انفجار مهیب در سایت اتمی فردو

نویسنده

» گزارش اکزمینر

کریستوفر کالینز 

به گفته یک فرد مطلع درحکومت ایران، طی یک انفجار در سایت اتمی فردو، بخش بزرگی از این تاسیسات نابود شده است و در حدود 240 نفر از کارکنان این سایت زیر زمینی، گیرافتاده اند.

سایت فردو با 2700 سانتریفوژ درحال غنی سازی اورانیوم با غلظت 20 درصد است. کارشناسان می گوید تولید اورانیوم با این غلظت برای ساخت سلاح اتمی است.

رضا خلیلی که گزارشی در این مورد منتشر کرده می گوید: “غنی سازی اورانیوم توسط ایران نگرانی اصلی اسرائیل است و نخست وزیر این کشور بارها در مورد غنی سازی بیست درصدی اورانیوم در ایران هشدار داده است. انفجار روز دوشنبه، درست یک روز قبل از انتخابات اسرائیل که منجر به انتخاب شدن ناتنیاهو شد، رخ داده است.”

خلیلی می گوید: “ایران برای رفع نگرانی ها بخشی از اورانیوم غنی سازی شده را به رآکتور تحقیقاتی تهران سپرده بود. با این حال بعد از چند روز از شکست مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی، مقامات ایرانی اعلام کردند روند غنی سازی اورانیوم را لحظه ای متوقف نخواهند کرد.”

او می افزاید: “غنی سازی اورانیوم در ایران در دو نقطه صورت می گیرد: تاسیسات نطنز با بیش از 10 هزار سانتریفوژ و سایت فردو یا بیش از ۲۷۰۰ سانتریفوژ. حکومت ایران یک ذخیره اورانیوم با غلظت کم ۳/۵ درصد در اختیار دارد که در صورت غنی سازی بیشتر می‌تواند شش بمب اتمی تولید کند.”

خلیلی می‌گوید: “تبدیل اورانیوم با غلظت کم به اورانیوم ۲۰ درصد زمان زیادی می‌برد. برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد برای ساخت یک بمب اتم، نیاز به غنی سازی ۲۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد است. به گفته یک منبع امنیتی که از سایت فردو محافظت می‌کرد، در ساعت ۳۰: ۱۱ دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران انفجاری در سایت رخ می دهد. این تاسیسات در داخل کوه قرار دارد و نه تنها در برابر حمله هوایی بلکه در برابر بمب های سنگر شکن هم مقاوم است. گزارش اولیه توسط حمیدرضا ذاکری، که قبلا برای وزارت اطلاعات و امنیت ملی ایران کار می کرده است، منتشر شده است.”

این منبع خبری به خلیلی گفته است که انفجار مهیبی در سایت فردو رخ داده است و اتوبان تهران- قم چند ساعت مسدود بود.

از روز چهارشنبه گذشته، نیروهای کمک رسان نتوانسته اند با افرادی که در تاسیسات گیر افتاده اند، ارتباط برقرار کنند. خلیلی می گوید که این تاسیسات ۹۲ متر زیر زمین قرار دارد و دو آسانسور دارد که در حال حاضر از کار افتاده‌اند. یکی از این آسانسور‌ها ۷۵ متر پایین می رود و کاربرد آن رسیدن به اتاق سانتریفوژ ها بود . آسانسور دیگر برای بردن تجهیزات سنگین و جابجایی هگزافلورید مورد استفاده قرار می گرفت.

یک پله اضطراری به زیرزمین سایت می رفت و پله دیگر هنوز تکمیل نشده بود. منابع اطلاعاتی به خلیلی گفته اند که راه خروج اضطراری در بخش جنوب غربی سایت غیر قابل دسترسی است.

حکومت ایران معتقد است که این انفجار یک خرابکاری است و انفجار در بخش انتقال هگزافلورید اورانیوم رخ داده است. این انفجار در سومین اتاق سانتریفوژ که اورانیوم غنی سازی شده در زیر آن قرار داشت، اتفاق افتاد.  

خلیلی می گوید که این اطلاعات به مقامات آمریکایی رسیده است اما هنوز از سوی حکومت ایران و منابع خبری واسطه بین ایران و اسرائیل، نه تایید شده و نه تکذیب. آمریکا و سایر متحدانش به این نتیجه رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران از خط قرمز عبور کرده است.

وی فاش می سازد که این اطلاعات به دلایل امنیتی تا چند روز پیش فاش نشده بود تا اینکه یک مامور موساد از تصمیم خرابکاری در سایت های اتمی ایران به شکلی گسترده تر از گذشته باخبر شد.

اگزمینر، 27 ژانویه