تقسیم دارایی های ثریا بین سه خیریه

نویسنده
فیگارو

» گزارش فیگارو از ارثیه ملکه پیشین ایران

کلر رودینو

به دنبال تصمیم گیری دستگاه قضایی آلمان، سه مؤسسه خیریه فرانسوی میراث باقیمانده از پرنسس ثریا اسفندیاری، دومین همسر شاه سابق ایران را، بین خود تقسیم خواهند کرد. او که در سال ۲۰۰۱ در پاریس فوت کرده، مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از خود برجای گذاشته است.

پرنسس ثریا اسفندیاری بختیاری در وصیت نامه خود در سال ۱۹۹۱، صلیب سرخ فرانسه، انجمن معلولان فرانسه، و جامعه حمایت از حیوانات را در صورتی که برادر وی، بیژن اسفندیاری بختیاری، بدون وارث فوت کند، به عنوان وارثان خود معرفی کرده بود.

او در وصیت نامه اش نوشته است که هر آنچه در فرانسه دارد، به ویژه جواهرات و وسایل موجود در منزلش در پاریس، در مزایده به فروش رود و وجوه جمع آوری شده از این طریق به صورت مساوی بین این سه انجمن خیریه تقسیم شود. دادگاه عالی کلن این سه انجمن را که در دسامبر ۲۰۱۳ شکایتی را علیه چندین تن از نزدیکان برادر پرنسس تسلیم کرده بودند صاحب حق دانست. نزدیکان بیژن اسفندیاری بختیاری خواستار این ارثیه شده بودند. براساس حکم صادره ازسوی این دادگاه، هر یک از این مؤسسات مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورو دریافت خواهند کرد.

برادر پرنسس ثریا که در کلن زندگی می کرد، در سال ۲۰۰۱ از دنیا رفت. دادگاه کلن در حکم خود آورده است: “با توجه به آنکه برادر او هرگز ازدواج نکرده و درنتیجه هیچ فرزند مشروعی از دید قوانین آلمان ندارد، این سه مؤسسه فرانسوی به عنوان وارث معرفی می شوند.” به گفته این دادگاه، وجود هیچ گونه فرزندی تا این تاریخ “مشخص نیست”.

به دلیل آنکه ثریا در سال ۲۰۰۰ ملیت آلمانی گرفته بود، مسؤولیت رسیدگی به پرونده وراثت وی به عهده دادگستری آلمان می باشد. به گفته دادگستری آلمان، هیچ گونه حقی برای فرزندان “نامشروع” درنظر گرفته نمی شود.

 

ثریا، پرنسس غمگین

او که در سال ۱۹۳۲ در اصفهان متولد شد، در سن ۱۹ سالگی با شاه ایران ازدواج کرد، ولی از او هیچ فرزندی نداشت. او در سال ۱۹۵۷ از شاه ایران جدا شد و سال بعد ایران را ترک کرد. “پرنسس غمگین” همچنین دوست خود، فرانکو ایندوینا، یک کارگردان ایتالیایی را در یک سانحه هوایی از دست داد. پرنسس ثریا در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱ در سن ۶۹ سالگی در پاریس درگذشت.

منبع: فیگارو، ۱۷ ژوئیه