هم فخر فروختن به موشک های فجر هم تکذیب آن

نویسنده
حسین محمدی

» درگیری های غزه هم به حل انزوای جمهوری اسلامی کمک نکرد

هم‌زمان با اوج گرفتن درگیری‌ها در نوار غزه و بمباران مناطق فلسطینی توسط ارتش اسراییل، علی لاریجانی، خواستار تحویل سلاح از سوی کشورهای اسلامی به فلسطینی‌ها شد، روزنامه های حاکمیت هم موشک های حماس را، نشانه قدرت ایران وانمود می کنند اما دولت ایران تحویل سلاح به نیروهای حماس را تکذیب کرده است.

در تحولی دیگر هم‌زمان در اجلاسی که در تهران و پیرامون موضوع سوریه برگزار شد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه، از کشورهای غربی بابت مسلح کردن اپوزیسیون سوریه انتقاد کرد. وی انتقاد کشورهای منطقه را بی پاسخ گذاشت که مدعی هستند ایران با مسلح کردن سوریه باعث کشتار مردم آن کشور می شود.

ناظران معتقدند نه شعارهای تند ضد اسرائیلی مقامات تهران و نه تلاش برای عملی کردن ابتکاری در بحران سوریه، نتوانسته به انزوای ایران در منطقه مسلمانان پایان دهد بلکه شکست آخرین طرح پیشنهادی ایران برای حل مشکل سوریه و میدانداری محمد مرسی در جریان میانجی برای پایان دادن به جنگ در غزه، هر چه بیشتر تنهائی سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است.

علی لاریجانی، رییس مجلس نهم و نماینده قم، با اشاره به درگیری میان اسراییل و فلسطینیان در نوار غزه، گفت: “وقتی آمریکا و غرب تمام سلاح‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند، چرا کشوهای متعهد اسلامی سلاح‌های مورد نیاز را در اختیار ملت فلسطین قرار نمی‌دهند؟”

وی همچنین با انتقاد از “سکوت سران کشورهای اسلامی” در مقابل حمله اسراییل به نوار غزه، اضافه کرده: “کشورهای اسلامی باید با محوریت کشورهای پیشرو تعهد کنند که هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، حمله به امت اسلامی است و آنها با این اقدام به فلسطین کمک نظامی خواهند کرد”.

درگیری میان ارتش اسراییل و نیروهای حماس در نواره غزه، پنج روز است که ادامه دارد. نیروهای فلسطینی و منتقدان اسراییل، می‌گویند که دور جدید درگیری‌ها پس از به قتل رسیدن یک کودک فلسطینی در نوار غزه آغاز شده، اما دولت اسراییل دلیل حملات اخیرخود را پرتاب موشک از نوار غزه به سمت شهرهای این کشور دانسته است.

سخنان لاریجانی در حالی بیان شده که پس از انتشار اخباری مبنی بر استفاده گروه حماس از موشک‌های فجر، علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این مساله را تکذیب کرد. وی با اشاره به این نکته که “ ما ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص ایرانی بودن موشک‌های فجر- ۵ را تکذیب می‌کنیم”، اضافه کرده: “مرزهای دریایی برای کمک به غزه امن نیستند، گذرگاه‌های رفح نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین این تصور که هر توانمندی که مقاومت در غزه به آن می‌رسد را سریعا به ایران مرتبط کنند، در واقع تلاشی برای آن است که مقاومت را فاقد این توانمندی معرفی کنند و این گونه وانمود کنند که آن‌ها به قدرتی دیگر متکی هستند”. وی حمایت ایران از حماس را “معنوی” دانست که “از هرگونه حمایتی که باید صورت بگیرد دریغ نمی‌کند”.

خبرگزاری‌ها پیش از این به نقل از حماس نوشته بودند که موشک‌های استفاده شده برای حمله به اسراییل، از سوی جمهوری‌اسلامی در اختیار این گروه قرار گرفته است.

اما محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس نهم، با اشاره به این‌که “قدرت نیروهای مسلح ایران از غزه سربرآورده است و رژیم صهیونیستی را به خاک ذلت نشانده است”، گفته است که “بازوی مقاومت اسلامی تربیت‌یافته مکتب” جمهوری اسلامی است.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، نیز در نشست “گفت‌و‌گوی ملی سوریه” همچنین از حمله ارتش اسراییل به فلسطینیان انتقاد کرد و گفت: “امروز در شرایطی گرد هم آمدیم که رژیم صهیونیستی تجاوزهای آشکار علیه فلسطین و غزه انجام می‌دهد و نسبت به موازین و مقررات بین المللی به ویژه حقوق بشر بی‌توجه است. این رویکردهای اسرائیل نتیجه عدم توجه و برخورد نکردن جامعه جهانی با اقدامات جنگی آن حکومت در گذشته است”.

از سوی دیگر سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی درباره کمک نظامی به گروه‌های مسلح فلسطینی، در حالی بیان شده است که صالحی در این نشست، ارسال اسلحه به مخالفان دولت بشاراسد در سوریه را “رویه‌ای خطرناک” توصیف کرد و گفت: “کشتار نسبتی با انقلاب ندارد”.

وی همچنین مسلح کردن مخالفان دولت سوریه را “مخالف حقوق بین الملل و دخالت در امور داخلی سوریه” دانست و این مساله را باعث “رویه خطرناکی در روابط بین الملل” توصیف کرد.