آمریکا، موساد و MI6 در مرز‌های ایران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار فرمانده سپاه و نماینده مجلس

همزمان با مطرح شدن احتمال حمله نظامی کشورهای غربی به ایران، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و یک نماینده اصولگرای مجلس اعلام کرده‌اند که بر اساس بررسی‌های انجام شده دستگاه اطلاعاتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در نوار مرزی پنج کشور همسایه ایران پایگاه‌های جاسوسی دارند.

سرهنگ حمید احمدی، از فرماندهان نیروی زمینی سپاه با وجود گذشت چند ماه از توقف درگیری‌های نظامی با پژاک، یک بار دیگر با گشودن این پرونده از توطئه آمریکایی در مرزهای کردستان خبرداده و تاکید کرده است در صورتی که نیروهای نظامی این حزب مخالف جمهوری اسلامی به صورت کامل مرز‌ها را تخلیه نکنند، عملیات نظامی علیه آن‌ها تا برقراری امنیت صد در صد ادامه خواهد داشت.

 

پایگاه‌های جاسوسی در مرز‌ها

همزمان زهره الهیان، نماینده تندروی مجلس هم با اشاره به آنچه “اقدامات گروهک‌های تروریستی” خوانده، از استقرار نیروهای دستگاه امنیتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در نوار مرزی خبرداده و گفته این پایگاه‌ها«مسئولیت هدایت گروهک‌های تروریستی و حتی خرابکاری و جاسوسی علیه شهروندان و نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارند.»

عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان کشورهایی هستند که این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی است سیا، موساد و 6MI در مرزهای آن‌ها با ایران مستقر شده‌اند.

زهره الهیان در مصاحبه‌ای دیگر با خبرگزاری فارس، با اشاره به “۱۰۰ سند خدشه‌ ناپذیر جمهوری اسلامی درباره اقدامات تروریستی آمریکا” گفته است: “پس از آنکه در جریان فتنه ۸۸، آمریکا موفق نشد به اهداف خود برسد، برای ایجاد عملیات خرابکارانه و ترور با همکاری موساد، سیا و 6MI برنامه‌ریزی‌هایی داشت که بمب‌گذاری در استان سیستان‌ و بلوچستان و همچنین ترور دانشمندان هسته‌ای نمو‌نه‌هایی از این برنامه‌هاست.”

 این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرده است که پیگیری‌های لازم در این زمینه از سوی جمهوری اسلامی صورت بگیرد.

سرهنگ حمید احمدی، سخنگوی نیروی زمینی سپاه در عملیات شمالغرب هم در همین راستا گفته است: “آمریکایی‌ها در منطقه در حال طراحی توطئه‌ای علیه نظام ما هستند که خیلی از شواهد موجود مانند گسترش آن‌ها در مرزهای ما و اصرار آن‌ها بر ماندن در برخی ارتفاعات مرزی ایران ازجمله این نشانه‌ها بود.”

این فرمانده سپاه می‌گوید همین دلیل “برخورد قاطع” با پژاک در ماه‌های گذشته و تصمیم سپاه برای عوض کردن نتیجه بازی و “خفه کردن این توطئه در نطفه” بوده است.

اشاره سرهنگ احمدی به درگیری‌های چند ماه گذشته میان سپاه پاسداران و پژاک، حزب مسلح مخالف جمهوری اسلامی در مرزهای مشترک کردستان عراق است که بعد از مداخله مستقیم مقامات اقلیم کردستان و اعلام آتش بس پژاک به صورت موقت از سوی دو طرف متوقف شد.

پایان جنگ نظامی سپاه و پژاک تا چندهفته باعث تشدید جنگ سرد رسانه‌ای میان آن‌ها شد؛ جنگی که به نظر می‌رسد اینک با اظهارات سخنگوی نیروی زمینی سپاه در عملیات شمالغرب کشور بعد از سکوت چند هفته‌ای وارد مرحله دیگری شده است.

 

آزادی؛ تفاوت مشکلات کردها در ایران و ترکیه

سرهنگ حمید احمدی در گفتگو با فارس،خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی، با اشاره به عملکرد سازمان متبوع خود در مقابله با پژاک به مقایسه نوع برخورد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ترکیه در برابر احزاب پژاک و پ ک ک، که مسلح و مخالف دو کشور هستند، گفته است: “نمی‌شود شرایط کردستان ایران را با شرایط کردستان ترکیه یکی دانست. ما در کردستان کشورمان هیچ مشکلی با مردم نداریم و مردم از آزادی‌های کاملی برخوردارند و نیروهای کرد ما نیز در سپاه و بسیج مشغول فعالیت هستند.”

پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان، یکی از اصلیترین مخالفان حکومت ترکیه است. گفته می‌شود پژاک، حزب حیات آزاد کردستان نیز شاخه ایرانی پ ک ک است، اما دو حزب این موضوع را رد می‌کنند.

در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، همزمان با درگیری‌های سپاه و پژاک و بعد از آن، رسانه‌های پ ک ک و ترکیه خبر از انجام عملیات سنگین نظامی علیه یکدیگر داده‌اند.

فرمانده ارشد سپاه اینک با تاکید بر اینکه “مشکل ترکیه چیز دیگری است و پ. ک. ک سالهاست با آن درگیر است”، می‌گوید: “ضد انقلاب بهانه‌ای برای تحریک مردم در کردستان ایران ندارد چراکه مردم فهمیده‌اند که برای نظام اسلامی، کرد، فارس، ترک و بلوچ فرقی ندارد و به اندازه توان خود همه جا کار می‌کند و به طور همگون کشور را پیش‌ برده است.”

سردار عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه هم ماه گذشته از توانایی نظامی پ ک ک سخن گفته و روزنامه کیهان نیز در یکی از سرمقاله‌های خود بر “مردمی” بودن این حزب کُرد و در برابر “تروریست بودن” پژاک تاکید کرده بود.

برخی از تحلیگران سیاسی معتقدند انعطاف همزمان پ ک ک و جمهوری اسلامی در برابر یکدیگر، به اختلافات سیاسی جمهوری اسلامی و ترکیه در خصوص تحولات اخیر سوریه مرتبط است.

 

مشکل اصلی؛ حضور ضد انقلاب در کردستان

احمدی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فارس در مورد دلیل آنچه “سرکوب قاطع پژاک” توسط نیروهای سپاه خوانده شده، گفته است: “آن‌ها تعدادی شرور و تروریست مستقر در چند نقطه بودند که پیوندی با مردم نداشتند و ما از خود مردم منطقه علیه آن‌ها استفاده کردیم، اما این موضوع در ترکیه متفاوت است.”

او در ادامه با اشاره به تحرک آمریکا در مرز‌ها ضمن تاکید مجدد بر عملیات علیه پژاک گفته است: “با این اقدام، دشمنان نظام و بخصوص غربی‌ها فهمیدند که ما در راستای حفظ امنیت مردم و مناطق کشور به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم.”

سخنگوی عملیات نیروی زمینی سپاه در شمالغرب به موضوع امنیت در منطقه کردستان هم اشاره کرده و گفته است: “در کردستان مشکلاتی از قبیل دزدی و فساد اخلاقی بسیار کم داشتیم و مشکل اصلی ما با ضدانقلاب بود که با سرکوب آن‌ها، آمار ناامنی در کردستان نسبت به سایر نقاط کشور خیلی پایین‌تر آمد.”

احمدی در کنار تهدید دوباره پژاک در صورت عدم ترک کامل منطقه به موضوع خروج نیروهای آمریکایی‌ها از عراق اشاره کرده است: “آمریکایی‌ها به قدری دچار مشکلات داخلی هستند که در حال فرار از منطقه‌اند. آن‌ها دنبال بهانه‌ای می‌گردند که سریع از منطقه خارج شده و یگان‌های زرهیشان را از طریق کویت خارج کنند.”

به گفته این فرمانده ارشد سپاه پاسداران حضور آمریکایی‌ها در مرزهای ایران به مدت ۱۰ سال هیچ لطمه‌ای به جمهوری اسلامی نزده است.

گشودن مجدد پرونده درگیری با پژاک و ادعای حضور نیروهای امنیتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در مرزهای کشور از سوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و فرمانده نیروی زمینی سپاه در شرایطی روی می‌دهد که در هفته‌های گذشته پس از طرح “توطئه ترور”سفیر عربستان سعودی از سوی آمریکا و بعد از آن استقرار ناوگان جدید دریایی این کشور در خلیج فارس، گمانه‌هایی مبنی بر دخالت نظامی کشورهای غربی علیه ایران مطرح شده است؛ موضوعی که واکنش شدید مقامات و مسئولان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی را برانگیخته است.