تخلفات بنیاد شهید همه را شوکه می کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فساد گسترده در بنیاد شهید با حمایت رییس دولت

غلام‌علی جعفرزاده، رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت که تصمیم‌های شخصی محمود احمدی‌نژاد باعث وقوع فساد گسترده مالی در این نهاد شده و دامنه‌ی این فساد به حدی است که افشای آن مردم را شوکه می‌کند.

جعفرزاده در گفت‌وگویی با وب سایت تدبیر - حامی حسن روحانی - در این‌باره گفت: “حجم فسادهالی مالی آن‌ قدر زیاد است که می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چرا که اتفاقات بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سومدیریت است… متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است”.

این نماینده مجلس اضافه کرده است که تخلفات مالی در دولت محمود احمدی‌نژاد آن‌قدر زیاد بود که “شاید بسیاری از این تخلفات هیچ‌ گاه مشخص نشود”.

در دولت محمود احمدی‌نژاد، ریاست بنیاد شهید بر عهده مسعود زریبافان، از نزدیکان رییس دولت بود. گفته می‌شد که زریبافان نسبت خانوادگی نیز با احمدی‌نژاد دارد. در دوره‌ی ریاست زریبافان خبرهایی از اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در این نهاد منتشر شد که متعاقب آن، عده‌ای نیز توسط قوه‌قضاییه بازداشت شدند.

 جعفرزاده در دولت محمد خاتمی عهده‌دار مدیریت اداره بنیاد شهید استان گیلان بود. وی پیش از این نیز گفته بود که نتیحه تحقیقات اولیه از بنیاد شهید از وقوع اختلاس در این بنیاد حکایت دارد: “به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم. بدیهی است که این مهم را با جدیت دنبال خواهیم کرد. متاسفانه در این تحقیق و تفحص به مستنداتی رسیدیم که پای بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند در میان است”.

در سال ۹۱ و پس از مطرح شدن بحث اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی، مسعود زریبافان گفته بود: “رقم واقعی ۱۵ میلیارد نبوده بلکه حدود ۶ میلیارد تومان بوده است و تمام این مبلغ اکنون توسط قوه قضائیه باز پس گرفته شده است. وی افزود: در این موضوع متخلف تنها یک فرد بوده که از موقعیت شغلی خود سواستفاده کرده بود. ما در کشف این اختلاس به قوه قضائیه کمک کردیم و البته از این دستگاه درخواست اشد مجازات را برای فرد متخلف داریم”.

در واکنش به اخباری که درباره بنیاد شهید منتشر می‌شود، تابناک، وب سایت نزدیک به محسن رضایی، نوشت: “نزدیک یک سال پیش بود که به دلیل برخی شکایات و اعتراضات مردمی از بنیاد شهید و همچنین آشکار شدن برخی اختلاس ها، از جمله ماجرای ۱۷۰۰ میلیارد ریالی و انتقال آن به خارج از کشور، تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس شورای اسلامی کلید خورد… جای تاسف دارد که باید بگوییم دولت مدعی پاک دستی ناپاک ترین دولت در تاریخ ثبت شد”.

پیش از این کیومرث یزدان‌پناه، سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید، علت تحقیق و تفحص از این بنیاد را اغراض و توقعات شخصی چند نفر از نمایندگان مجلس دانسته بود که خارج از چارچوب، ضوابط و مقررات بنیاد بودند: “موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید توسط امیر خجسته - نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از تیرماه سال گذشته کلید خورد. وی خواستار برکناری معاون اداری مالی بنیاد و نیز رییس حراست بنیاد استان همدان بود. این فرد، فشارهای متعددی را به بنیاد وارد و مکاتباتی را انجام داد تا این امر محقق شود. همچنین خواستار در اختیار گذاشتن یک راننده به همراه خودرو از طرف بنیاد بود که حقوق و مزایای آن را نیز بنیاد شهید در اختیارش قرار دهد، اما بنیاد نمی‌توانست این امور را تمکین کند”.