تصویر معنادار خالد مشعل در کنار خامنه‌ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در توییتر و گوگل پلاس رهبر منتشر شد

هم‌زمان با اوج‌گیری بحران در غزه و درگیری‌‌های نظامی میان حماس و ارتش اسراییل، اکانت‌های توییتر و گوگل پلاس منتسب به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی ایران،‌ عکسی از دیدار وی با خالد مشعل را به عنوان عکس کاور این اکانت منتشر کرده است.

این عکس مربوط به آخرین حضور خالد مشعل در ایران و دیدار وی با رهبر جمهوری‌اسلامی است. دیداری که پس از چندین ماه اختلاف میان دو طرف انجام شده بود.

روابط میان ایران و حماس، پس از درگیری‌های سوریه تیره شده بود. برخلاف ایران که در این درگیری‌ها از حامیان بشار اسد بود، حماس از مخالفان دولت اسد پشتیبانی می‌کرد و همین موجب تیره شدن روابط میان دو طرف شد.

برخی منابع خبری همان زمان نوشته بودند که این اختلاف موجب قطع کمک‌های مالی ایران به سوریه شده است. آن زمان گفته شد که حماس به دلیل حمایت‌های مالی و معنوی قطر، از ایران فاصله گرفت و برخلاف انتظار جمهوری‌اسلامی،‌ از مخالفان بشار اسد حمایت کرد.

با این حال چند ماه بعد دو طرف تلاش کردند که روابط میان خود را به حالت سابق بازگردانند. علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، زمستان گذشته گفته بود که “ایران حماس را به این دلیل که یک گروه مقاومت است حمایت می‌کند … روابط ما با حماس خوب است و به جایی که قبلا بود برگشته است. ما هیچ مشکلی با حماس نداریم”.

در پی همین سخنان و همچنین میانجی‌گری قطر، امکان سفر خالد مشعل به تهران و دیدار او با سران جمهوری‌اسلامی،‌و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، فراهم شد.

آن زمان وب‌سایت دیپلماسی ایرانی - متعلق به صادق خرازی - در تحلیلی نوشته بود: “قبل از آن که انتخابات داخلی حماس برگزار شود و خالد مشعل مجددا به ریاست این جنبش درآید، برخی از رهبران حماس به تهران و بیروت سفر کردند و دیدارهایی را با رهبران حزب الله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مقام های ارشد ایرانی انجام دادند. افراد آگاه می گویند در همه این دیدارها پرونده سوریه نقطه اختلافی حماسی ها با مقام های ایران و حزب الله بود… چندی پیش شماری از رهبران حماس از جمله موسی ابو مرزوق، عماد العلمی و محمد نصر به دور از چشم رسانه ها و خبرنگاران به بیروت سفر کرده و در داخل سفارت ایران دیدارهایی را با مقام های ایرانی و حزب الله انجام دادند. عمده بحث آنها متمرکز بر پیشنهادهای محمود الزهار بود که خواسته بود ارتباطات ایران با حماس احیا شود و کمک های مالی ماهانه ایران با این جنبش که مدتی است متوقف شده، مجددا از سر گرفته شود”.

به نوشته‌ی این وب‌سایت پس از آن قرار شد که “کمک‌های مالی ایران به حماس (گرچه نه به شکل سابق) مجددا از سر گرفته شود و خطوط ارتباطی میان حماس و حزب‌الله لبنان نیز برقرار شود”.

درگیری‌های میان جمهوری‌اسلامی و حماس موجب شد تا حماس به مصر و قطر نزدیک‌تر شود و حتی قرار شد دفتر خالد مشعل نیز به مصر منتقل شود. اتفاقی که به عقیده‌ی برخی حاکی از تلاش حماس برای نزدیک شدن به اخوان المسلمین بود. حماس همان زمان اعلام کرده بود که در صورت درگیری احتمالی ایران و اسراییل، دخالتی در این موضوع نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به مسایل اخیر منطقه - ساقط شدن حکومت اخوان المسلمین در مصر، تثبیت جایگاه بشار اسد و درگیری در غزه - این دو متحد قدیمی بار دیگر به هم نزدیک شده‌اند.

تغییر عکس در شبکه‌های اجتماعی منتسب به رهبر جمهوری‌اسلامی، می‌تواند نشانه‌ای از درستیِ این گمانه زنی باشد. ماجرایی که از سوی اصول‌گرایان در شبکه‌های اجتماعی به “حرکت معنادار” تفسیر شده است.