با راهیان نور راهی گور می‌شوند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» یک کشته و ۱۶ مجروح، سهم ارومیه شد

“راهیان نور” بار دیگر قربانی گرفت و این بار پسر دانش‌آموزی را راهی گور کرد. در حادثه‌ای که برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان دوم دبیرستان یکی از مدارس ارومیه رخ داد، ۱۶ نوجوان دیگر مجروح شدند. این دانش‌آموزان به اردوی اجباری “راهیان نور” اعزام شده بودند.

مهر ماه امسال که ۲۲ دانش‌آموز بروجنی به همراه مدیر و معاون مدرسه در اردوی راهیان نور جان باختند، بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی به طعنه راهیان نور را راهیان گور نامیدند و اکنون مهدی جوانی، دانش‌آموز سال دوم دبیرستان که با دستور وزیر آموزش و پرورش مجبور بود برای گرفتن ۱۰ نمره از درس “آمادگی دفاعی” به اردوی راهیان نور برود، راهی گور شده است.

محل حادثه گردنه شاه گداغ بخش هلیلان شیروان چرداول در کیلومتر یک جاده ایلام اعلام شده و به نظر پلیس، چپ کردن اتوبوس عامل مرگ این دانش‌آموز و مجروح شدن 20 تن دیگر بوده است.

این حادثه صبح روز یکشنبه هشتم بهمن ماه رخ داد اما تا ساعات پایانی روز، خبری از واکنش مسوولان آموزش و پرورش مخابره نشد. وزیر آموزش و پرورش در نخستین واکنش به مرگ دختران بروجنی گفته بود: “بروید از مسئولانش بپرسید”. اشاره او به بسیج بود که ستاد راهیان نور یکی از زیرشاخه‌های این نهاد محسوب می‌شود. در نهایت ورود نمایندگان مجلس به قضیه هم کارساز نشد و هیچ نهادی مسوولیت این حادثه را برعهده نگرفت.

وزیر آموزش و پرورش و فرمانده بسیج مستضعفین برای ادای توضیحات به مجلس رفتند اما نتیجه جلسه، تاکید بر ادامه اردوهای راهیان نور بود. محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود: “اردوی راهیان نور در آگاهی جوانان و آشنایی آن‌ها با فرهنگ جهاد و شهادت موثر است. هماهنگی‌های ۶ گانه در ارتباط با برگزاری اردوهای این چنین انجام خواهد شد و رضایت اولیا اتوبوس سالم و راننده مطمئن از ملزومات این سفر‌هاست.”

دبیر اول این کمیسیون هم درباره جلسه برگزار شده چنین توضیح داد: “همه اعضا و مدعویان در جلسه به اتفاق بر تاثیرگذاری اردوی راهیان نور برجوانان تاکید کردند و گفتند که اردوی راهیان نور در تربیت جوانان و آشنایی آنها با فرهنگ جهاد و شهادت موثر است.” علیرضا سلیمی حتی مسوولیت را هم به گردن وزارت راه انداخت.

قاسم جعفری، دبیر دوم کمیسیون از این هم پیش‌تر رفت و با صراحت اعلام کرد که “آموزش و پرورش در عملکردش کوتاهی نکرده است.” او گفت: “بازدید از مناطق جنگی از جمله اقدامات بزرگی است که گاهی ناخواسته و به طور طبیعی درگیر حوادث ناگواری می‌شود که ممکن است در هر جا و هر فضایی چنین اتفاقی به وقوع پیونند، بدین ترتیب نمی‌توان آن را تنها منوط به اعزام کاروان راهیان نور دانست. این حادثه برای ما بسیار دردناک بود اما نباید واقعیت‌های بزرگی چون جنگ تحمیلی را قربانی چنین حوادث غیر مترقبه‌ای کرد.”

