امنیتی کردن کردستان خطرناک است

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» انتقاد از روش های خشونت آمیز در مناطق کردنشین

فراخوان سازمان حقوق بشر کردستان در مورد درگیریهای نظامی بین نیروهای به پژاک و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، زمینه ای شد تا با کاوه کرمانشاهی، از اعضای این سازمان گفت و گو کنیم. به باور وی “به کارگیری روش‌های نظامی و خشونت آمیز از سوی هر یک از گروه‌های اپوزیسیون کُردی و جمهوری اسلامی ایران که صورت گیرد به جز امنیتی کردن فضای کردستان و به بار آوردن خسارات جبران ناپذیر برای اهالی منطقه دستاوردی نخواهد داشت”.

 

سازمان حقوق بشر کردستان که در فراخوان خود “خواستار خاتمه درگیریهای نظامی و چریکی در کردستان”  شده، “از ملتهب شدن فضای سیاسی و اجتماعی و مدنی جامعه، نظامی و امنیتی کردن مناطق کردنشین و از سرگیری دوباره درگیری‌های نظامی در کردستان ایران” اظهار نگرانی عمیق کرده است.

 

در جریان این درگیریها دست کم 30 تن که عمدتا از نیروهای انتظامی بودند کشته شدند وهمزمان، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی مناطقی را در کردستان عراق آماج حملات توپخانه ای خود قرار دادند که به گفته مسئولان عراقی منجر به آواره شدن دهها تن از اهالی چندین روستای مرزی گردید.

 

کاوه کرمانشاهی در این مورد به روز می گوید: “ما معتقدیم که  به کارگیری روش‌های نظامی و خشونت آمیز از سوی هر یک از گروه‌های اپوزیسیون کُردی و جمهوری اسلامی ایران که صورت گیرد به جز امنیتی کردن فضای کردستان و به بار آوردن خسارات جبران ناپذیر برای اهالی منطقه دستاوردی نخواهد داشت”.

 

وی می افزاید: “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هر چند نمی‌تواند هیچ گونه توجیهی را حتی با استدلال دفاع مشروع از سوی پژاک یا هر گروه‌ مسلح اپوزیسیون دیگر در کردستان بپذیرد و اصولاً منطق خشونت و توسل به زور و برخورد نظامی را در مقابل صلح و حقوق بشر و مصالح کُردهای  ایران می‌داند، اما عملکرد و سابقه‌ی حاکمیت در کردستان را نیز دربروز این حوادث بی‌تأثیر نمی‌داند. از این روست که موضع گیری خود را تنها به محکوم نمودن موردی درگیری اخیر محدود ننموده و با گریزی به تجربه‌های‌ تلخ گذشته و ابراز نگرانی از تکرار دوباره چنین مواردی فراخوان خود را خطاب به هر دو طرف درگیر صادر کرده است”.

 

وی در پایان می گوید: “سازمان ما ترک خشونت از سوی یک طرف را کافی نمی‌داند، زیرا حل مسئله در گرو خواست و اراده هر دو طرف است. در این راستا توقف هر گونه عملیات‌ نظامی از سوی پژاک و حملات نظامی به مناطق مرزی در کردستان عراق  از سوی جمهوری اسلامی می‌تواند در این زمان نشان دهنده حسن نیت و خواست طرفین جهت پایان بخشیدن به منازعات و درگیری‌های نظامی باشد”.

 

تنش های اخیر بین پژاک و نیروهای نظامی انتقادات گسترده ای رابه همراه داشته است. در همین ارتباط  شماری از اصلاح طلبان کرد با صدور بیانیه ای حملات اخیر پژاک را مورد انتقاد قرار دادند. همزمان وزارت امور خارجه عراق هم با احضار حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق، حملات نیروهای نظامی ایران را به مناطقی در کردستان عراق مورد انتقاد قرار داد و آن را “تهدیدی” دانست که می تواند “عواقب منفی” در پی داشته باشد.