انتخاباتی با استانداردهای جهانی برگزار کنید

نویسنده
مهشید برومند

» تاکید دوباره هاشمی رفسنجانی

پس از انتقاد رهبرجمهوری اسلامی از افراد و گروه هایی که خواستار برگزاری “انتخابات آزاد” شده اند، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، که در ماه های گذشته بارها بر لزوم انتخابات آزاد تاکید کرده، طی اظهاراتی ضمن اعلام خبر مذاکره با آیت الله خامنه ای درباره انتخابات پیش رو و شرایط جاری کشور، خواستار برگزاری انتخاباتی منطبق بر “استانداردهای جهانی” شد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی،رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با “خبرنگاران و فعالان رسانه و فضای مجازی” که سایت های خبری وابسته به نهادهای امنیتی برخی از آنان را “اصحاب فتنه” خوانده اند، درپاسخ به برخی درخواست ها از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ گفته است: “اگر مطمئن بودم کسی غیر از من نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، لحظه‌ای تردید نمی‌کردم و وارد عرصه می‌شدم. هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم و کار من صحبت با رهبری است و با ایشان برادرانه و دوستانه همچون دوران گذشته گفت‌وگو دارم و فکر می‌کنم این بهترین راه است.”

او در عین حال با انتقاد از جریان های تندرو برای برهم زدن رابطه او با آیت الله خامنه ای تصریح کرده: “در این شرایط که دشمن دنبال اختلاف‌افکنی است برخی سعی می کنند بین من و رهبری را به هم بزنند؛ اما مصلحت نمی دانم که راه دیگری جز همکاری با رهبری را بروم.”

هاشمی رفسنجانی در اظهارات خود همچنین تاکید کرده که “برگزاری «انتخاباتی باشکوه» که دشمنان ما اعتراف کنند بر اساس «استانداردهای مدرن جهانی» برگزار می‌شود، نیاز امروز ماست.”

وی در پاسخ به پرسش دیگری در موردمواضع اخیر حبیب الله عسگراولادی، از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ارتباط با رهبران جنبش سبز، نیز گفته است: “با نظر ایشان موافق هستم. نظر من مثبت است البته ایشان نظر خود را گفته اند. آقای عسگراولادی حتی از قبل از اینکه من و امثال من کار مبارزاتی را شروع کنیم در صحنه حضور داشتند و بیشتر از من در زندان بوده اند و دلشان برای انقلاب می سوزد.”

حبیب الله عسگراولادی اخیرا به صراحت اعلام کرده است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “فتنه گر” نمی داند. این درحالی است که بسیاری از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی، اصولگرایان تندرو و رسانه های حکومتی از رهبران جنبش سبز که از دو سال پیش در حصر خانگی بسر می برند به عنوان”سران فتنه” یاد می کنند و در اظهارات خود مدعی اند که یکی از شرایط حضور گروه های سیاسی برای مشارکت و حضور در انتخابات” محکوم کردن” و “تبری جستن” از آنها است.

هاشمی رفسنجانی همچنین درباره لزوم پاسخگویی به شبهات مطرح شده در مناظره‌ها و انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز بار دیگر تاکید کرده که “بنده همواره و در مقاطع گوناگون، بخصوص در نماز جمعه دیدگاه‌های خود را در مورد شایعات و شبهه‌ها بیان کرده‌ام، اما کسانی که خود را به خواب زده‌‌اند، ظاهراً نمی‌خواهند به سخنان منطقی گوش بدهند و در این صورت کار بیشتری نمی‌شود کرد.”

دیدار هاشمی رفسنجانی با “فعالان رسانه و فضای مجازی” و اظهارات او پیرامون برگزاری انتخابات بر اساس “استانداردهای جهانی” اما به مذاق سایت های وابسته به نهادهای امنتی نظامی خوش نیامده تا جایی که از این دیدار به عنوان دیدار “آیت الله ۷۸ ساله “با “فتنه گران” یاد کرده اند.

از جمله سایت مشرق نیوز در این مورد نوشت: “جلسه مذکور، جلسه‌ای بود که از آن بوی دعوت سازماندهی شده از آیت‌الله ۷۸ ساله برای کاندیداتوری در انتخابات به مشام می‌رسید. رایحه‌ای که البته گویا آیت‌الله هاشمی نیز نسبت به آن چندان بی‌میل نبود و با وجود کهولت سن به قطعیت عدم کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم فکر نمی‌کند.”

این وبسایت وابسته نهادهای امنیتی نظامی همچنین در گزارش خود از حاشیه های دیگر این جلسه هم یاد و از آن ابراز نارضایتی کرده: “جلسه اما در کنار سخنان هاشمی و خواسته‌هایی که از او شد حاشیه‌های دیگری هم داشت. «دستبند‌های سبزی» که به ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده شدند، یادبود تنی چند از زندانیان متهم به جرائم امنیتی در حضور هاشمی و در کلام عددی از سخنرانان، هورا کشیدن تعدادی از حضار در هنگام نام برده شدن از فتنه‌گران در حضور هاشمی و اجازه ندادن به منتقدان هاشمی برای صحبت در جلسه از جمله حاشیه‌های مهم این جلسه بود.”

مشرق نیوز همچنین از سکوت هاشمی رفسنجانی پس از ابراز علاقه و احترام حاضرین در جلسه به میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز نوشته است: “برخی از حاضران در جلسه «دستبند سبز» بسته بودند و گاهی که سخنرانان در مقابل هاشمی از موسوی و کروبی اسم می‌بردند شروع به جیغ کشیدن و دست زدن می‌کردند. هاشمی در مقابل این هورا کشیدن‌ها برای موسوی و کروبی هیچ واکنشی از خود نشان نداد.”