کاندیدای احمدی نژاد در راه؟

نویسنده
نازنین کامدار

» تکذیب های مشایی؛ تایید های روزنامه ایران

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد برای دومین بار در یک هفته خبر نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم را تکذیب کرد؛تکذیبی که به اعتقاد کارشناسان سیاسی نوعی مطرح کردن نام او در عرصه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری است.

بر اساس گزارش ها او هفته گذشته در سخنانی در جمع “مازندرانی های مقیم تهران” بر شرکت خود در انتخابات تاکید کرده بود؛ سخنانی که از فردای آن روز تا کنون دو بار آن را تکذیب کرده است.

به گزارش سایت های داخلی از جمله سایت جوان آنلاین، مشایی در آن دیدار گفته بود: “در انتخابات ریاست جمهوری حتما نامزد خواهم شد هیچ کس نمی تواند جلوی من را بگیرد. قصد داریم در این ۶ ماه اخر دولت مدام حمله کنیم و دیگر با هیچ کس رودربایستی نداریم. هر روز باید منتظر یک بحث داغ از سوی ما باشند.آقایان هیچ سند و مدرکی از جریان موهومی که به اسم انحراف مطرح شده ندارند. همانگونه که احمدی نژاد اعلام کرده خود را برای شهادت آماده کرده ام ما هم خود را برای شهادت اماده کرده ایم”. 

او افزوده بود: “۷ سال است که مدام فعالیت می کنیم و به این راحتی دولت یازدهم را دست قالیباف نمی دهیم! ما برای همه آنهایی که در این ۷ سال علیه دولت حرف زدند مسائلی داریم. اگر احمدی نژاد تنها ده دقیقه در مورد التهابات اخیر بازار ارز و سکه صحبت کند همه نگاه ها عوض خواهد شد. در مسائل فرهنگی هنوز ۵۰ درصد ایده های مان نیز عملی نشده است. با این وجود سروصداهای زیادی علیه ما در موضوع فرهنگی بلند شده است. من گاهی اوقات برای مظلومیت احمدی نژاد گریه می کنم. فشارها بسیار زیاد است اگر حمایت های رئیس جمهور نبود حتما کنار می رفتم”.

این سخنان بازتاب خبری وسیعی در رسانه های داخلی ایران داشت و موجب شد که دفتر رئیس جمهوری هفته قبل با صدور بیانیه ای “خبر نامزدی اسفندیار رحیم مشایی” را تکذیب کند.

به نوشته سایت شفاف، در اطلاعیه نخست دفتر ریاست جمهوری آمده بود: “در پی انتشار خبری در برخی سایت ها و پایگاه های اینترنتی مبنی بر نشست مهندس رحیم مشایی با مازندرانی های مقیم تهران و نقل قول های منتسب به ایشان در این نشست، به اطلاع می رساند که این خبر از اساس کذب محض بوده و هیچ پایه و اساسی ندارد.همانگونه که بارها تاکید شده است رییس دفتر محترم رییس جمهور در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچگونه اظهار نظر و موضعگیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری نداشته است. مرکز روابط عمومی دفتر رییس جمهور انتشار اینگونه اخبار کذب و شایعه پراکنی ها را ادامه سناریو سازی های تکراری عده ای خاص علیه دولت می داند و همانگونه که از متن خبر مذکور بر می آید تهیه کنندگان این خبر مجعول، در ضمن تلاش برای تبلیغ به نفع کاندیدایی خاص، بدنبال تحت الشعاع قرار دادن و به حاشیه راندن رای تامل برانگیز صادر شده، درخصوص دو نفر از توهین کنندگان به رییس جمهور محترم و رییس دفتر ایشان طی روزهای اخیر، بوده اند که بازتاب گسترده ای در سطح افکار عمومی داشته و تعجب همگان را برانگیخته است”.

مشایی خود نیز روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت بار دیگر نامزدی اش را تکذیب کرده و به فارس گفته است: “من نه راجع به خودم و نه راجع به دیگران حرفی نمی‌زنم. آیا از من تاکنون در این رابطه چیزی شنیده‌اید”.

او درباره متن منتشر شده هم گفته است: “در خصوص آن مطلب نیز دفتر من اطلاعیه‌ای را صادر کرد و آن را تکذیب نمود”.

از سوی دیگر در حالیکه از مدت ها پیش هیچگونه خبری از اسفندیار مشایی که یکی از اصلی ترین عوامل بروز شکاف در بین اصولگرایان است، در میان نبود، دو هفته پیش روزنامه ایران نتایج نظرسنجی ای را منتشر کرد که بر اساس آن ادعا می شد مشایی از محبوبیت بالایی در بین “کاندیداهای احتمالی” برخوردارست.

در نظرسنجی روزنامه ایران آمده بود: “مشایی با ۳۵ درصد محبوب‌ترین چهره سیاسی ایران است و پس از وی محمد خاتمی با ۲۱ درصد و محمدباقر قالیباف با ۱۷ درصد قرار دارند”.

این روزنامه، از سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محمد باقر قالیباف،علی لاریجانی،محمد خاتمی، محمدرضا عارف، منوچهر متکی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان دیگر گزینه های این نظر سنجی نام برده بود.

عباس امیری فر، روحانی نزدیک به مشایی که دو سال پیش نیز به اتهام “ایجاد جریان انحرافی” از سوی عوامل سپاه بازداشت شد، در گفت و گو با روزنامه “آرمان” گفته است: “خود ایشان (مشایی) گفته‌اند ۶ ماه مانده به انتخابات اظهارنظر می‌کنم اما به نظر من کاندیدای مورد حمایت شخص احمدی‌نژاد اگر آقای مشایی باشد، قطعا ایشان رئیس‌جمهور بعدی ایران خواهد بود”.

روزنامه آرمان در اینباره می نویسد: “اگر به اظهارات امیری‌فر استناد شود باید این نتیجه را گرفت که مشایی هنوز تصمیمی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ نکرده است و باید تا دی ماه یعنی ۶ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری منتظر بود و سپس در مورد کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری او به بحث نشست. از سویی، دفتر او هیچ گاه در مورد کمپین‌های حمایت از مشایی به اظهار نظر نپرداخته و در متن ارسالی اخیر هم اشاره‌ای به آنها نداشته است”.

گفتنی است پس از بالا گرفتن جنجال درباره “جریان انحرافی” و مطرح شدن نام مشایی به عنوان “مدودوف” دولت، تا کنون بارها عکس العمل های تندی از سوی چهره ها و جریان های اصولگرا نسبت به احتمال حضور وی در انتخابات دیده شده است.