جنگ رسانه ای با ایران

نویسنده

» تحلیل لا استامپا از تحریم های جدید آمریکا

ماریا گراسیا بروسونه

براساس بیانیه ای صادره از وزارت خارجه آمریکا، این وزارتخانه به طور رسمی خبر از اعمال تحریم های جدیدی علیه دولت جمهوری اسلامی و وزراتخانه های فرهنگ و ارتباطات داده است. دلیل وضع این تحریم ها، سانسورهای گسترده ای بوده است که ازسوی حکومت تهران نسبت به رسانه ها [غربی]، اینترنت و سایت های خبری اعمال می شود. به گفته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که دوره صدارتش رو به اتمام است، رضا تقی پور مسئول صدور دستور ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای بین المللی شناخته شده است

و این درحالی است که ایران ۳ هفته پیش، زمانی که یوتل ست پخش شبکه های این کشور را از روی ماهواره هاتبرد خود ممنوع کرد به اعتراض پرداخت. تعداد ۱۹ کانال رادیو و تلویزیون ایرانی در این ماهواره وجود دارد که در اروپا و خاورمیانه قابل مشاهده است.

تناقض در اینجاست که هر دو طرف در یک جنگ رسانه ای که روز به روز هم بر شدت آن افزوده می شود، از “سانسور” سخن می گویند و خواستار “آزادی بیان” هستند.

سخنگوی کلینتون به “پرده الکترونیکی” اشاره می کند که مردم ایران را از بقیه جهان مجزا ساخته. و برای مجازات عمل سانسور و دیگر ممنوعیت ها، محدودیت ها و نقض آزادی بیان و آزادی در گردهمایی توسط مقامات تهران، چهار نفر و پنج نهاد توسط وزارت خارجه آمریکا و خزانه داری این کشور مورد تحریم قرار گرفتند.

در این بیانیه آمده است: “دولت ایران در تلاش است تا آزادی ها را محدود کند و از گردش آزاد اطلاعات، چه به سوی ایران و چه از جانب ایران، ممانعت بعمل آورد.” در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده که “بسیاری از مبارزان، روزنامه نگاران، وکلا و دانشجویان دستگیر یا مجبور به سکوت شده اند، و یا شکنجه و منع از انجام حرفه و اعاده حقوق خود گشته اند.”

به نوشته وب نیوز، ایران یکی از کشورهایی است که در این زمینه در لیست سیاه قرار گرفته و به طور آشکار با سایت های یاهو و گوگل خصومت دارد. البته این سایت ها جزو سایت های محبوب اصولگرایان اسلامی محسوب می شوند که ازطریق آنها به غرب هشدار می دهند.

جمهوری اسلامی به نوبه خود نسبت به تصمیم یوتل ست اعتراض کرده و آن را “تلاشی برای خاموش کردن یک صدای مخالف با تفکر غربی” خوانده است. سفیر ایران در برلین در مصاحبه با دویچه وله گفته است که اقدام این شرکت ماهواره ای یک اقدام غیرقانونی است و نقض آشکاری از آزادی مطبوعات و آزادی بیان می باشد. او همچنین افزود که “جمهوری اسلامی این حق را دارد تا نسبت به این تدابیر شکایت کند”.

مدیر شبکه پرس تی وی، به عنوان یکی از شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیز به نوبه خود گفت که “شرکت یوتل ست مستقر در فرانسه، در نقض آشکار آزادی بیان روز ۱۵ اکتبر دستور به توقف پخش چندین شبکه ایرانی صادر کرد”. جدا از شبکه پرس تی وی که پس از منع پخش ار ماهواره مجبور به ادامه کار در اینترنت شد، پخش برخی کانال های عمومی اخبار جمهوری اسلامی مانند “نیوز نت ورک”، “الکوثر” به زبان عربی و “سحر تی وی” که فرانسه آن را به پخش برنامه های ضدسامی متهم کرده بود نیز از ماهواره حذف شد. در مورد کانال اخیر، مقامات فرانسوی دستور منع پخش آن را صادر کردند.

به نظر می رسد که این یکی از دلایلی بوده است که باعث شده تا شورای اروپا در بهار امسال نام صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در لیست افراد و نهادهای تحت مجازات قرار دهد و یوتل ست را به انجام چنین کاری مجاب سازد.

یوتل ست به نوبه خود از ارائه توضیحات رسمی خودداری کرد و این مسأله مورد انتقاد پرس تی وی قرار گرفت و انگشت اشاره خود را به سکوت رسانه ها، فرانسوی و غیرفرانسوی، به ویژه سازمان گزارشگران بدون مرز، معطوف داشت. دومینیک پرادالیه، روزنامه نگار فرانسوی، در حمایت از شبکه ایرانی گفت: “این اقدام باعث شکستن یکی از عرف های این حرفه شد بدون اینکه هیچ دلیلی برای انگیزه انجام آن ارائه شود. اینکه یوتل ست پخش رسانه های یک ملت را به شکل یک جانبه قطع کند اقدام غیرقابل قبولی است. این تصمیمی است که اهمیت آزادی بیان و آزادی در گردش اطلاعات به هیچ وجه در آن لحاظ نشده است.”

آنیا سیمر، رییس فدراسیون روزنامه نگاران آلمانی در استان نورد راین وستفالن، دراین خصوص می گوید: “یک تأمین کننده ماهواره معمولاً محتویات اخبار را سانسور نمی کند.” با کمال تعجب درمی یابیم که دعوت به رعایت آزادی بیان در مورد کشوری بیان می شود که به گفته گزارشگران بدون مرز، در زمینه آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۵ قرار می گیرد [از میان ۱۷۹ کشور].

چند هفته قبل از اینکه ایران متهم به پارازیت اندازی شبکه های غربی فارسی زبان مانند بی بی سی، صدای آمریکا و دویچه وله شود، خود از پخش این برنامه ها در داخل کشور ممانعت بعمل می آورد. و این مسأله ای است که جمهوری اسلامی در ظاهر آن را تکذیب می کند، همچنان به ادامه انجام آن مبادرت می ورزد.

جنگ رسانه ای همچنان ادامه دارد.

ازطرف دیگر، برهیچ کس پوشیده نیست که حکومت ایران همواره تلاش کرده تا پیام ها و شیوه بیان خود را از رویدادها منتقل سازد و حتی غرب نیز می کوشد تا دیدگاه های خود را بیان کند.

درواقع می توان گفت که تبلیغات در هیچ کجای جهان تنها یک وجه ندارد؛ چه در ایران، چه در چین و روسیه. بهتر است خیلی خود را بخاطر آنچه به ما گفته یا نشان داده می شود خوب ندانیم. “حقیقت” اگر وجود داشته باشد، هیچ گاه یک طرفه نیست.

منبع: لا استامپا، ۱۸ نوامبر