گفت و گو با یک میم نون

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

یعنی آدم وسط بیابان بی آب و علف بدون بوته و درخت، مثل کف دست صاف صاف، نیاز مبرم و اساسی از نوع درجه دوم پیدا کند که با مواضع خودش تجدید بیعت کند، خیلی بهتر است تا دچار خبرنگار خبرگزاری فارس بشود و بخواهند به زور مجبورش کنند با مواضع نظام تجدید بیعت کند. آن هم در شرایطی که مواضع نظام راست افراطی است و نزدیک شدن به آن باعث گسترش شکاف در عقبه نظام می شود. در این حال معلوم نیست کجا این آقای میم نون را گیر آورده اند، می خواهند هر طور شده با مواضع نظام مورد بیعت قرارش بدهند. هر چه این بنده خدا می گوید هنوز مشخص نیست، معلوم نیست ، نمی دانم ، دست از سرم بردارید، ول کن ماجرا نیستند. خب، بالاخره آقای میم نون هم که نمی تواند فورا حرف دلش را بزند. شاید خدای نکرده بیماری قلبی داشته باشد. خودش نداند، همین طوری بلافاصله فوت کند.شاید یک دفعه دلش برای دوستانش تنگ بشود بخواهد به صورت خود جوش شبانه برود اوین دیدنشان. شاید کلید خانه شان را اشتباهی بیندازد دور، خودش را توی خانه حبس کند.کسی که نمی داند، هر بلایی امکان دارد همین طوری از آسمان بیاید بخورد توی سر کسی که دارد حرف دلش را می زند. الان هم که خدا را شکر استکبار جهانی و کشورهای غربی سرشان گرم است، این ابرهای ما را دست کاری نمی کنند، راه به راه سیل می آید خانه مردم را در هشت استان با هم مورد رحمت پاییزی قرار می دهد، یک دفعه شاید آقای میم نون را هم مورد رحمت قرار داد با خودش برد کهریزک. حادثه که مثل نیروی انتظامی خیلی مودب و با شخصیت و با حکم قضایی نمی آید مثل اسپایدرمن با نقاب در خانه زنگ بزند، بگوید لطفا چند دقیقه تشریف بیاورید می خواهیم بزنیم توی سرتان، حادثه همین طوری سرش را می اندازد پایین و می خورد توی سر طرف. یک مننژیت، یک شکستگی در دندان، کبودی پشت ران، ایست قلبی، هماهنگی کامل.

به همین دلایل هم آقای میم نون که نمی تواند حرف دلش را به خبرنگار فارس بزند، ما هم که آقای میم نون نیستیم بتوانیم به جایش حرف دلش را بزنیم. ولی بالاخره خودمان را که می توانیم به جایش در آن وضعیت قرار بدهیم و حرف دلش را بزنیم.

 

فارس: برنامه‌های حزب اعتماد ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری92 مشخص شده است؟

میم نون: از شما چه پنهان بنیانگذار و دبیرکل حزبمان که دوره پیش کاندیدا بود، کلید خانه اش را بعد از انتخابات گم کرده، فعلا داریم دنبال کلید می گردیم.برای همین “حزب اعتماد ملی هنوز کاری را برای انتخابات شروع نکرده است؛ فعلاً تصمیمی گرفته نشده و جلسه نداشته‌ایم”.

 

فارس: فعالیت‌های حزب اعتماد ملی از چه زمانی شروع خواهد شد؟

میم نون: نمی‌دانم، هر وقت کلید خانه دبیرکلمان را پیدا کنیم، بیاید در حزب را باز کند. البته بعضی از اصلاح‌طلبان که کلید در خانه شان را گم نکرده اند، در آذرماه کنگره‌ای خواهند داشت.

