راکتور ایران همیشه زیر نظر است

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از افزایش نظارت آمریکا بر نیروگاه بوشهر

جی سالومون و جولیان ای بارنز

مقامات آمریکایی می‌گویند، آمریکا در دو ماه گذشته عملیات جاسوسی خود  را در مورد  نیروگاه  هسته‌ای بوشهر افزایش داده‌اند. این موضوع در نتیجه نگرانی از ایمنی پلوتونیوم آماده برای تبدیل به سوخت  سلاح هسته‌ای است  که ایران میله‌های سوخت آن را بصورت ناگهانی در ماه اکتبر از این تاسیسات خارج کرده بود.

نظارت آمریکا بر نیروگاه بوشهر توسط هواپیماهای بدون سرنشین پنتاگون در منطقه خلیج فارس انجام شده است. مقامات می‌گویند نتیجه این تلاش تصاویر و ارتباطات صوتی این نیروگاه بوده است.

تهران می گوید روز اول نوامبر یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در حال جاسوسی از بوشهر بوده است و جنگنده‌ای را برای منهدم کردن آن فرستاده است که  تیرش به خطا می‌رود. مقامات آمریکا می‌گویند هواپیمای مورد بحث در حال نظارت بوده اما نه بر فراز بوشهر.

متخصصان هسته‌ای می‌گویند نگرانی بیشتر به خاطر امنیت راکتور بوده است تا در مورد فعالیت تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای.

تهران در تاریخ 19 نوامبر رسما از عملیات جاسوسی پنتاگون به سازمان ملل شکایت کرده است که نسخه این شکایت‌نامه را وال استریت ژورنال رویت کرده است. ایران شکایت کرده است که آمریکا بارها حریم هوایی این کشور را با هواپیماهای بدون سرنشین نقض کرده است. اما مقامات آمریکا می‌گویند این نظارت خارج از خط ساحلی ایران و مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است.

افزایش فعالیت‌های نظارتی آمریکا نشان از محدودیت دانش آمریکا درباره ایران و بوروکراسی نظامی و علمی این کشور و تلاش پیگیر واشنگتن برای افزایش درک خود از برنامه هسته‌ای تهران دارد.

مقامات جزئیاتی در مورد نظارت بر بوشهر فاش نکرده‌اند اما هواپیماهای بدون سرنشین قادرند مکالمات تلفن همراه، ارتباطات الکترونیک و سیگنال‌ها دیگر را ردیابی کنند.

استراق سمع ارتباطات ایران می‌تواند سرنخی از فعالیت مهندسان ایران را در زمان انتقال میله‌های سوختی از نیروگاه بوشهر بدست دهد.

آمریکا در مورد راکتور 1000 مگاواتی بوشهر نسبت به تاسیسات دیگر این کشور کمتر نگران ساخت سلاح هسته‌ای است. اما این راکتور و نیروگاه‌های غنی‌سازی، مواد شکاف‌پذیری هسته ای را تولید می‌کنند که می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر، این نیروگاه را با این توافق ساخته است که تمام سوخت‌های مصرف شده به روسیه بازگردانده و نگهداری شود.

متخصصان مستقل هسته‌ای تخمین می‌زنند که سوخت خارج‌شده شامل ده تا صد کیلوگرم پلوتونیوم بوده است که اگر بیشتر عمل‌آوری شود برای ساخت 24 بمب اتمی کافی است.

این متخصصان می‌گویند خارج کردن و جایگزین کردن سوخت در نیروگاه‌های برق بخشی از فرآیند طبیعی است اما تهران تنها دو ماه پس از این که شرکت روس‌اتم اعلام کرد نیروگاه کاملا به راه افتاده است، این کار را انجام داده است در صورتی که زمان عادی بین 12 تا 18 ماه است.

انتقال سوخت نگرانی‌هایی را در واشنگتن در مورد ایمنی عملیاتی نیروگاه بوشهر برانگیخته است. متخصصان می‌گویند مهندسان ایرانی می‌توانند بصورت بالقوه سعی کنند در زمان بحران یا مقابله نظامی با غرب، پلوتونیوم را از نیروگاه خارج کنند.

محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید: “عملیات اخیر هواپیماهای آمریکایی حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده؛ از جمله پروازهایی که در تاریخ‌های 7، 13، 15، 20، 22، 23 و 26 اکتبر 2012 در منطقه ساحلی بوشهر انجام گرفته و امنیت هوایی ایران را به خطر انداخته است.”

منبع: وال استریت ژورنال – 2 دسامبر