شاعر نخود لوبیا و رهبر نظام

نویسنده
مرضیه حسینی

» خامنه‌ای، پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد

هفته گذشته و در حاشیه ملاقات برخی سینماگران و هنرمندان با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، او شعری از پروین اعتصامی را برای حاضران خواند و سپس درباره نگاه روشنفکران به فروغ فرخ‌زاد و پروین اعتصامی سخن گفت.

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار شعری از پروین اعتصامی را که پیش از این نیز در  ۲۶ مرداد سال ۹۱ و پس از زلزله استان آذربایجان شرقی در جمع مسئولان این استان خوانده بود، تکرار کرد:

هر بلایی کز تو آید نعمتی است

هر که را رنجی دهی آن راحتی است

زان به تاریکی گذاری بنده را

تا ببیند آن رخ تابنده را

او سپس از کسانی که به دیدار او آمده بودند، پرسید که آیا کسی شاعر این شعر را می‌شناسد؟ پس از ابراز  بی‌اطلاعی حاضرین، گفت که شاعر آن پروین اعتصامی است و ادامه داد: “پروین اعتصامی که سعی می‌شود چهره پوشانده شود. برخی عنوان “شاعر نخود و لوبیا” را برای او مطرح می‌کنند، برای اینکه فروغ فرخزاد را در برابر پروین بالا ببرند، می‌خواستند او را خرد کنند، حالا من نظر نامناسبی درباره فروغ ندارم، بنظرم می‌آید این آخری‌ها وضعش بد نبوده ان‌شاء‌الله، اما او را سر پروین اعتصامی می‌زدند، در حالیکه رتبه شعری پروین بالاست”.

این البته نخستین باری نبود که آیت‌الله خامنه‌ای درباره فروغ فرخ‌زاد اظهارنظر می‌کرد. وی سال ۸۹ و در دیداری با شاعران، گفته بود که “شعری که آن وقت فروغ فرخزاد می‌گفت، در دنیای روشنفکری آن زمان هم کسی قبول نداشت”.

رهبر جمهوری‌اسلامی با اشاره به این‌که از زنان شاعر دیگر نام نمی‌برد، چنین درباره دلایل نام بردن از فروغ سخن گفته بود: “چون فروغ فرخزاد اولا مرد، ثانیا به اعتقاد من عاقبت به خیر هم شد. بعضی‌های دیگر نه، عاقبت به خیر نشدند و نخواهند شد. لذا به آنها اشاره‌ای نمی‌کنم و از آنها اسم نمی‌آورم”.