 

فارس: اعتماد ملی شرکت می‌کند؟

میم نون: در این فاصله ای که شما اینجا بودی اتفاقی افتاده؟ من کلیدی پیدا کردم؟ خب خواهر من وقتی هنوز اتفاقی نیفتاده من از کجا بدانم شرکت می کنیم یا نه؟

 

فارس: باتوجه به اینکه برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز گفته‌اند که حضورشان در این مجمع مشخص نیست، یعنی این مجمع بدون هدف است؟

میم نون: بستگی دارد شما بخواهید با چه هدف بگیرید؟ اگر بخواهید با تانک هدف بگیرید، اصلا خود مجمع اصل هدف است. می توانید با لیاخوف هماهنگ کنید حالا که وظیفه ملی و اسلامی اش را در مورد مجلس با توپ انجام نمی دهد، با تانک چیفتن مجمع را هدف قرار بدهد. اگر بخواهید با تفنگ هدف بگیرید، می گوییم سعید حجاریان بیاید، به زحمت نیفتید. شما هم بگویید سعید عسگر بیاید که با هم آشنا باشند، اشتباهی هدف نگیرد. اگر هم خواستید با باتوم و بطری و زنجیر هدف بگیرید، “جبهه اصلاحات شورایی دارد که اگر دعوت کند شرکت می‌کنیم” . خلاصه نگران نباشید، اگر برای اصلاح طلبان هم هدف نداشته باشد، برای شما هدف زیاد دارد.

 

فارس: پس قاعدتاً شما هم دعوت هستید؟

میم نون: “بله؛ به هرحال نمی‌دانم” یعنی معلوم نیست. شاید هم بعدا کلید پیدا شد معلوم شد. شما معلوم کنید قرار است با چی هدف بگیرید. ولی من هم هستم.

 

فارس: به نظر شما مهم‌ترین برنامه‌های احزاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید چه موضوعاتی باشد؟

میم نون: البته آقای شریعتمداری که از خودمان بهتر می دانند برنامه های ما با چه موضوعاتی است، شما بروید از خودشان بپرسید، یا صبر کنید فردا روزنامه کیهان را بخوانید. ولی “هنوز برای خودمان هیچ‌چیز مشخص نیست که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا خیر. هرگاه مطمئن شوند می‌توانند شرکت کنند آن وقت برنامه می‌دهند”

 

فارس: پس چرا این کنگره‌ها و مجمع‌ها از سوی اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود؟

میم نون: دو دلیل اصلی داریم، یکی بیماری روانی داریم و دوست داریم همین جوری یک کاری بکنیم، یکی هم برای ارزیابی شرایط است که ببینیم چند نفرمان دلمان برای دوستانمان تنگ شده، برویم اوین دیدنشان، چند نفرمان بیماری قلبی داشتیم، یادمان رفته بود قرار است برویم اوین یا کهریزک ایست قلبی کنیم، سه نفر هم اعلام آمادگی کردند مننژیت بگیرند. چند نفرمان کلید خانه هایمان را جا می گذاریم . باید ببینیم اصلا”آیا می‌توانیم وارد صحنه بشویم یا خیر” ؟

 

فارس: اما آقای انصاری اخیراً مدعی شده این اصلاح‌طلبان هستند که باید به حاکمیت چراغ سبز نشان دهند.

میم نون: هنوز سالم است؟ اگر هنوز سالم است “من هم با وی هم‌نظرم” اگر که بهشتی شده که من بروم قبر بخرم.

 

فارس: وقتی اصلاح‌طلبان مجمع و کنگره می‌گذارند یعنی قصد شرکت در انتخابات را دارند؟

میم نون: البته وقتی کسی هم انتخابات برگزار می کند، قاعدتا باید قصد داشته باشد انتخابات برگزار کند و نظرش یک شبه به نظر کسی نزدیک تر نشود و فردای انتخابات با ماشین از روی مردم رد نشود، ولی می شود. به هر حال”بله می‌خواهیم و به حضور در انتخابات نیز علاقه‌مندیم.“ولی به حضور و زنده ماندن بعد از انتخابات خیلی علاقه مند تریم.

 

فارس: اما هرکس طبق قانون عمل کند اجازه حضور در انتخابات را خواهد داشت، نظر شما چیست؟

میم نون: نظر خود شما چیست؟

 

فارس: اگر طبق قانون عمل کنند این اجازه داده نمی‌شود؟

میم نون: به نظر شما اگر طبق قانون عمل نکنند، ما باید شرکت کنیم یا نکنیم؟

 

خبرنگار فارس تلفنی به روزنامه کیهان می زند و در حالی که پشتش به میم نون و ماست چند سوال می کند و می گوید: بعضی ها می گویند شما باید در انتخابات شرکت کنید، ما هم صلاحیت تان را رد می کنیم، ضمنا اسامی داوطلبان تان را هم تا سه شنبه آینده به شما اطلاع می دهیم.

