تعطیلی در مهاباد، تجمع در یزد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روزهای سخت کارگران

در آستانه آغاز فصل تابستان و افزایش دشواری‌های کاری به علت افزایش گرما، تجمع‌ها و اعتراضات کارگری و بیکاری کارگران نیز در ایران افزایش یافته است. در مهاباد آذربایجان غربی، فرماندار از تعطیلی کارخانه واکسن‌سازی این شهر و بیکاری شماری از کارگران “ به دلایل نامعلوم” خبر داده است. همچنین در بافق یزد نیز رئیس شورای شهر به صف حامیان معدنچیان معترض پیوسته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از حضر کاکدرویش، فرماندار مهاباد خبر تعطیلی کارخانه واکنس‌سازی این شهر را منتشر کرده و نوشته است دلیل تعطیلی این کارخانه “مشخص نیست” و “مسئولین مربوطه نیز هیچ گونه اطلاعاتی در این راستا ارایه نمی‌دهند.”

اعلام این خبر درحالیست که خبرگزاری دولت در اردیبهشت‌ماه خبر تعطیلی این کارخانه را منتشر کرده بود. بنا بر این گزارش، کارخانه واکسن‌سازی مهاباد، بزرگترین کارخانه واکسن‌سازی تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی دارد. همچنین گزارش شده که با بهره‌برداری از این کارخانه، رتبه ایران در تولید واکسن تب برفکی، سوم شده است.

خضر کاک‌درویش فرماندار مهاباد به خبرگزاری ایسنا گفته است در واقع مبلغی بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال که صرف این واحد تولیدی شده و این هزینه با تعطیلی کارخانه “اتلاف” شده است.

فرماندار این شهر کردنشین آذربایجان غربی، یادآوری کرده که درخواست‌های “مسئولین مربوطه و سرمایه‌گذاران این طرح” برای شروع فعالیت این به نتیجه نرسیده است.

خضر کاک‌درویش گفته که “شروع فعالیت دوباره این کارخانه زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم می‌کند” اما توضیح نداده در پی تعطیلی این کارخانه چه تعداد از کارگران بیکار شده‌اند.

 حواشی تعطیلی کارخانه واکنس‌سازی مهاباد در شرایطی رسانه‌ای شده که آنطر‌ف‌تر در یزد، معدنچیان بافق وارد بیستمین روز تحصن خود شده‌اند.

روز شنبه، ۱۷ خرداد‌ماه، رئیس شورای شهر بافق با حمایت از این تجمع بیست روزه، وعده داد تا “زوایای مخفی خصوصی‌سازی روشن نشود دست از پی‌گیری بر ندارد.”

 محمدحسن تشکری، به ایلنا، خبرگزاری کار ایران گفته است “برخی از مخالفان حرکت مردم و کارگران که در صدد خصوصی سازی سنگ آهن مرکزی هستند، شورای اسلامی شهر را نشانه گرفته‌اند و در درصدد تخریب ای نهاد شورایی هستند.”

او تاکید کرده که حمایت شورای شهر از این حرکت کارگران “به خاطر این است که شورائیان مانند برخی دیرگر از مسؤلان شهرستان و استان از مسؤلیتشان در ادامه پی‌گیری شانه خالی نکرده‌اند و مجدانه برای رسیدن به نتیجه‌ای که در آن حق مردم بافق دیده شود به کار را ادامه خواهند داد.”

خبرگزاری‌های ایلنا و فارس هفته گذشته گزارش داده بودند که پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست به اعتصاب زده‌اند.

کارگران این معدن سال ۹۰ نیز به دنبال معرفی یک فرد غیربومی برای مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اعتصاب و تظاهرات کرده بودند.

روز شنبه، همزمان با ادامه اعتصاب معدن باق از کارگران معدن ذغالسنگ “چشمه پودنه” نیز از استعفا و ترک کار اجباری نماینده کارگران این معدن به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران و انتشار اخبار معدن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا این کارگر مدعی شده که مهدی همتی، نماینده کارگران معترض “به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود و سایر همکارانش در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد.”

 مهدی همتی از جمله کارگرانی بود که همزمان با حادثه انفجار این معدن در اسفندماه گذشته از به روز نبودن استانداردهای ایمنی در این معدن خبر دادند.

حالا یکی از کارگران معدنچیان چشمه پودنه در مصاحبه با ایلنا خبر داده که پس از این حادثه، این معدن به دستور دادستانی تعطیل شد و در حال حاضر به غیر از آقای همتی همه ۲۷۰ کارگر آن تحت پوشش بیمه بیکاری هستند.

در اسفندماه سال ۹۲ به دنبال یک انفجار در معدن “چشمه بودنه” ۳ تن از کارگران کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.