اصولگرایی بود که از حسن روحانی در انتخابات اخیر حمایت کرده و گفته بود به او رای خواهد داد درباره مصادره به مطلوب حسن روحانی از سوی اصولگرایان به روزنامه بهار گفته است: این یک تلاش مذبوحانه است. آنها برای سرپوش گذاشتن بر روی این شکست این گونه تحلیل می​کنند. ما که یادمان نرفته همین آقایان، روحانی را از ساکتان فتنه می‌نامیدند و وقتی که من گفتم که رئیس جمهور آینده بهتر است از ساکتان فتنه باشد، اسباب تعجب عدهای و اسباب مزاح برخی شد و این حرف مرا عجیب تلقی کردند در حالی که این پیش بینی به حقیقت پیوست.

او افزوده: بهتر است این افراد به جای سرپوش گذاشتن بر این شکست، به فکر اصلاح ضعف​های تفکر و رفتار خودشان باشند. اتفاقا به عقیده من پیروزی آقای روحانی تا حد زیادی مرهون رفتار چنین افرادی است و ایشان باید از این افراد خیلی ممنون باشند. مثلا آقای خاتمی را وطن‌فروش و ستون پنجم دشمن و مفسد فی‌الارض می‌نامیدند و توهین‌های زیادی هم به آقای هاشمی می‌کرد و اکنون کاندیدای مورد نظر این دو نفر پیروز شده است. معلوم می‌شود که رشد اجتماعی و سیاسی مردم بسیار بالاست خصوصاً اگر حملات و تخریب​های صدا و سیما و برخی رسانه‌های دیگر را نیز به آن اضافه کنیم. در واقع کار مردم شبیه ادبی بود که لقمان آموخت. به لقمان گفتند ادب از که آموختی، گفت از بی‌ادبان، چون زشتی کار آنها را دیدم و دانستم که نباید بی‌ادبی کنم. مردم هم درست برخلاف رفتار این رسانه‌ها عمل کردند.

و اکنون سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با ارائه تعریفی از جریان اصولگرایی، دایره این طیف سیاسی را گسترده تر میکند و همه کسانی را که به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند،جزو اردوگاه اصولگرایان میخواند. او معیار اصولگرا بودن را در تایید یا رد صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان هم میداند.

مصاحبه “روز” با سیدحسن نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ذیل می آید. پیش از این برای مصاحبه به وی زنگ زده بودم. او که قبلا با روز مصاحبه کرده بود، این بار گفت: باید بپرسم که با شما مصاحبه بکنم یانه. و لابد پرسیده که این بار می گوید: خب بفرمایید.

 

در رابطه با شکایت دولت از چند تن از نمایندگان مجلس به قوه قضائیه و…

من در این رابطه صحبت نمی کنم.

 

به چه دلیلی؟

دلیلی ندارد.

 

سئوال من درباره مناسبات دولت و مجلس در این ماهها و هفته های پایانی عمر دولت است که به نظر می رسد اختلافات به سطح دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات کشیده؛ مجلس از دولت شکایت کرده، دولت از نمایندگان مجلس و..

من کلا درباره این دولت صحبت نمی کنم حاج خانم.

 

این دولت، دولت مورد حمایت اصولگرایان بود و با حمایت اصولگرایان روی کار آمد، اما نتیجه انتخابات اخیر شکست اصولگرایان بود و مردم به اصولگرایان رای ندادند. ارزیابی شما چیست؟

مگر روحانی اصولگرا نیست؟

 

شما میخواهید بگویید آقای روحانی اصولگراست؟

بله از نظر ما آقای روحانی جزو اصولگرایان هست.

 

ولی کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات افراد دیگری بودند و اصولگرایان از آقای روحانی حمایت نکردند. سئوال این است که اگر جزو اصولگرایان بود چرا از او حمایت نکردید، همچون سه کاندیدای دیگر اصولگرا.

اصولگرایی مگر حزب است؟ مقام معظم رهبری فرمودند اصولگرا کسی است که به اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و آرمان های حضرت امام اعتقاد دارد؛ این اصولگرایی است. آقای روحانی به اینها اعتقاد ندارد؟ او خیلی قوی تر از دیگران به اینها اعتقاد دارد. اصولگرایی حزب و گروه نیست که کاندیدایی داشته باشد، اصولگرایی یک طیف است.

 

آقای نقوی در انتخابات اخیر اصلاح طلبان رسما از آقای روحانی حمایت کردند و اصولگرایان سه کاندیدای..

نه خیر به هیچ عنوان اینطور نیست کاندیدای اصلاح طلبان، آقای عارف بود. آقای عارف هم وقتی انصراف داد به نفع هیچ کسی انصراف نداد، ستادهای انتخاباتش را تعطیل کرد و به کسی نگفت از چه کسی حمایت کنید. خود آقای روحانی هم فرموده اند که من اصلاح طلب نیستم.

