انتقاد از وضعیت اقتصادی

بوستون گلوب
بوستون گلوب

» گزارشی از بوستون گلاب

علی اکبر دارینی

 

محسن رضائی رقیب محافظه کار رئیس جمهور ایران، در آستانه ثبت نام برای انتخابات اعلام کرد: “در صورت انتخاب شدن اقتصاد ایران را نجات خواهم داد”.

 

محسن رضائی رئیس سابق سپاه پاسداران را نمی توان بعنوان رقیب اصلی در انتخابات 12 ژوئن دید اما اصلاح طلبان امیدوارند که او با گرفتن رای های محافظه کاران، احمدی نژاد را ضعیف کند.

 

اصلاح طلبان که به دنبال کاهش دادن سختگیری های اجتماعی و سیاسی در داخل و داشتن روابط بهتر با غرب هستند، فرصت را برای شکست دادن احمدی نژاد که به دلیل وضعیت پریشان اقتصادی محبوبیتش روز به روز کمتر می شود، مناسب می دانند. منتقدان همچنین معتقدند که او با اظهاراتش در مورد قطعنامه های سازمان ملل و “کاغد پاره” خواندن آن و ابراز تردید در مورد هولوکاست،بدون جهت خشم جهانی را متوجه ایران کرده است.

 

روز جمعه رضائی اعلام کرد که کمپین او بر روی نارضایتی های اقتصادی علیه احمدی نژاد متمرکز شده است و حتی با گفتن این نکته که در صورت پیروزی، دولتش یک دولت ائتلافی خواهد بود، وعده همکاری با اصلاح طلبان را داده است.

 

او در کنفرانس مطبوعاتی که بعد از ثبت نامش بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری صورت گرفت، گفت: “ما برای نجات اقتصاد کشور آمده ایم. اقتصاد احتیاج به تغییرات بنیادین دارد و ما از طریق یک دولت ائتلافی آن را درمان خواهیم کرد”.

 

او گفت: “اقتصاد ایران از خط خارج شده است. اقتصاد ایران، متمرکز است و خوب اداره نمی شود و بحران اقتصادی و تولید کم وجود دارد و هر تلاشی برای مبارزه با آن با مقاومت دولت روبرو می شود. ما می خواهیم اقتصاد را از این وضعیت بیرون بیاوریم”.

 

رضائی که توسط مشاور ارشدش، داوود دانش جعفری، وزیر سابق اقتصاد احمدی نژاد که بعد ها به منتقد او بدل شد و از او به دلیل سیاست های اقتصادی که منجر به بالا رفتن میزان تورم و شرایط سخت اقتصادی شد،انتقاد کرد.

 

رضائی که از سال 1994 و بعد از بمب گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین تحت تعقیب اینترپول است، سیاست های خارجی احمدی نژاد را هم مورد نقد قرار داد و گفت که سیاست های تندروانه او از جمله انکار واقعه هولوکاست هیچ سودی برای ایران نداشته است.

 

احمدی نژاد هم روز جمعه ثبت نام کرد. او هیچ صحبتی درباره شانس برنده شدن مجددش نکرد و فقط گفت که خدمت به ملت ایران بزرگترین افتخار اوست.

 

احمدی نژاد در مورد وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی اش با انتقاد محافظه کاران رو برو شده است، آنها در انتخابات سال 2005 به شکل گسترده ای از او حمایت کردند زیرا وعده داده بود که ایران را به ارزش های انقلاب سال 1979 که باعث روی کار آمدن حکومت روحانیون در ایران شد، باز می گرداند.

 

رضائی 57 ساله از حمایت هم شهری های خوزستانی اش که منطقه ای نفتخیز در جنوب غربی ایران است، برخوردار است. او معتقد است که رئیس جمهور قدرتمند پیشین ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، که چهره بزرگی در میان روحانیون ایران است، از او حمایت می کند.

 

بزرگترین رقیب احمدی نژاد در انتخابات میر حسین موسوی اصلاح طلب است که نخست وزیر تاثیر گذار سابق ایران است. اما اصلاح طلبان هم باید در مورد کاندیداهایشان به اجماع برسند. در کنار موسوی یک ایلاح طلب دیگر قرار گرفته است: رئیس سابق مجلس، مهدی کروبی.

رضائی اعلام کرده است که در صورتی که انتخاب بشود، با آمریکا در مورد امنیت منطقه همکاری خواهد کرد. اما ممکن است کشورهای دیگر از او استقبال نکنند زیرا نام او در میان پنج مقام رسمی ایران است که از سال 2007 به دلیل بمب گذاری در آرژانتین که منجر به کشته شدن 85 نفر شد، تحت تعقیب است. ایران همواره داشتن هرگونه ارتباط با این بمب گذاری را رد کرده است.

 

منبع: بوستون گلاب 8 مه

 

http://www.boston.com/news/nation/articles/2009/05/08/conservative_rival_raps_iran_president_on_economy/?rss_id=Boston.com+--+Latest+news