آمادگی مشایی برای شهادت تکذیب شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» توسط دفتر ریاست جمهوری

دفتر ریاست جمهوری برای چندمین بار، سخنان منتسب به اسفندیار رحیم مشایی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری را تکذیب کرد. در اطلاعیه مرکز روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری، اصل موضوع کاندیداتوری احتمالی رحیم مشایی در انتخابات آینده تأیید یا تکذیب نشده، اما سخنان منتشر شده به نقل از او در برخی رسانه ها درباره قطعی بودن این مسئله و حتی آمادگی رحیم مشایی برای شهادت “کذب محض” عنوان شده است.

تعدادی از سایت های خبری در هفته گذشته مدعی شدند که رئیس دفتر محمود احمدی نژاد اخیرا در دیداری با مازندرانی های مقیم تهران، از قطعی بودن نامزدی خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده و گفته که هیچ کس نمی تواند جلوی من را بگیرد.

بر اساس این گزارش در این دیدار علی اکبر طاهایی استاندار مازندران نیز حضور داشته و رحیم مشایی با بیان اینکه “بهترین دفاع حمله است” خطاب به حاضران گفته است: “قصد داریم در این 6 ماه آخر دولت مدام حمله کنیم و دیگر با هیچ کس رودربایستی نداریم.”

همچنین به نقل از رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام شده همانگونه که احمدی نژاد گفته “خود را برای شهادت آماده کرده ام، ما هم خود را برای شهادت آماده کرده ایم.”

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری، این خبر را “از اساس کذب محض” دانسته و افزوده که “هیچ پایه و اساسی ندارد”.

در اطلاعیه این مرکز تأکید شده که رحیم مشایی “در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچگونه اظهار نظر و موضعگیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری نداشته است.”

به نظر می آید اشاره روابط عمومی دفتر احمدی نژاد درباره “کاندیدای دیگر” ناظر به آن بخش از سخنان منتشر شده به نقل از مشایی است که در آن گفته شده بود “به این راحتی دولت یازدهم را دست قالیباف نمی دهیم.”

 

برای به حاشیه بردن تبرئه مداحان

مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور، انتشار اینگونه “اخبار کذب و شایعه پراکنی ها” را “ادامه سناریوسازی های تکراری عده ای خاص علیه دولت” عنوان کرده و افزوده که “تهیه کنندگان این خبر مجعول، در ضمن تلاش برای تبلیغ به نفع کاندیدایی خاص، بدنبال تحت الشعاع قرار دادن و به حاشیه راندن رأی تامل برانگیز صادر شده درخصوص دو نفر از توهین کنندگان به رئیس جمهور محترم و رییس دفتر ایشان طی روزهای اخیر، بوده اند.”

اسفندیار رحیم مشایی بیش از یک سال پیش از منصور ارضی به اتهام “توهین و افترا و تحریک به قتل رئیس دفتر رئیس جمهور” و از سعید حدادیان به اتهام توهین به مقام های دولتی شکایت کرده بود.

این دو از مشهورترین و بانفوذترین مداحان ایران نزدیک به بیت رهبری و آیت الله خامنه ای هستند.

منصور ارضی که بر اساس گزارش ها شلوغ ترین مراسم روضه خوانی در پایتخت را در مسجد ارگ تهران برگزار می کند، سال گذشته در مراسم شب قدر درباره رحیم مشایی گفته بود: “فعلا قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم.”

او علیرغم بیان این سخنان، توسط دادگاه از اتهام تحریک به قتل مشایی تبرئه شد.

سعید حدادیان نیز در یک جلسه عزاداری، رئیس دفتر احمدی نژاد را به “عورت” او تشبیه کرده و گفته بود: “آدم هم اول در بهشت بود و مقام و جایگاهی داشت. اما کار بیجایی کرد که باعث شد عورتش نمایان شود و دیگر در بهشت جایی نداشته باشد. بعدهم بیرونش کردند. سوال ما از آقای احمدی نژاد این است که ایشان کدام گندم را خورده که این گونه عورتش بیرون زده؟”

او  خطاب به احمدی نژاد افزوده بود که “حزب اللهی ها دیگر ساکت نمی نشینند و بموقع خود این عورت زشت را قطع می کنند و دور می اندازند”.