میم نون: پس یعنی ما شرکت نکنیم.

 

فارس: شما غلط می کنید شرکت نکنید، درست است که قانون به شما اجازه نمی دهد، ولی مگر شما مجری قانون هستید؟

میم نون: می شود بفرمائید مجری قانون کیست؟

 

فارس: نه، نمی شود.

میم نون: پس خیلی ممنون. اگر مجری قانون معلوم شد و دلش خواست قانون را اجرا کند و ما کلید خانه دبیرکل مان را پیدا کردیم و چند موضوع دیگر، باید بگویم که “نمی‌دانم. قانوناً باید اجازه بدهند.“البته قانونا خیلی کارهای دیگری هم باید بکنند،”به‌خاطر همین منتظر هستیم بکنند”

 

فارس: یعنی از نظر شما فضا بسته است؟

میم نون: نه. اتفاقا فضا خیلی هم بازاست، ولی ما چون عادت به فضای باز نداریم، هی خودمان بیخودی می رویم توی فضای بسته، خودمان را زندانی می کنیم، بعد هم می خوریم به در و دیوار، بیماری قلبی و مننژیت می گیریم، بلافاصله فوت می کنیم.

 

فارس: اتفاقا آقای خاتمی نیز همین اظهارات را داشته و از این رویکرد انتقاد کرده، در حالی که وظیفه رسانه‌ها شفاف‌سازی در قبال فتنه است.اگر مرزبندی اصلاح‌طلبان با فتنه مشخص شود مشکلی برای حضور ندارند؛ آیا غیر از این است؟

میم نون: فعلا فتنه توی خانه است و درش هم قفل است و در محل مرزبندی هم یازده تا ون ناجا، هفت تا بنز فتا، سه تا نفر بر سماجا، و یک پهپاد نهاجا مستقر است و ما حتی اگر نخواهیم هم نمی توانیم مرزبندی نکنیم.

 

فارس: پس منظور شما این است که نمی خواهید مرزبندی کنید و لذا می خواهید در فتنه جدید با نیروهای انحرافی شرکت کنید و قصد دارید همزمان با حمله به غزه تدارک فتنه جدید را تدارک کنید؟

میم نون: یعنی این حرف ها را من گفتم؟

 

فارس: بعله. شما گفتید و صدایتان ضبط شده و در دفتر خبرگزاری موجود است.

میم نون: یعنی الآن که شما سوال کردید، من جواب دادم و صدای من رفت به خبرگزاری؟

 

فارس: اینجا ما سوال می کنیم، فقط به سوال جواب بدهید و اسم کلیه همراهان و آشنایان و اعضای فامیل و همسایگان تان را بنویسید. زیر برگه را هم امضا کنید.

( در همین موقع موبایل خبرنگار فارس زنگ می زند، جواب می دهد و ضبط صوت را مجددا فرو می کند به حلق میم نون)

 

فارس: سوال قبلی مال هفته بعد از انتخابات بود که به دلیل شدت کار زودتر پرسیده شد. لطفا بفرمائید مرزبندی تان با عوامل مادر فتنه یعنی عفت خانم چیست و از چه زمانی با کلیه عوامل فتنه مرزبندی می کنید و اسم نامزد حزب شما که به زودی ما اعلام می کنیم همان است که ما اعلام می کنیم یا چاره دیگری ندارید، چون همان است که ما اعلام می کنیم؟

میم نون: الان مشکل اساسی کشور عصمت است. آن هم عصمت آقا، فعلا رسانه ها در مورد عصمت آقا شفاف سازی کنند، ببینیم کار کی بوده چنین شکافی در نظام درست کرده، بعد انشاالله وقت دیگری به تفصیل صحبت می‌کنیم؛ خدانگهدار.

 

( میم نون غیب می شود و خبرنگار فارس با یک قالیچه پرنده سالم به محل ماموریت برمی گردد.)