به این ترتیب مسوولان وزارت آموزش و پرورش و بسیج مطمئن شدند که اردوی راهیان نور بی هیچ مشکلی ادامه پیدا می‌کند. معدود اعتراضاتی مانند نطق حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده اردل و فارسان که می‌گفت “باور کنید شهدای ما هم راضی نیستند که این بچه‌ها اینگونه پرپر شوند” و یا انتقاد امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن هم که گفته بود “آقای حاجی بابایی هرگز حاضر نخواهد شد پسر یا دخترش را سوار یکی از این اتوبوس‌ها بکند” به هیچ‌جا نرسید.

آن هم در حالیکه سلطانی هشدار داده بود: “وقوع این حوادث در اردو‌های راهیان نور نه اولین بار و نه دومین بار است و اگر مورد پیگیری و بررسی قرار نگیرد به طور حتم آخرین بار نخواهد بود.”

 

خنده‌های وزیرِ منصوب رهبری

طرح گذراندن درس آمادگی دفاعی در جبهه‌های جنوب ابتکار حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش بود که با بیان اینکه یک تنه کاری را انجام داده که هیچ وزیری قبل از او انجام نداده است، ۱۰ نمره به حضور اجباری در این اردو اختصاص داد. حاجی بابایی سال تحصیلی پرماجرایی را پشت سر گذاشته است. پس از مرگ ۲۲ دانش‌آموز بروجنی در سانحه رانندگی مهر ماه، ۳۵ دانش‌آموز شین‌آبادی هم در آتش سوختند. وزیر در حادثه اول از خود سلب مسوولیت کرد و پس از حادثه دوم وقتی با سووالی در مورد استعفا مواجه شد، خندید!

سومین وزیر آموزش و پرورش کابینه‌های احمدی‌نژاد یک نماینده مجلس باسابقه است که با وجود انتقادات فراوان به دوران پرتلاطم وزارتش، نه استعفا را دوست دارد و نه از استیضاح مجلس می‌ترسد. حمیدرضا حاجی بابایی که حتی شایعه شده بود امکان کاندیداتوری‌اش در انتخابات آینده ریاست جمهوری وجود دارد، تاکید می‌کند: “به امر رهبر وزیر شده‌ام و جز ایشان کسی را نمی‌شناسم.”

او به تازگی در مراسم “گرامیداشت هفته هوای پاک” خطاب به دانش آموزانی که در هوای سرد حیاط مدرسه برای شرکت در مراسم هوای پاک ایستاده بودند، گفت: “مواظب باشید پایتان لیز نخورد یا دچار سرماخوردگی نشوید، چون اینجا هر اتفاقی که برای شما بیافتد، یقه ما را می‌گیرند.”

او احتمالا در مورد این حادثه هم رویه مشابهی را درپیش می‌گیرد هرچند که ادبیات و رفتار او مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است. از جمله شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسایل آموزشی معتقد است: “ادبیات عوامانه وزیر در شان یک معلم نیست. به دو دلیل: اول معلمان معمولا با ادبیات پاکیزه و غیرعوامانه سخن می گویندو حتی یکی از ایرادهایی که به معلمان می گیرند این است که بیش از اندازه لفظ قلم حرف می زنند. دوم از یک فرد تحصیلکرده در حد دکتری که 13 سال در مجلس حضور داشته بعید است که با چنین ادبیاتی سخن بگوید.”

اما فعلا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر عهده افرادی چون غلامرضا بروجردی، رئیس ستاد راهیان نور خوزستان است که در مورد حادثه قبلی هم معتقد بود: “نه سپاه و نه آموزش و پرورش مقصر نیستند. اتفاقی است که افتاده، مانند هزاران تصادف دیگر و البته اردوهای راهیان به هیچ وجه متوقف نمی شود. امنیت دانش آموزان در مرحله اول به عهده خداست و بعد از آن ما و بسیاری از بخش ها از آموزش و پرورش گرفته تا نیروی انتظامی مسئولیتی بر عهده داریم. حادثه کشته شدن دانش آموزان نیز مانند بسیاری از سوانح رانندگی اتفاق افتاده است و نباید آن را بزرگ کرد.”

راهیان نور در پنج سال گذشته جان بیش از 70 نفر را گرفته و چندین و چند تن را راهی بیمارستان کرده است. ‌