حدادیان نیز بابت این سخنان به 50 هزار تومان جریمه نقدی قابل تجدیدنظرخواهی محکوم شد.

علی اصغر حسینی، وکیل مدافع رئیس دفتر احمدی نژاد در واکنش به احکام صادرشده گفت: “در حالی که من توقع داشتم مهندس مشایی از بابت صدور این حکم تعجب کرده و ابراز ناراحتی کنند ولی در کمال ناباوری خیلی هم خوشحال شدند و گفتند که من از طرح این شکایت به دنبال همین نتیجه بودم و امیدوارم که مردم هم پیام این حکم را دریافت کرده باشند.”

 

کاندیدای احمدی نژاد؟

در ماه های گذشته تعدادی از اصولگرایان منتقد دولت گفته اند که محمود احمدی نژاد مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که پس از دو دوره مسئولیت جای خود را به دمیتری مدودف داد و سپس مجددا خود به ریاست جمهوری رسید، در اندیشه ادامه حضور در مدیریت قوه مجریه است.

بر اساس این ادعا، احمدی نژاد قصد دارد زمینه پیروزی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را فراهم کند تا به عنوان معاون وی در دستگاه اجرایی حضور داشته باشد و امکان کاندیدا شدن در انتخابات سال ۱۳۹۶ را بیابد.

پیش از این محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس و از چهره های شاخص اصولگرا خطاب به احمدی نژاد گفته بود: “رئیس جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و از مقام های ارشد نظام نیز در همین خصوص گفته بود: “دولت نباید فکر کند که کاندیدایش در انتخابات ریاست جمهوری رای می‌آورد.”

دفتر ریاست جمهوری ایران و محمود احمدی نژاد تاکنون بارها این موضوع را تکذیب کرده اند.

در اطلاعیه اخیر دفتر ریاست جمهوری آمده که “توسل به خبرسازی های دروغین و اینگونه اقدامات غیر اخلاقی برای عاملان آن هیچ گونه نتیجه ای نخواهد داشت، همچنان که تاکنون نیز نداشته است چرا که مردم، با بصیرت و هوشیاری، تمام تحرکات را تحت نظر دارند و همواره بدون توجه به فضا سازی های کاذب، بهترین واکنش را نشان داده اند و دولت هم به رأی و نظر مردم، احترام قائل است.”

این در حالی است که نام اسفندیار رحیم مشایی به عنوان یک کاندیدای بالقوه انتخابات آینده ریاست جمهوری در نظرسنجی های انتخاباتی حضور دارد و از جمله نتایج یک نظرسنجی روزنامه دولتی ایران که روز دوشنبه هشتم آبان منتشر شد نشان می‌دهد که او گزینه نخست شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده‌ است.

شبکه ایران، سایت خبری وابسته به روزنامه دولتی ایران، می گوید که که این نظرسنجی متعلق به یک مرکز مطالعات ملی است و در هفته پایانی مهرماه سال ۹۱، در مناطق ۲۲ گانه تهران انجام شده است.

از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان نزدیک ترین فرد به محمود احمدی نژاد و مشاور ویژه رئیس جمهور که قابلیت های خاصی در تأثیرگذاری بر نظرات و تصمیم گیری های وی دارد نام برده می شود.

مشایی در دولت نهم رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بود و در دولت دوم وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد که این مسئله واکنش های تندی را در میان اصولگرایان منتقد دولت، روحانیون ارشد و حتی مراجع تقلید به دنبال آورد.

رهبر جمهوری اسلامی با این انتصاب مخالفت کرد اما احمدی نژاد پس از انتشار عمومی درخواست مکتوب آیت الله خامنه ای، خواسته او را با تاخیر پذیرفت و سپس رحیم مشایی را به ریاست دفتر خود منصوب کرد.

رحیم مشایی با سخنانی درباره رابطه میان مردم ایران و اسرائیل و “دوستی میان ملت دو کشور” و همچنین “به پایان رسیدن عصر اسلامگرایی” از چهره های جنجالی دولت احمدی نژاد است.

اصولگرایان منتقد دولت، از مشایی به عنوان رهبر “جریان انحرافی” نام می برند و معتقدند او مرد پشت پرده فساد مالی، اقتصادی و سیاسی در دولت احمدی نژاد است.