تمایل تهران به ادامه مذاکرات هسته ای

نویسنده

» گزارش جروزالم پست از اظهارات سفیر ایران در روسیه

سفیر ایران در روسیه گفته است تهران انتظار دارد مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی با رویکردی سازنده ادامه پیدا کند. محمود رضا سجادی می گوید ایران انتظار دارد که کشورهای عضو ۱+۵ رفتار سازنده ای در پیش گیرند.

به گفته سجادی تهران امیدوار است که انتخاب مجدد پرزیدنت باراک اوباما به این مهم کمک کند که” رفتار ایالات متحده در قبال ایران تغییر کند و این کشور رویکردی منطقی تری را انتخاب کند.”

سجادی در یک کنفرانس خبری گفته: “امیدوار هستیم اوباما به وعده هایی که در دور نخست ریاست جمهوری ای اش پیرامون پرونده اتمی ایران داده است عمل کند.”

قدرت های ۱+۵ قرار است روز چهارشنبه طی نشستی پیرامون استراتژی مذاکره با ایران به بحث بنشینند.

هفته گذشته سرگئی ریباکوف – معاون وزیر خارجه روسیه خواستار از سرگیری مذاکرات هسته ای شد.

وی مواضع خود را دیدار با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در تهران مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا وی گفته است که این مذاکرات همچنین می تواند شامل به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران باشد.

سه دور مذاکرات هسته ای با ایران که از ماه آوریل آغاز شد در حل بحران برنامه اتمی ایران ناکام ماند. قدرت های غربی و اسرائیل می گویند ایران در پی گسترش توانایی ساخت سلاح اتمی است. آخرین دور مذاکرات در ماه ژوئن به بن بست رسید.

برخی تحلیل گران می گویند بحران کنونی در نوار غزه ممکن است مانع از برگزاری مذاکرات آتی شود.

اسکات لوکاس کارشناس مسائل ایران در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا و موسس سایت EAWorldview روز دوشنبه به جورزالیم پست گفت که رژیم ایران برای مذاکرات جدید اتمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵بسیار جدی است. اما می گوید: “بحران غزه اما و اگر ایجاد کرده است.”

این اظهارات در حالی مطرح می شود که آژانس به تازگی گزارش فصلی خود در قبال برنامه اتمی ایران را منتشر کرده است. ایران قرار است روز ۱۳ دسامبر همزمان با بازرسی نمایندگان آژانس از تاسیسات هسته ای مذاکرات با آژانس بین المللی را از سر بگیرد.

گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران سانتریفیوژ های بیشتری به سایت زیرزمینی فردو و نطنز اضافه کرده است، گرچه تعداد سانتریفیوژهایی که فعال هستند تغییر نکرده است. هر دوی این سایت به طور مرتب تحت بازرسی بازرسان آژانس قرار گرفته اند.

چند هفته پیش از انتشار گزارش آژانس، به ویژه در روزهای پس از انتخاب مجدد باراک اوباما ایران پیام های متفاوتی از تمایل خود مبنی برای ادامه مذاکرات هسته ای و همچنین مذاکره مستقیم با واشنگتن فرستاد.

برخی از چهره های ارشد محافظه کاران از جمله آیت الله صادق لاریجانی – رئیس قوه قضائیه ایران – خوش بینی محتاطانه ای در این خصوص بروز داده اند.

اوایل این ماه لاریجانی مذاکره مستقیم با ایالات متحده بر سر برنامه اتمی را رد نکرد اما هشدار داد برقراری رابطه میان ایران و واشنگتن آسان نیست.

در همین حال مقام های نظامی ایران در سپاه پاسداران به تهدید و هشدار های خود ادامه دادند، به ویژه پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد جنگنده های ایرانی به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خلیج فارس آتش گشودند.

این پیام های متناقض می تواند نشان گر اختلافات در رژیم باشد. گرچه شاید هم یک استراتژی عملگرایانه است تا با حفظ مواضع سرسختانه نظامی، حق غنی سازی اورانیوم را مطالبه کند.

وزارت اطلاعات ایران این ماه با انتشار گزارشی تحت عنوان “دلایل و موانع حمله رژیم صهیونیستی به ایران” نوشته است که ایالات متحده “چشم اندازی کاملا متفاوت” نسبت به اسرائیل در قبال برنامه اتمی ایران دارد.

گرچه این گزارش نشانی از آن ندارد که ایران علاقه ای داشته باشد به راه حل دیپلماتیکی که پایان غنی سازی اورانیوم در آن باشد.

منبع : جروزالم پست – ۲۰ نوامبر