 

البته ایشان گفته اند که وامدار هیچ حزب و گروهی نیستند و مستقل هستند یعنی اصولگرا هم نیستند.

خانم مگر اصولگرایی حزب و گروه است؟ اصولگرایی یک تفکر و اعتقاداتی است.

 

همین تفکر که می فرمایید در انتخابات از کاندیداهایی حمایت کرد که روی هم رفته مجموع آرای شان از آقای روحانی کمتر بود. این بدین معنی است که مردم به اصولگرایان رای ندادند. چرا نمی خواهید شکست در انتخابات را بپذیرید؟

اصولگرایی همان است که مقام معظم رهبری تعریف فرموده و هر کس این آرمان ها را قبول دارد اصولگرا است، حالا شما میخواهید بگویید ایشان اصولگرا نیست، شما که وکیل ایشان نیستید.

 

آقای روحانی گفته اند که مستقل هستند و.. ولی در عین حال در انتخابات کاندیدای رسمی اصلاح طلبان بودند و برخی تحلیل گران معتقدند حمایت آقای هاشمی و آقای خاتمی در آرای آقای روحانی تاثیرگذار بود.

نه خیر خانم محترم دروغ به آقای روحانی نبندید. ایشان اعلام کرده اند بنده وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم چون کاندیدای مستقل بوده ام. شما چطور میگویید کاندیدای اصلاح طلبان بوده؟

 

یعنی شما میخواهید بگویید نبوده و اصلاح طلبان و آقای هاشمی و آقای خاتمی از او حمایت نکردند؟

نه خیر نبوده. اینکه چه کسی از چه کسی حمایت کرد به خودش برمیگردد، کاندیدا باید بگوید که کاندیدای کیست.

 

اصلا اصلاح طلبان به کنار. سئوال این است که اصولگرایان به چه دلیلی شکست خوردند؟ و چرا به جای پذیرش شکست در راستای مصادره آقای روحانی و آرای او تلاش می کنند.

اصولگرایان پیروز شدند در این انتخابات. در این انتخابات ملت ایران پیروز شد. در این انتخابات غربی ها شکست خوردند، دشمن ما شکست خورد، ضد انقلاب ها شکست خوردند، لیبرال ها شکست خوردند و کسانی که فکر میکردند می توانند ازاین انتخابات آب گل آلود بسازند و سواستفاده کنند آنها شکست خوردند. مردم به اصولگرایان رای دادند. پیروز انتخابات مردم و اصولگرایان هستند.

 

شما میگویید اصولگرایان پیروز شدند اما سه کاندیدای رسمی اصولگراها شکست خوردند.

این را شما میگویید. چه کسی گفته سه کاندیدا؟

 

آقای نقوی این را دیگر رسما اعلام کردند و همه میدانند. یعنی شما میخواهید بگویید آقایان جلیلی، ولایتی و قالیباف کاندیدای اصولگرایان نبودند؟

خانم محترم اصولگرایی یک طیف است. همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی، در چارچوب جمهوری اسلامی ایران احراز صلاحیت می شوند اصولگرا هستند. اگر اصولگرا نباشند که به نظام اعتقاد ندارند.

 

یعنی اصلاح طلبان هم که به اصولی که شما نام می برید اعتقاد دارند با این تعریف شما اصولگرا محسوب می شوند؟ مثلا آقای خاتمی یا حتی آقای هاشمی که به این اصولی که میگویید اعتقاد دارد.

آنها که تایید صلاحیت نشدند. من از آنهایی میگویم که احراز صلاحیت شدند.

 

با این تعریف شما آقای عارف هم اصولگراست. اما آقای خاتمی که کاندیدا نشده بود؟

خب نشدند دیگر، خودشان میدانند قضیه چیست که نشدند. فتنه گران، اصولگرا نیستند.

 

یعنی شما آقای خاتمی و آقای هاشمی را فتنه گر میدانید؟

اینطور سئوال نکنید اگر اینطور سئوال کنید با شما گفتگو نخواهم کرد.

 

من از صحبت های خود شما سئوال کردم و..

من چه زمانی گفتم آقای هاشمی اصولگرا است یا نیست که شما اینطور سئوال می کنید؟ من گفتم کسانی که فتنه کردند اصولگرا نیستند، هر کسی میخواهد باشد.

 

آقای نقوی شما مختصاتی را برای اصولگرایی بر می شمرید، از سوی دیگر می گویید کسانی که احراز صلاحیت شدند اصولگرا هستند و بعد می گویید فتنه گران، اصولگرا نیستند یعنی آقای هاشمی آن مختصاتی که برشمردید از اعتقاد به نظام و.. را ندارد یا اینکه فتنه گر است و رد صلاحیت شده و..

خداحافظ خانم.